PeNgiKuT sEtiA..

Saturday, March 30, 2013

Misi Mencari Cik Ikhlas (Part 7)


Amir mengetuk-ngetuk dahinya dengan jemari sambil santai berbaring di atas katil bersaiz king miliknya. Kakinya disilangkan satu sama lain. Seketika dia tersengih dan seketika dia muram. Rasa lucu mengenangkan perbualan dia bersama Pak Salleh tadi. Rasa muram bila mengenangkan Sara. Alahai.. macam mana boleh kantoi pula tadi.  Dia mula tersengih-sengih tatkala mindanya mula memproses kembali perbualan dia bersama bakal bapa mertua tadi.

   “ Err.. pak cik cakap apa ni?” Amir sudah pucat lesi. Hailah.. takkan dia tak hebat dalam aktiviti penyamaran kot? Heh.. mahu tak kantoi kalau mulut tu asyik nak terlepas aje. Pak Salleh tarik senyum herot.

   “ Pak cik cakap pak cik kenal kamu. Buang tahi lalat tu. Apa kamu ni tak korek telinga dah setahun ke apa??” Amboi Pak Salleh ni.. memang mulut dia ni jenis straight forward aje. Tak ada dah nak corner-corner singgah mana-mana dulu. Minum air ke, makan nasi ke? Eh, apa pula aku mencarut ni. Hish!

  Amir sentap sekejap. Hai.. kalau tak mengenangkan Pak Salleh ni ayah si Cik Ikhlas, dah lama dah dia buat goreng masak kicap. Mulut ya ampun, berdesup memanah hati. Huh! Sabar Mir, sabar. Hormat tu penting.

   “ Pak cik bergurau ni. Saya mana ada menyamar ke apa? Memang tahi lalat as.. adoi!!” Amir menjerit kuat sambil menggosok-gosok bahagian atas bibirnya tatkala tahi lalat yang dipakai sudah kuat ditarik oleh Pak Salleh. Pak Salleh menggentel-gentel tahi lalat palsu itu seraya tersenyum sinis. Kali ni, Amir memang rasa nak pitam dah.

   Adoiyai.. takkan nak cakap tahi lalat tu memang asli kot? Memang mustahil dah. Kalau senang macam tu aje nak cabut tahi lalat, tak ada dah orang yang pergi buang tahi lalat guna rawatan laser tu. Serah kat Pak Salleh, memang masalah tahi lalat selesai tak sampai tiga minit.

   “ Err.. err..” Amir tergagap-gagap dengan wajah memerah menahan perit dek tingkah brutal Pak Salleh tadi. Nasiblah dapat bakal bapa mertua rock kapak macam ni. Hehe.. Amir mengomel sendiri.

   “ Haa.. kan dah gagap tu. Ni cuba story biskut merry sikit kat pak cik. Apa kes kamu perlu nak menyamar macam ni? Dengan kereta Mr. Bean. Dengan nama Ayed bin apa tadi? Ayed bin Oyod.. Eh, dah bunyi macam boyot pula.” omel Pak Salleh merepek-meraban. Amir kelu. Nak jawab apa ni?

   “ Err.. Ayed bin Ayod, pak cik. Oyod tu abang Ayod. Tapi, dalam dunia fantasi ajelah..” jawab Amir perlahan tanpa sedar. Mukanya dah menunduk takut. Tak sangka secepat ni misi menyamarnya kantoi dengan ayah si Cik Ikhlas.

   “ Apa kamu cakap??” soal Pak Salleh bagaikan terdengar sesuatu. Amir terus bulatkan biji mata. Erk!

   “ Eh, tak ada apa-apa. Tak ada apa-apa, pak cik.” Laju Amir menafikan. Pak Salleh percaya bulat-bulat sambil terangguk-angguk beberapa kali. Melihat tingkah Pak Salleh, Amir hela nafas lega. Fuh.. selamat dia percaya.

   “ Hah.. berbalik kepada soalan pak cik tadi. Cuba kamu terangkan sebab-sebabnya. Hmm.. pak cik nak lima alasan. Kalau tak, pak cik hambat kamu dengan batang penyapu kejap lagi.” Pak Salleh sengaja mengugut. Amir sudah kecut perut. Biar betul nak buat macam tu? Tak kejam ke, Pak Salleh oii??

   “ Kamu nak jawab ke tidak ni? kalau tak nak.. kamu tunggu sini kejap.” Pak Salleh sudah mula hendak berlalu. Amir buat muka. Dah dia nak ke mana pula tu? Dengan wajah blur, Amir menyoal.

   “ Nak ke mana, pak cik? Kalau nak hidangkan air, tak usahlah sebab kan tadi Ara dah pergi buatkan,” ujar Amir sopan. Pak Salleh berpaling lalu tersenyum sinis.

   “ Nak hidangkan penyapu ni hah. Biar melekat terus kat batang hidung kamu.” Gulp!! Amir terus telan liur mendengar jawapan itu. Wajahnya berubah kelat.

   “ Pak cik, salah Amir apa?” Amir sudah rasa nak menangis. Pak Salleh gelak kuat.

   “ Oh.. jadi nama Ayed ni Amirlah ye?” soal Pak Salleh yang dah mula terpacak kembali di sisi Amir. Amir angguk dengan wajah sedih.

   “ Okeylah.. cuba Amir cakap dengan pak cik, Amir kenapa perlu menyamar? Amir ada niat tak elok pada Ara ye?” sela Pak Salleh. Mendengarkan tuduhan itu, pantas Amir menggeleng laju.

   “ Habis tu?” soal Pak Salleh lagi. Amir hela nafas panjang. Mungkin dia perlu berterus-terang. Pak Salleh setia menunggu jawapan dengan tangan disilangkan ke belakang.

