PeNgiKuT sEtiA..

Tuesday, September 17, 2013

SINOPSIS 'NUR' KASIH (NOVEL)


SINOPSIS ‘NUR’ KASIH (NOVEL)

OLEH : HANA EFRYNA 

Perkahwinan termeterai. Hanya kerana hubungan perniagaan yang termaktub di antara kedua-dua belah keluarga. Nasrul Haq dan Qaireen Hanania  diijabkabulkan. Masing-masing rela lantas kedua-duanya punya prinsip yang mudah tentang perkahwinan. Bagi mereka, kahwin atau tidak.. sama aje. Dek sibuk dan taksub dengan dunia perniagaan, kata sepakat diambil dan akhirnya dua hati bersatu.

Perkahwinan mereka bagaikan dingin tanpa penyeri. Langsung tiada gurau senda, tiada gelak ketawa.. kaku saja mengikut rentak bahtera. Haq dengan dunianya, dan Qaireen dengan dunianya sendiri. Masing-masing tidak punya masa bersama. Namun, perkahwinan mereka bukan seperti kahwin kontrak. Masing-masing bersedia melengkapi zahir dan batin. Cuma, satu aje yang menjadi penghalang. Anak! Ya, mereka masih tak bersedia punya anak.

Sehinggalah suatu ketika, Qaireen disahkan hamil. Ah, macam mana benih itu boleh melekat sedangkan Qaireen sudah mengambil pil perancang? Dia alpa. Memang 99 peratus menggunakan pil perancang itu boleh mengelakkan kehamilan, tapi tidak sedarkah Qaireen kebarangkalian untuk 1 peratus itu? Ya, rezeki Tuhan tiada siapa dapat menolak.

Qaireen~ Haq, I mengandung..

Haq~ What? Such that nonsense. I dah pesan kan, suruh you ambil pil tu? You tak ambil ke??

Qaireen~ Dah.. but, benih ni tetap melekat. So, what shoul we do??

Haq~ Gugurkan! I tak bersedia lagi. Dan I yakin you pun sama. So, gugurkan! We are too young te have a baby!

Jalan mudah diambil. Kandungan itu digugurkan. Hidup mereka bagaikan tiada ‘nur’. Tiada cahaya. Malap tanpa penyuluh. Kabur sehingga mereka rebah berkali-kali dalam mencari redha milikNya. Haq dengan dunia kelab malamnya, Qaireen dengan dunia hiburannya.

Dua kali Qaireen disahkan mengandung dan dua kali juga dia menggugurkan kandungan itu. Sehinggakan sampai suatu masa, Haq sudah mula bersedia untuk punyai zuriat. Qaireen juga beranggapan sama. Masing-masing sudah bersedia ke arah itu. Namun, suratan Ilahi itu tidak bisa kita ketahui. Dugaan mula melanda bila berkali-kali mereka mencuba, Qaireen masih tidak disahkan mengandung. Inilah kata orang tua, bahana bila kita menolak tuah..

Qaireen~ Kita dah cuba, kenapa hasilnya tetap sama?

Haq~ I pun tak tahu. Mungkin sebab berkali-kali kita menolak rezekinya..

Akhirnya hidup Qaireen teruji bila dia sendiri terpaksa mengambil kata putus. Si suami juga sudah mula mendesak untuk punyai zuriat. Pelik! Ketika pemeriksaan, dia dan si suami tidak punya masalah. Tapi, kenapa mereka masih tidak berpeluang untuk kali ketiga?

Qaireen~ Haq, you kahwinlah dengan perempuan lain. Dah tiga tahun kita mencuba, kita tetap tak berjaya juga. I rela.. I tahu you dah bersedia untuk gelaran ‘papa’. Carilah perempuan yang boleh bagi you anak. I dah berkali-kali gagal. Tiga tahun, Haq. Bukan singkat waktu tu..

Hidup Qaireen musnah bila si suami sudah melafaz akad untuk kali kedua. Dalam perit, dia pasrah. Inilah takdirnya. Apa yang dia harapkan, semoga nur kasih itu masih terpancar buat dirinya yang kerdil ini. Khilaf semalam, khilaf yang pernah dia lakukan.. semoga ada cara untuk dia jernihkan segalanya. Mudah-mudahan..


NOTE : Hana perlukan review pembaca hana. mudah-mudahan ada yang sudi drop comment dr sudut   nama hero, tajuk novel. jalan cerita pun ye jg.. hana hrp sgt2 ni tau? thanks bg kerjasama.. :)
 

 

 

 

10 comments:

  1. Sesuatu yg berbeda my dear.. Teruskan ,memang rasa macam menarik cite niy.. Suspen i apa jalan cite n pengakhirannya.. Semangat key ;-) B-) :-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah sis juni.. :) thanks sudi bg review

      Delete
  2. Jarang dgr story mcm nie...x sbr nk nantikan entry bru.gud luck dik :)

    ReplyDelete
  3. Cerita yg menarik..Ada kelainan.... nak tggu entry baru.....

    ReplyDelete
  4. Good job for new idea dear.... I like it...
    -sweetheart87-

    ReplyDelete