PeNgiKuT sEtiA..

Monday, December 2, 2013

Izinkan Aku Mencintaimu (Bab 3)



 
 
BAB 3

Cempaka Emiera kerah mindanya. Berfikir mengenai kelogikan Fuad Qaiser menghadiahkan dia hadiah sebegitu rupa. Namun, langsung tiada sebarang klu yang datang menyinggah.

   Kenapa dia bagi aku semua ni? Apa maksud dia? Bermacam-macam soalan muncul di benaknya. Bagaikan meminta untuk dileraikan satu-persatu. Cincin dan sepasang stoking bayi di tangan, Emiera pandang berkali-kali. Seketika, dia pandang pula tangan kiri dia yang elok memegang patung koala itu. Cakap.. hadiah dari Australia. Kalau koala ni memang dari sana, habis tu yang dua benda alah ni? Apa maksud semuanya? Ah, dia buntu!

   Agaknya dia silap nak bagi pada orang lain kot? Mungkin untuk teman wanita dia, tapi dia silap termasuk sekali dalam paper bag hari tu? Monolog Emiera berterusan sebelum bunyi deringan telefon menganggu dia daripada tanpa henti membuat spekulasi.

   Gajet miliknya diintai. Fuad Qaiser? Kening Emiera terjongket sebelah.

   “ Assalamualaikum..” Suara di sana kedengaran cukup garau menyentuh gegendang telinga Emiera. Entah kenapa, ada debar yang mengundang tatkala suara itu menyapa. Emiera telan liur. Panjang umur sungguh mamat ni.. desis hatinya.

  “ Ya, abang ada apa call Miera?’ soal Emiera sehabis lembut. Qaiser di sana sudah terdiam sejenak. Kusut bagaimana hendak mengatur bicara agar tersusun rapi.

   “ Err.. Miera dah buka hadiah tu?” soal Qaiser sudahnya. Terkelu Emiera sejenak. Memang itu pun yang merungsingkan dia.

   “ Kenapa abang bagi semua ni pada Miera?” Emiera berpura-pura berani. Sedangkan hati dia sudah longlai semacam menanti jawapan daripada Qaiser di hujung sana.

   “ Abang yakin Miera faham maksud pemberian tu..” Qaiser bagaikan mahu bermain tarik tali. Emiera mengeluh. Sudah tidak fahamkah lelaki ini soalan melayu? Kalau dia faham, dia takkan susah-payah bertanya. Aduh!

   “ Kalaulah Miera faham..” Meleret jawapan Emiera. Sedikit menyindir.

   “ Jadi, Miera tak faham?” selar Qaiser pantas. Dahinya berkerut.

   “ Miera takkan tanya kalau Miera dah tahu, bang..” balas Emiera mulai bosan. Kedengaran Qaiser bagaikan menarik nafas panjang di sana.

   “ Abang.. abang nak kahwin dengan Miera.” Senafas Qaiser bertutur. Terpempan Emiera seketika. Begitu beranikah lelaki itu? Hampir terlepas pegangan telefon pada tangan Emiera. Bibir langsung lumpuh hendak berkata-kata. Fikir dia.. Qaiser sekadar tidak serius dengan lamaran tempoh hari.

   “ Abang.. Miera ni isteri Arel!” tekan Emiera. Mengingatkan Qaiser.

   “ Bekas, Miera. Arel dah tak ada. Tak salah kalau abang nak jaga Miera. Tolonglah, bagi abang peluang untuk jaga Miera. Miera tahu kan, abang perlukan Miera? Mama dah buang abang..” soal Qaiser meraih simpati. Emiera sudah terkedu. Dia tahu maksud Qaiser. Sudah tentu mama yang lelaki itu maksudkan.

    “ Tapi, Miera tak cintakan abang. Abang perlu sedar akan hakikat itu! Abang takkan mampu gantikan tempat arwah dalam hati Miera..” Emiera masih dengan nada yang sama.  Qaiser pula terasa dunianya seolah-olah berhenti berputar. Ya Allah, perlu ke berterus-terang macam tu? Detik hati Qaiser sebak. Tangannya digenggam kuat. Dia tak boleh cepat melatah. Dia perlu bertenang.