   Hmm.. Amir terus-terang ajelah. Amir memang sumpah tak ada niat bukan-bukan pada Ara atau keluarga pak cik. Niat Amir cuma nak menjayakan misi mencari Cik Ikhlas,” jelas Amir. Pak Salleh terlopong. Misi mencari Cik Ikhlas apa ke hal pula??

   “ Macam nilah.. Amir cakap bahasa yang mudah difahamilah. Amir nak cari calon isteri. Calon isteri yang ikhlas terima Amir seadanya. Bukan sebab harta atau rupa,” tutur Amir lebih jelas. Pak Salleh terdiam agak lama sebelum akhirnya dia mengangguk faham. Oh, macam tu kisahnya.

   “ Habis tu, kenapa kamu pilih Ara? Disebabkan kamu tak bagi lima alasan yang pak cik nak tadi, sekarang kamu bagi lima sebab kenapa anak perempuan pak cik yang menjadi pilihan kamu?” soal Pak Salleh lagi dengan wajah ingin tahu. Amir pula yang terdiam sejenak.

   “ Okey.. sepuluh sebab pun saya boleh bagi. Pertama.. saya ni memang suka kalau perempuan yang sukakan budak.” Pak Salleh jungkit kening.

   “ Saya boleh nampak ciri-ciri penyayang dalam diri Ara sewaktu kali pertama saya jumpa dia dekat taman dengan anak buah dia yang kembar tu.” Amir menjelaskan. Pak Salleh angguk lagi. Kembar tu mestilah si Izham dan Izzat. Sara memang rapat dengan budak berdua tu.

   “ Lagi?” soal Pak Salleh.

   “ Lagi.. hmm.. sebab Ara gadis yang baik. Saya boleh rasa tu. Ketiga, dia tak pernah malu nak berkawan dengan saya walaupun saya menyamar jadi miskin dan tak kacak.”

   “ Jadi kamu nak cakap kalau kamu ni tak menyamar, muka kamu kacaklah ye? Hish, perasan juga kamu ni.” Pak Salleh sengaja mengusik. Amir terpasung lidah. Eh, dah ke situ pula si Salleh mulut Joyah ni. Huh!

   “ Er.. mana ada, pak cik. Bukan macam tu maksud saya. Abaikan je pasal tu eh? Yang jelas saya cuma nak cakap Ara ikhlas berkawan dengan orang macam saya. Hmm.. sebab seterusnya ialah saya yakin Ara ni jenis pandai hal rumahtangga. Ara pula nampak memang bukan jenis mata duitan dan sopan. Dan sebab terakhir.. err.. err..” Amir dah mula gagap kembali. Pak Salleh buat muka.

   “ Err apa? Sebab terakhir kamu apa? Sebab anak pak cik tu cantik? Sebab..”

   “ Sebab Amir dah mula cintakan dia!!” Amir menjawab laju. Dan seketika, wajahnya membahang malu.

   “ Jadi, sebab tulah kamu menyamar? Nak cari orang yang ikhlas sukakan dan sayangkan kamu?” soal Pak Salleh untuk kepastian. Amir angguk.

   “ Betul kamu cintakan dia?” Pak Salleh menyoal lagi. Kali ni, Amir tak angguk. Dia terus menatap penuh redup wajah tua itu.

   “ Saya memang dah mula sukakan dan cintakan Ara. Saya jujur dengan niat saya.” sela Amir yakin.

   “ Kalau macam tu misi kamu dah tamat.” Amir terlopong. Ah, sudah. Jangan cakap dia tak nak aku jadi menantu dia pula. Dia tak suka aku ke? Amir gelisah. Pak Salleh gelak nipis.

   “ Bukan macam yang kamu fikirkan maksud pak cik. Maksud pak cik, misi kamu dah tamat sebab anak pak cik memang ikhlas dengan mana-mana orang. Tak kira lelaki ataupun perempuan sebab dia memang baik hati. Bukan nak promote anak sendiri, tapi pak cik lebih kenal dia sebab pak cik dah asuh dia selama 23 tahun. Mungkin Ara memang Cik Ikhlas yang kamu cari.” Pak Salleh bersuara tenang. Amir ternganga. Maksudnya apakah? Dia diterima ke?

   “ Pak.. pak cik terima ke saya jadi bakal menantu pak cik?” soal Amir lagi.

   “ Kalau kamu pun ikhlas dengan anak pak cik. Terima dia seadanya,” balas Pak Salleh. Amir tersenyum lebar. Syukur.. Pak Salleh tumpang senyum.

   “ Pak cik, macam mana pak cik tahu saya menyamar?” soal Amir tiba-tiba. Pak Salleh gelak kecil.

   “ Tadi.. waktu kat warung pak cik ada terjumpa gambar kamu kat majalah. Anak perempuan si tauke warung tu jenis suka beli majalah bisnes-bisnes ni sebab dia kata kat dalam tu kebanyakannya lelaki-lelaki handsome dan kaya. Sekali tu masa dia sibuk-sibuk belek majalah, dia terjeri sakan. Macam kena sampuk. Pak cik dan pelanggan lain pun pergi dekatlah nak tahu apa ke hal budak Timah ni? Alih-alih, senang aje dia jawab. Oh my god.. handsome. Jadi laki aku ni memang syok habis.” Pak Salleh ajuk percakapan Timah. Amir gelak lucu. Seketika, tawanya mati. Habis tu, apa kaitan dengan aku pula?

   “ Haa.. mesti kamu nak tahu kaitannya kan? Macam ni.. pak cik pun jenguklah sekali nak tengok seberapa handsome sangat sampai si Timah tu boleh menjerit sakan. Alih-alih, budak tu memang handsome sungguh. Sedap mata menengok,” puji Pak Salleh dengan senyuman penuh makna. Amir masih lagi blur. Pak Salleh medengus.

   “ Hish.. budak tu kamulah, Amir oi. Syed Amir Ridza kan??” sela Pak Salleh geram. Amir tersentak sebelum dia mula angguk mengiyakan.

   “ Tapi.. wajah saya tak sama macam dalam majalah.” Amir masih musykil.

   “ Ni hah.. tadi waktu pak cik nak peluk bahu kamu, kan pak cik tertolak tahi lalat palsu kamu ni. Pak cik dah rasa pelik dah kat situ. Pak cik dah rasa macam pernah nampak wajah kamu. Lepas tu, pak cik cuba bayangkan kalau tahi lalat tu tak ada. Dan ternyata.. memang wajah kamu sama dengan budak dalam majalah tu. Jadi, pak cik yakin kamu menyamar.” Pak Salleh menambah. Oh.. barulah Amir faham.

   “ Jadi..” Baru Amir nak bercakap lanjut, ada suara yang dah mencelah.

   “ Jadi, awak menyamarlah selama ni ye??” soal satu suara. Amir yang masih leka dengan perbualan dia dan Pak Salleh terus sahaja berpusing lalu angguk dengan wajah selamba. Namun, sebaik dia sedar wajah yang tajam menikam matanya, terus dia terbeliak biji mata. Eh??

   “ A.. Ara??” soal Amir cuak. Sara tersenyum sinis. Dia menapak bersama dulang di tangan.

   “ Jadi, awak ni Ayed aka jelmaan Syed Amir Ridzalah ye?” sindir Sara pedas. Pak Salleh perlaha-lahan menyusup pergi. Malas nak masuk campur. Amir kelu. Wajahnya pucat. Kantoi lagi!!

   “ Ara.. jangan macam ni. Saya boleh jelaskan,” ujar Amir kalut.

   “ Nak jelaskan apa lagi? semua awak dah jelaskan tadi. Betul kan, ayah?” soal Sara sambil etrcari-cari kelibat ayahnya. Eh, ayah ni dah ke mana? Dah masuklah tu. Waktu bilalah dia ni menyusup pergi eh? Sara berpaling semula menghadap wajah Amir. Pandangannya penuh geram. Amir tunduk wajah. Takut!

   “ Dahlah, awak selama ni tak ikhlas berkawan dengan saya. Jadi, Encik Ayed kita ni handsome juga tanpa tahi lalat besar dia tu kan? Sangat handsome dah macam Xiam Lim.” sindir Sara lagi lalu dia meletakkan kasar dulang di atas pangkin berhampiran sebelum langkah mula diatur laju. Geramnya kena tipu!!

   “ Ara, nantilah dulu!! Ara!!” Sara tetap melangkah. Laungan Amir tak dihiraukan. Amir mengeluh.

   Seketika, Amir meraba-raba atas bibirnya pula dengan perasaan celaru. Eh, mana pula tahi lalat dia ni? Hailah.. Pak Sallehlah ni!

   “ Adoi.. macam mana nak pujuk si Ara ni??” Amir menjerit kuat bila mana dia sudah mula berada dalam dunia sebenarnya. Ingatan lewat petang tadi sudah beransur pergi. Dia meraup kasar wajahnya lalu dia meniarap di atas katil. Berserabut kepalanya tika ini. Habislah kalau Sara dah tak mahu jumpa dia. Merana nanti!!

   Ah, Mizal.. awak kena tolong saya!! Jerit batin Amir.

Thursday, March 28, 2013

Sekali Ku Cinta Padamu (Cerpen)


Sekali Ku Cinta Padamu (Cerpen)
Oleh : Hana Efryna

Zara Balqis tersenyum sendiri sambil mengelap cermin pejabat yang lutsinar itu. Mukanya didekatkan pada cermin ingin melihat wajah majikan atau lebih tepat hero pujaan yang disukai dalam diam itu. Seketika, dia terkekeh-kekeh pula ketawa sambil menonyoh-nonyoh kain buruk kuat pada cermin sehingga menghasilkan bunyi kecil.
   Zarief Haiqal serentak menoleh mencari bunyi itu. Seketika, dia mendengus kuat. Hailah.. si tukang cuci ni lagi. Muak betullah. Dahlah dia tengah bengang ni, si tukang cuci pula duk sibuk tayang sengih gatal kat luar tu. Memang nak kena dengan aku ni. Pantas, Zarief berjalan laju menuju ke cermin kaca itu.
   Kuk. Kuk. Kuk.
   Cermin kaca itu diketuk. Zara tersentak. Pantas dia menjarakkan diri. Zarief tayang muka masam. Jari telunjuk dinaikkan lalu dia menggamit gadis itu masuk. Nak ‘basuh’ cukup-cukup! Zara tersengih. Kalau dah hero pujaan yang panggil, mahu tak gembira kan? Tangan diangkat tanda menyuruh majikannya tunggu sekejap.
   Ewah-ewah budak ni.. siap suruh aku tunggu lagi! Bentak hati Zarief.
   “ Err.. ada apa, Rief?” soal Zara dengan senyum herotnya. Kain buruk di tangan dipintal-pintal sedikit. Huh, merenyam! Agaknya itulah yang Zarief fikirkan. Dia menjeling meluat.
   “ Kau panggil aku apa tadi, bodoh? Rief? Apa kau ingat aku ni abang kau, suami kau?? Panggil aku, Tuan Zarief!” tengking Zarief berapi-api. Zara terkejut. Wajahnya langsung berubah riak.
   “ Ri.. eh, Tuan Zarief janganlah panggil saya, bodoh. Saya tak bodoh, tahu? Saya dapat 9A sewaktu SPM. Cuma, mak tak ada duit nak hantar saya masuk universiti. Tapi, jangan risau.. duit saya kerja kat sini nan..” Zara tersentak sedikit apabila suara Zarief kuat mengherdiknya. Terganjak sedikit tubuhnya ke belakang.
   “ Hei, stop it!!!” marah Zarief geram. Kuat suaranya bagaikan hendak pecah sahaja dinding Zurf  Holding itu. Zarief bangun. Bergerak pantas menuju kea rah Zara. Zara kecut perut.
   “ Aku tak fahamlah macam mana kau boleh kerja dekat sini. Dahlah bodoh, lembap. Lepas tu, aku duk perhatikan kau.. kau asyik pandang-pandang aku selama ni, kenapa??” Zarief menunjal-nunjal dahi Zara. Zara mula rasa hendak menangis.
   “ Tuan.. janganlah tunjal kepala Ara. Kat sini ada ilmu..” Zara mula teresak-esak kecil. Memang menjadi kebiasaannya kalau dia rasa sedih, nama panggilannya akan bertukar. Ara adalah nama manjanya. Zarief berang. Ara kepala hotak dia!!
   “ Kau ni memang tak sedar diri kan? Kau tahu tak taraf hidup kau kat mana? Ni hah.. kat tapak kasut aku je. Jadi, aku harap kau jangan nak menggeletis lagi lepas ni. Kononnya kau impikan aku ni jadi putera raja kau kan? Supaya aku boleh angkat martabat orang miskin macam kau ni.Ye tak?” ejek Zarief. Zara tersentak.
   “ Tuan! Ara bukan macam tu. Ara memang sukakan Tuan. Tapi, Ara ada maruah., Ara..”
   “ Jadi, betullah gosip liar selama ni cakap kau sukakan aku? Selalu intip aku?” Zarief memintas. Tangan diselukkan ke dalam slack kelabunya.
   “ Ara..” Zara termati kata. Macam manalah dia boleh terlajak kata tadi. Alahai..
   “ Woi budak mentah.. kau dengar sini baik-baik. Kau dengan aku memang takkan pernah sama taraf. Aku ni berlian, permata.. kau cumalah besi jalanan. Yang tak ada harga. Kau anak Datuk, Tan Sri? Bukan kan? Jadi.. jangan pernah kau impi untuk ubah taraf kau dengan cara mudah macam ni,” herdik Zarief lagi. Rasa geram pada Marina dilepaskan pada si gadis.
   “ Tuan.. Ara memang bukan anak Datuk, Tan Sri. Malahan, keluarga Ara memang orang miskin. Tapi.. Tuan janganlah hina Ara macam tu. Ara sukakan Tuan ikhlas. Bukan sebab harta.” bela Zara dengan suara bergetar.
   “ Dasar budak hingusan. Kau jangan nak cakap soal suka boleh tak? Gelilah.. dengan pakaian selekeh macam ni. Bau hapak. Ada hati nak samakan taraf dengan anak Datuk macam aku. Mulai hari ni, aku berhentikan kau dari Zurf Holding. Kau boleh berambus sekarang!!” Zarief semakin meluat. Zara terpempan.
   “ Tuan, tolonglah jangan berhentikan Ara kerja. Ara nak cari duit. Ara janji lepas ni Ara cuba untuk tidak sukakan Tuan. Ara nak bagi duit pada mak kat kampung. Tolonglah..” Zara sudah menangis. Zarief tersenyum mengejek.
   “ Boleh untuk aku tarik balik perletakan jawatan kau. Tapi.. kau melutut kat kaki aku dulu.” Zarief bersuara. Tapa kata, Zara terus memeluk kaki itu. Ya, maruahnya ditolak ke tepi. Apa yang penting, dia dapat menjaga periuk nasinya dan emak di kampung.
   “ Tuan, jangan buang Ara. Tuan, Ara orang susah. Tuan..” Zara mengongoi lagi. Zarief tiba-tiba ketawa sebelum dia merentap kakinya. Lantas dia menepis sisi seluarnya. Seolah-olah membuang kekotoran yang melekat. Huh, kejam.
   “ Bodoh, keluar kau sekarang. Kau ingat aku ni akan kutip kau balik?? Kau memang mimpilah. Huh, memang betul-betul macam pengemis. Kau keluar sebelum aku panggil pengawal,” jerkah Zarief. Puas dia melihat wajah itu marayu-rayu. Sudah lama dia hendak menyingkirkan pengemis jalanan tersebut dan hari ni impiannya termakbul.
**************
  
   Dua minggu berlalu..

   “ Ara.. aku ada tawaran kerja untuk kau. Tapi.. pelayan dekat restoran ajelah.” Suara Raihana memecah kesunyian rumah sewa setingkat itu. Pantas, wajah Zara nampak ceria. Dia menoleh mancari raut wajah teman sekampung itu.
   “ Betul ke, Hana? Berapa gajinya?” soal Zara teruja. Semenjak insiden dia dibuang kerja, sudah hampir dua minggu dia menganggur.
   “ Err.. tak banyaklah. Dalam empat ratus sebulan. Kau nak ke kerja tu?” Raihana nampak teragak-agak. Serta-merta wajah ceria Zara merudum sedikit. Empat ratus? Memang satu jumlah yang tak cukup. Tapi, tak apalah daripada langsung tak ada kerja.
   “ Eh, tentulah nak. Bila aku boleh mula kerja, Hana?” soal Zara cuba menghargai penat lelah Raihana mencari kerja untuknya.
   “ Esok kau dah boleh mula,” balas Raihana sambil tersenyum kecil. Berharap pertolongannya ini dapat membantu Zara Balqis. Zara tersenyum lebar.
   “ Terima kasih, Hana,” ucap dia tulus.
***************

Zara memulakan tugasnya yang pertama di Restoran Azila itu. Penat memang penat kerana dia terpaksa berkejar ke sana dan ke mari. Pelanggan yang bertandang memang tak menang tangan hendak ditangani.
   What the..” herdik suara seseorang apabila tanpa sengaja dia tertumpahkan segelas jus epal ke atas susuk tubuh itu. Zara panggung kepala. Seketika, dia tersenyum lebar.
   “ Tuan??” soal Zara ceria. Langsung lupa penghinaan lelaki itu. Zarief mendengus. Betina malang ni lagi??
   “ Kau lagi, Zara?? Kau ni memang sial ke apa?” herdik Zarief sebal. Zara terdiam. Wajahnya mula berubah riak.
   “ Tuan, mak cakap tak baik cakap orang sial. Nanti, Tuhan ma..” Splash!! Zara langsung terdiam apabila wajahnya lencun disimbahi sisa jus epal yang terletak elok di atas dulang tadi. Zara terkesima. Pantas, dia meraup wajahnya yang lencun. Tika itu, dia nampak senyuman sinis Zarief dan beberapa pasang mata pelanggan yang lain. Ada yang tersenyum mengejek, ada yang tayang wajah simpati.
   “ Tuan.. kenapa buat Ara macam ni? Benci sangat ke pada Ara?” soal Zara sudah tercebik-cebik. Tanpa kata, Zarief terus berlalu dengan wajah memerah.
   Kelibat Zarief semakin menghilang, Zara melangkah gontai. Hatinya menangis. Wajahnya dibiarkan melekit.
   Tuan, Zara tahu Tuan bencikan Zara. Tapi.. Zara tak pernah bencikan Tuan. Malah, Zara tak boleh bencikan Tuan. Sebab.. sebab sekali Zara cinta.. Zara tetap akan cinta buat selamanya. Macam cinta arwah ayah pada mak.. rintih Zara sendu lalu dia mula menapak untuk membersihkan wajahnya.
*****************

Fiona mendengus kuat. Tubuh Zarief ditarik dari belakang. Zarief membentak sedikit. Perempuan nilah..
  “ Hei Fiona! Lepaskan I!!” tengking Zarief bengang. Terus bergema ruangan parkir Mid Valley itu. Fiona tetap pekakkan telinga. Tubuh sasa itu tetap dirangkul erat.
  No, never let you go. You tak boleh putuskan hubungan kita macam tu aje. I minta maaf sebab salah sangka tadi. I ingat dia girlfriend you.” Fiona buat gila. Belakang tubuh sasa itu dicium bertalu-talu. Zarief berang. Dengan sekuat tenaga, dia berpusing sebelum sebuah tamparan hinggap di pipi Fiona.
   “ You ni memang murahan! Kalau I dah cakap I tak nak, maknanya I tak nak. Faham tak? I dah bosanlah dnegan sikap melulu you tu. Kalau betul pun Marina tu kekasih baru I, so what?? Bitch!” hina Zarief serentak dengan sebuah tamparan. Terdorong tubuh kecil itu ke belakang. Dengan panahan mata yang tajam, dia meluru ke arah Zarief lalu tbuh itu dipukul-pukul. Zarief cepat saja mengilas lengan itu ke belekang.
   “ You takkan boleh lawan kudrat I, Fiona!!” ejek Zarief lalu tubuh itu ditolak menyembah bumi. Fiona mula rasa laharnya mendadak naik.
   “ Jantan tak guna. Kau dengar sini, Rief! Aku bunuh kau!! Aku bunuh kau!! Kau ingat aku hadap sangat dengan kau? Kau mati kali ni!!” ugut Fiona lantas berlari laju ke arah kereta Toyota Viosnya. Zarief gelak mengejek.
   Well.. kau fikir aku takut ke?” laung Zarief sebelum dia mula melangkah. Baru dia nak melangkah lebih mara, susuk tubuh seseorang mula ternampak di ruangan parkir itu. Zara?
   “ Tuan??” Sebelum sempat Zarief nak mengelak, Zara terlebih dahulu mengesan kedudukannya. Zarief terpempan. Hailah.. aku nak elak, dia boleh pula panggil-panggil aku?
   “ Tuan buat apa kat sini?” soal Zara ceria. Mahu tak ceria, wajah yang sering dirindui ada di depan mata. Zarief buat muka bosan.
   “ Hei, kau ni ikut aku ke apa?” soal Zarief mulai rimas. Zara menggeleng.
   “ Taklah, Ara tak ikut Tuan. Ara datang sini nak beli barang-barang untuk mak dengan adik kat kampung,” ujar Zara polos. Zarief senyum herot.
   “ Ada duit ke?” sindir suara itu. Zara angguk lalu dengan cepat dia meraba poket seluar lusuhnya. Lalu, telapak tangannya dibuka di depan mata Zarief. Beberapa not RM50, RM10 dan RM1 ada bergumpal di situ. Zarief menggeleng. Bibirnya mencebik.
   “ Kau ingat cukup duit banyak tu?” sela Zarief mula hendak membuka Porshe Panamera miliknya. Zara geleng pula dengan senyuman kecil.
   “ Tak cukup, Tuan. Sebab tu Zara ingat nak balik dululah. Esok-esok Zara datang lagi. Zara kena kerja lagi baru boleh kumpul duit. Zara ingat barang-barang kat sini tak mahal sangat. Rupa-rupanya mahal juga. Baju yang Zara nak belikan untuk mak pun dah harga beratus-ratus.” Polos suara itu kedengaran. Zarief buat tak dengar suara itu berceloteh.
   “ Dahlah, kau tepi sikit. Aku nak balik ni.” Zarief menolak tubuh kecil itu. Zara tersendeng ke tepi.
   “ Nah, ambil duit ni.” Zarief tiba-tiba menghulurkan empat keping not RM50 pada Zara. Entah kenapa tiba-tiba dia rasa baik hati pula. Zara nampak teragak-agak.
   “ Ambillah. Aku sedekah. Okeylah, aku balik dulu.” Zarief tidak jadi untuk membuka pintu keretanya bila mana Zara terlebih dahulu menyeru namanya.
   “ Tuan..”
   “ Kau nak apa lagi ni?” Zarief bersuara malas. Tubuhnya disandarkan pada kereta.
   “ Ara.. Ara nak minta maaf sebab selama ni Ara sukakan Tuan. Ara patut sedar Ara tak layak dengan Tuan. Tuan jangan risau, lagi dua tiga hari, Ara dah tak tinggal kat Kuala Lumpur. Mak dah nak jodohkan Ara dengan Cikgu Hisyam kat kampung. Le.. lepas ni, Ara akan cuba lupakan Tuan walaupun prinsip Ara selama ni.. sekali ku cinta padamu.” ujar Zara polos. Zarief tersentak.
   “ Kau nak kahwin?” soal dia tak percaya.
   “ Ya, Ara nak kahwin. Cikgu Hisyam tua lapan tahun dari usia Ara. Sekarang, umur dia sama dengan umur Tuan. Hmm.. 26 tahun.” Sambung Zara lagi. Namun, wajahnya tidak ceria. Zarief mula rasa sesuatu.
   “ Err.. semoga kau berbahagialah.” Zarief bersuara sedikit teragak-agak. Memang gila. Macam manalah dia boleh duduk bersembang dengan gadis yang dia benci. Ah, aneh sungguh?? 
   “ Terima kasih, Tuan. Duit ni Tuan halalkan ye? Ara nak beli baju untuk mak dan adik. Tuan.. kenapa eh Ara rasa macam Ara dah nak tinggal Tuan untuk selamanya? Ara rasa macam Ara nak pergi jauh daripada Tuan, Hana, mak dan adik?” soal Zara tiba-tiba membuatkan Zarief tersentak hebat. Tubuhnya terbangun dari sandaran. Dan tika itulah.. suara orang mengamuk kedengaran kuat.
   “ Kau mati kali ni, Rief!!” Fiona menerpa laju bersama sebilah pisau rambo di tangan. Terbeliak mata Zarief. Zara lebih-lebih lagi. Dan secepat kilat, dia menghadang tubuh Zarief dengan tubuh kecilnya bila mana langkah Fiona semakin hampir. Fiona merodok-rodok perut itu sebanyak tiga kali. Hasutan sudah menguasai diri. Zarief terlopong. Ya Allah!! Tubuh Zara melorot ke simen. Darah berlumuran.
   “ Fiona!!” herdik Zarief lantas tubuh Fiona dihumban kasar. Dek tidak menjangka tingkah Zarief, kepala Fiona terhantuk ke atas simen. Seketika, Fiona sudah tidak sedarkan diri.
   Zarief masih lagi kaku. Tubuh yang dipenuhi darah itu sudah tidak bergerak. Zarief mampir sedikit demi sedikit sebelum dia jatuh melutut di sisi tubuh itu. Apa aku dah buat selama ni pada dia? Mulalah tayangan kekasaran dan penghinaannya pada Zara berlegar-legar di ruang minda. Ya Allah, kenapa kau buat macam ni, Ara??
**********************

Zarief termangu apabila dia tiba-tiba disuakan dengan sebuah diari. Pantas, dengan tangan terketar-ketar dia mencapai diari yang dihulurkan Raihana.
   “ Diari Zara.. bacalah,” jelas Raihana lalu dengan wajah sedih, dia mengatur langkah.
   Zarief terdiam seketika sebelum helaian diari comel berwarna merah jambu itu mula diselak sehelai demi sehelai. Dia mula membaca coretan kemas itu.

28 0gos 2012..
Hari ni aku rasa macam dah jumpa dengan prince charming. Hari pertama bekerja di Zurf Holding sebagai seorang cleaner boleh pula jumpa dengan anak lelaki bos. Mak aih.. dia sangat kacak. Namanya pun sedap didengar. Hmm.. Zarief Haiqal.

Zarief tersenyum membaca coretan itu. Helaian kedua diselak.

30 Ogos 2012..
Aku intip dia lagi. Dia nampak comel sangat bila nampak muka dia tersenyum macam tu. Tapi, dengan aku dia tak pernah senyum. :(

Tubir mata Zarief bergenang. Ya, saya tak pernah senyum pada awak, Zara. Sebab saya khilaf. Saya tak sedar keikhlasan awak pada saya. Ya Allah.. Zarief menangis lagi.

1 Sept 2012..
Haha.. kelakarnya bila tengok dia tertidur kat sofa pejabat tadi. Mulut ternganga macam anaconda. Hmm.. dia penat kot? Rasa macam nak cium-cium aje wajah tampan dia tu. Comel! Tapi.. bukan muhrim. Hehe..

 Zarief tergelak pula membaca coretan itu. Eh, bila dia tertidur eh? Helaian terus diselak lagi.

3 Sept 2012..
Mak, anak mak dah jatuh cinta. Ara rasa macam Ara dah suka sangat pada dia. Jadi, hobi Ara lepas ni ialah Ara akan terus intip dia dalam diam. Hehehe.. J

Zarief tersentak. Zara cintakan dia? Jadi, selama ni Zara memang ikhlas sukakan dia?


6 Sept 2012..
Mak, Ara sedih. Hari ni dia marah-marah Ara. Ara dah diberhentikan kerja, mak. Dia hina Ara. Hina keluarga kita. Tapi, Ara tak boleh bencikan dia. Ara bodoh kan, mak? Mak, prinsip arwah ayah juga dah sebati dalam diri Ara. Sekali ku cinta padamu.. L

 Zarief terpana. Sekali ku cinta padamu? Apa maksud sebenar prinsip tu? Zarief tertanya-tanya sendirian sebelum matanya mula singgah pada helaian terakhir. Sedikit panjang berbanding coretan lain. Tidak sanggup hendak membelek helaian-helaian lain lagi. Jiwanya terobek seksa.

14 Sept 2012
Dah lama Ara tak menulis kat diari ni. Hmm.. hari ni, Ara rasa macam sayu aje. Rasa macam sedih. Rasa macam Ara dah nak pergi jauh. Kenapa eh? Mak.. kalau Ara juga akan pergi macam ayah. Mak jangan sedih. Mak jangan rindukan Ara sebab Ara tak nak mak sedih. Jaga Zara Batrisya elok-elok. Mak, nanti kat sana Ara akan jumpa ayah kan? Ara rindukan arwah ayah.
   Tuan.. kenapa Tuan tak pernah suka Ara? Tuan tahu tak? Ara pernah mimpi kahwin dengan Tuan ala-ala fairytale. Tapi.. Ara tahu semua tu tetap mimpi sebab Tuan bencikan Ara. Ara nak sangat jadi isteri Tuan sebelum Ara pergi jauh. Ara nak bawa kenangan manis tu bersama Ara. Heh, Ara ni asyik cakap pasal mati aje. Tapi.. betullah. Tu perasaan Ara waktu ni. Tuan pun jaga diri tahu bila Ara dah tak ada nanti. Tuan, sekali ku cinta padamu, ianya akan tetap begitu. Biarku bawa cinta ini bersamaku, hingga akhir hayatku..

Zara Balqis (Coretan terakhir)

Zarief memegang dadanya. Peritnya, Ya Allah. Orang yang aku sering hina kini sanggup gadaikan nyawa untuk aku. Pantas, Zarief bingkas bangun. Dia meluru ke dalam wad yang menempatkan jasad kaku Zara yang masih koma dan tenat itu. Dia perlu realisasikan impian Zara!
   Mak Cik Munah menoleh. Wajahnya lencun dengan air mata. Raihana juga ikut berpaling. Zarief menapak sebelum dia mula melutut di sisi ibu tua itu. Mak Cik Munah tersentak.
   “ Mak Cik, saya nak kahwin dengan anak mak cik. Saya banyak dosa dengannya. Izinkan saya realisasikan impian dia.” Zarief menangis kuat. Raihana turut mengalirkan air mata. Mak Cik Munah tersentak.
   “ Apa maksud anak?” soal Mak Cik Munah keliru. Zarief pantas menunjukkan helaian terakhir itu. Seketika, Mak Cik Munah menghamburkan tangisannya. Lebih sayu. Lebih pilu.
   “ Izinkan saya, mak cik. Izinkan saya.” rayu Zarief.
**********************

Dua hari berlalu..

 “ Aku terima nikahnya Zara Balqis binti Zamri dengan mas kahwinnya RM80 ringgit, tunai.” Dengan sekali lafaz, Zara kini sah bergelar isterinya. Melalui wali hakim, jasad itu halal di sisinya. Halal untuk disentuh. Ruang wad yang menjadi saksi termeterainya dua jiwa kembali sunyi apabila yang lain sudah mula mula bergerak pergi. Yang tinggal hanyalah Mak Cik Munah dan Raihana.
   “ Sayang.. bukalah mata. Abang dah jadi suami sayang ni. Bukalah mata. Abang janji lepas ni abang takkan marah-marah Ara lagi. Bangunlah..” Suara Zarief pilu menusuk kalbu. Susuk tubuh yang bernafas lembut itu direnung penuh kasih. Entah bila kasih itu tertumpah, sesungguhnya itu semua kuasa Tuhan.
   “ Ara.. abang dah tunaikan impian Ara. Bangunlah..” seru Zarief lagi. Dan tika itu, ada cecair jernih mengalir lewat dari tubir mata yang terkatup rapat itu. Ya, Zara menangis dalam lena pnjangnya.
   “ Rief.. sabarlah,” pujuk Mak Cik Munah. Dia mengesat tubir matanya. Kemudian, matanya meliar mencari kelibat Zara Batrisya yang sering kali memencilkan diri.
   “ Rief banyak dosa pada Ara, mak. Banyak sangat.” Zarief merintih lagi. Wajahnya disembamkan pada sisi tubuh kaku isterinya. Seketika, jantungnya mula berdenyut kuat apabila nafas isterinya sudah tercungap-cungap.
   “ Mak, Ara..” Zarief panik. Zara sudah semakin tenat. Raihana sudah meluru mendapatkan doktor.
   “ Ya Allah.. anak mak. Tuhan, kalau ini pengakhirannya, cabutlah nyawanya dengan cara yang paling lembut.” Mak Cik Munah berdoa. Zarief semakin kuat menangis. DIA seperti mendengar doa seorang ibu, nafas Zara semakin lama semakin perlahan. Dan akhirnya tubuh kaku itu pergi jua menghadap Ilahi. Kadang-kadang wajah itu kelihatan seperti sedang tersenyum bahagia. Zarief terjelopok. Jangan tinggalkan abang!
   Ya Allah.. baru satu jam dia menjadi milikku.. kini kau telah ambil dia daripadaku. Zarief mula meraung hebat. Mak Cik Munah tersandar lemah. Raihana yang baru menapak masuk kaku di muka pintu. Sahabat.. kau tinggalkan aku jua.. desis hati Raihana.
*******************

 “ Rief.. tolong panggilkan Risya kat luar. Mak tahu dia ada kat sini. Cuma, dia tak sampai hati nak tengok kakaknya. Sebab dia ada cakap Kak Zara kan pergi. Naluri dia kuat mengatakan itu. Tolong ye? Dia tak tahu lagi Kak Zara dia dah tak ada. Tolong khabarkan pada dia,” pinta Mak Cik Munah. Zarief tanpa banyak soal bingkas bangun.
   Kakinya menghala ke ruang istirehat yang terdapat di hospital itu. Yang mana satu ni? Aku tak pernah berjumpa dengannya? Nama dia pun aku baru tahu tadi. Ah.. peninglah. Zarief bermonolog. Seketika, kakinya pegun di hadapan satu susuk tubuh. Zara??
   “ Kak Zara dah tak ada kan? Saya tahu. Dia datang jumpa saya waktu saya terlelap tadi. Dan awak mesti suami Kak Zara?” sela gadis itu tenang walaupun wajah itu penuh dengan mendung kelabu. Zarief mula rasa lututnya mengigil. Siapa gadis yang persis isterinya ini??
   “ Awak.. si.. siapa?” Tergagap-gagap Zarief menyoal. Gadis itu tersenyum hambar. Ya, senyuman yang persis Zara Balqis.
   “ Saya, Zara Batrisya. Adik kembar Zara Balqis,” perkenal gadis itu lagi lalu dia berlalu meninggalkan Zarief termangu-mangu.
**********************

Dua tahun berlalu..

   Tidak banyak yang berubah. Fiona kini sudah dipenjarakan seumur hidup kerana menyebabkan kematian. Begitulah pembalasan untuk orang yang kejam. Setiap yang bersalah, pasti akan mendapat balasannya kelak. Mak Cik Munah kini masih di kampung. Bertemankan kenangan bersama arwah anak sulungnya. Zarief pula..
   “ Ara, abang dah balik ni.” Zarief melaung kuat nama isterinya. Zara pantas saja meluru mendapatkan si suami. Wajahnya tersungging senyuman nipis.
   “ Awalnya abang balik? Dah rindu kat Ara eh?” Isterinya mengusik. Zarief hanya mengiyakan. Pantas tangan si suami disalami dan tika itu juga dahi itu dikucup sayang.
   “ Ara.. baby Zehra kat mana?” soal Zarief. Tali lehernya dilonggarkan. Zara tarik senyum. Mulutnya dimuncungkan ke atas lalu dia membuat gaya tidur. Zarief tergelak lalu hidung isterinya ditarik.
   “ Nakal je muka buat macam tu. Oh ye sayang, lepas ni siap eh? Abang balik awal ni sebab nak pergi melawat mak kat kampung. Sekali tu.. kita jenguk kubur arwah Zara.. isteri pertama abang,” ujar Zarief lirih. Zara pantas saja mendapatkan suaminya.
   “ Jangan macam ni, bang. Zara tak nak abang sedih. Walaupun Kak Zara dah tak ada, dia tetap ada dalam hidup kita. Kak Zara tentu tak nak tengok suaminya sedih-sedih macam ni,” pujuk Zara Batrisya. Tubir matanya bergenang. Dan tanpa kata.. tubuh isterinya dipeluk erat.
   “ Ya.. Zara Balqis tetap ada dalam diri abang sebab dia pernah cakap.. sekali ku cinta padamu, ianya akan tetap begitu. Biarku bawa cinta ini bersamaku, hingga akhir hayatku. Jadi, abang tak pernah rasa dia jauh dari abang sebab cinta dia sentiasa ada untuk abang.” Zarief bersuara dalam esak tangisnya. Zara Batrisya tersenyum. Pelukan si suami turut dibalas penuh kasih.
   “ Ara sayang abang sebagaimana Kak Zara sayangkan abang. Mungkin kami tak sama, tapi prinsip kami sama.. Sekali ku cinta padamu..” bisik Zara Batrisya sebak. Zarief mengetatkan lagi pelukan. Tangisan dibiarkan saja mengalir. Mungkin untuk kali terakhir kerana dia tak nak terus menyeksa roh Zara Balqis dengan hanya meratap sebegini.
   Kak, tenanglah akak di sana. Risya dah tunaikan impian akak sewaktu akak hadir dalam lena Risya. Dia.. cinta hati akak dah selamat jadi suami Risya. Kami dah ada seorang permata hati.. Zehra Balqis. Nama yang juga diambil daripada sebahagian nama akak. Tenanglah kak.. Risya juga akan sentiasa pertahankan prinsip kita.. Sekali ku cinta padamu. Risya akan jaga sumai akak macam nyawa Risya sendiri. Risya sayang akak.. sayang sangat-sangat! Desis hati Zara Batrisya.
   Selamat tinggal sayangku, Zara Balqis. Abang akan terus mencintai Ara hingga ke akhir nafas abang. Dan abang akan jaga anugerah terindah yang Ara hadiahkan untuk abang ini. Semoga kita akan bertemu lagi di syurga nanti. Zarief menyambung lalu dia terus memeluk isteri tercinta bersama sebuah kucupan kudus. Ya, inilah anugerah terindahku. Desis hatinya lagi.
   Dari jauh.. Zara Balqis tersenyum hiba. Dan lama-kelamaan, susuk tubuh berpakaian putih itu hilang di bawa angin lalu.
   Sekali ku cinta padamu, ianya akan tetap begitu. Biar ku bawa cinta ini bersamaku, hingga ke akhir hayatku..

Tamat!