   “ Abang perlukan Miera dalam hidup abang..” Bagaikan mengemis cinta, luahan Qaiser pada kali ini. Emiera terdiam. Nada lelaki itu yang longlai menjentik rasa simpati di sudut hatinya. “ Arel dah tinggalkan abang. Mama dah buang abang. Pada siapa lagi Miera nak abang luahkan rasa sakit ni? I need you, Cempaka Emiera.” Sambung suara itu lagi.

   “ Abang.. Miera tak selesa kalau hubungan ni kita lebihkan batasnya. Maksud Miera, dulu abang adalah abang ipar Miera, macam mana Miera nak latih diri untuk terima abang sebagai suami Miera pula?” keluh Emiera berharap benar Qaiser bisa mengerti gelodak hatinya.

   “ Tapi.. abang nak Miera. Abang nak Miera jadi isteri abang. Abang tak nak perempuan lain. Fahamilah abang.. Miera..” rayu Qaiser terusan. Emiera mengeluh dalam.

   “ Tolonglah, abang. Jangan desak Miera..”

   “ Kita jumpa esok, Miera? Abang nak bincang dari hati ke hati. Kita jumpa esok ye?” celah Qaiser pantas. Suara itu menyimpan seribu harapan.

   “ Miera tak nak..”

   “ Miera dah tak sudi tengok abang? Miera dah benci abang sama macam mama bencikan abang?” Qaiser menggunakan cara licik. Mengumpan simpati.

   “ Abang ni..” Emiera sudah mula geram. “ Okey, kita jumpa. Tapi, pastikan Aqilah dan Amni ada sama. Kalau kembar tak ada, Miera takkan jumpa abang.” Keras saja nada Emiera. Mungkin Kesabaran sudah memuncak bila Qaiser terusan memaksa.

   “ Tapi.. abang cuma nak berdua dengan Miera..”

   “ Pilih, sama ada Aqilah dan Amni ada atau kita tak payah jumpa langsung. Abang yang buat keputusan..” Tegas Emiera tidak mahu beralah kali ni. Kalau terusan dia mendengar pujuk rayu Qaiser, tak mustahil hatinya bisa cair.

   Fuad Qaiser dan Fuad Qairel.. darah sama mengalir dalam tubuh mereka. Sudah pasti ragamnya juga sama. Bisa menawan hati mana-mana wanita. Apatah lagi, diserikan dengan kekacakan yang mereka punya.

   Fine.. abang jemput Miera esok.” Terpaksa mengalah sudahnya.

   “ Miera pergi sendiri..”

   “ Miera.. kembar ada. Abang takkan buat macam-macam dengan Miera. Teruk sangat ke abang ni pada pandangan Miera?” Suara itu sudah bertukar sayu.

   “ Bukan macam tu maksud Miera. Miera tak nak susahkan abang terpaksa jemput dan hantar Miera..”

   “ Tiada apa yang susah kalau semuanya berkaitan dengan Cempaka Emiera sebab dialah amanah abang dan abang cintakan dia. Sangat-sangat..” Emiera sudah terdiam bisu mendengar ungkapan manis itu. Tipulah kalau hatinya tidak terbuai. Apatah lagi, Qairel juga selalu membisik kata yang sama. Tapi dia harus sedar. Fuad Qaiser dan Fuad Qairel adalah dua insan yang berbeza.

   “ Kenapa diam?” soal Qaiser memecah kesunyian. Nafas Qaiser sedut lama sebelum kembali berbicara. “ Abang tahu kami tak sama. Tapi, cinta kami sama. Kami jatuh cinta pada perempuan yang sama. Dan perempuan tu adalah..”

   “ Abang, stop it! Miera tak nak dengar.” Emiera dah terjerit kecil. Dia tidak suka perkara itu diungkit-ungkit. Qiaser terdiam seketika. Terkejut dengan jeritan kecil Emiera.

   “ Miera minta maaf tinggikan suara..” ujar Emiera serba-salah. Qaiser tetap diam. Tahulah Emeira, lelaki itu terasa dengan jerkahannya. Bukan niat dia sebenarnya.

   “ Abang..” panggil Emiera perlahan. Hatinya gundah bila Qaiser memilih untuk terus berdiam diri.

  “ Cempaka Emiera.. abang nak Miera dengar baik-baik apa abang nak cakap.” Qaiser mula membuka mulut. Agak keras nadanya. Mungkin sakit hati dengan kedegilan Emiera.

   “ Abang harap abang takkan sekadar bermimpi. Suatu hari nanti, abang nak cincin yang abang hadiahkan pada Miera tu akan tersarung pada jari manis Miera..” Jeda seketika.  “ Dan abang harap stoking bayi itu juga akan bertambah suatu hari nanti. Kalau Miera tanya apa yang abang nak dalam dunia ni.. cuma dua saja Miera.” Qiaser berhenti seketika.

   “ Abang.. Miera tak nak dengar..”

   “ Miera kena dengar sebab lepas ni abang akan terus ulangnya lagi supaya Miera faham yang abang memang hendakkan Cempaka Emiera sangat-sangat. Bukan sekadar hubungan biasa, tapi hubungan yang halal di sisi Allah. Seperti yang abang cakap, perkara yang abang perlukan dalam hidup abang cuma dua, Miera. Pertama.. keredhaan seorang ibu. Kedua.. abang perlukan Cempaka Emiera. Sebagai isteri abang dan juga ibu kepada anak-anak abang. Mark my words, Emiera.” Usai saja Qaiser berkata-kata, talian terus dimatikan tanpa isyarat.

   Emiera mengeluh panjang. Sukarnya dia hendak fahamkan seorang Fuad Qaiser.

Langkah gontai dibawa keluar dari kamarnya. Kepala Emiera sudah cukup berserabut tika ini. Hati pula seakan gundah memikirkan esok bakal ada pertemuan di antara dia dan Qaiser. Bolehkah dia berpura-pura tenang berhadapan dengan lelaki itu?

   “ Miera..” panggilan seseorang mematikan langkah Emiera. Emiera menoleh. Jelas Dafina sednag tersenyum penuh makna pada dia. Kening dijungkitkan.

   “ Kenapa?” soal Emiera kurang arif. Dafina angkat gajetnya sedikit. Berkerut dahi Emiera hendak memahami bahasa isyarat Dafina.

   “ Encik Qais baru call..” Jantung Emiera spontan berdegup laju. Wajah pun mula berubah riak. Tapi, dia cuba kawal agar tidak terlalu ketara pada pandangan Dafina.

   “ Dia nak apa, Fina?” soal Emiera berdebar. Dafina sengih.

   “ Hanya nak pastikan kau okey. Hmm.. so sweet..” Dafina dah sepetkan mata dia sambil bawa gajet rapat ke dada. Terbuntang biji mata Emiera. Tentu lelaki itu bimbang dengan keadaan dia selepas apa yang diluahkan sebentar tadi. Ah, Fuaq Qaiser yang prihatin. Hatinya mendesis seketika. “ Eh, kau tak suka Encik Qais ke?” soal Dafina kepelikan. Emiera menarik nafas dalam. Mungkin Dafina lupa.

   “ Fina.. aku baru lepas edah. Aku rasa berdosa kalau aku menyukai lelaki lain sedangkan suami aku baru saja pergi..” ujar Emiera sehabis teratur. Bimbang Dafina teerasa hati dengan tegurannya. Terus hilang senyuman pada bibir Dafina.

   “ Maaf, aku lupa.. Miera. Aku minta maaf..” Kalut suara Dafina. Emiera senyum seraya menggeleng.

   “ Tak apa. Manusia sering saja lupa, Fina. Tapi aku selalu ingatkan diri aku, di mana aku berpijak sekarang. Aku harap aku takkan pernah lupa. Dengan izinNya..” Kelibat Emiera terus saja menghilang sebaik dia tuturkan kata-kata itu. Meninggalkan Dafina yang terkebil-kebil mencerna maksud kata-katanya. Dia yakin.. Dafina tentu bakal faham.

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment