PeNgiKuT sEtiA..

Wednesday, September 25, 2013

Order Atas Talian 'Drama Queen vs Kutu Buku' dibuka sekarang!




Sukacita Hana ingin maklumkan order untuk atas talian bagi novel pertama hana sudah dibuka sekarang. Untuk menjadi pembeli online bagi novel ini, boleh inbox ke facebook JS Adiwarna atau layari laman web ni http://www.jsadiwarna.com/

Bagi yang sudi menyokong Hana, ribuan terima kasih hana ucapkan. Segala info untuk harga berkaitan dengan novel ini, sila rujuk pada link yang telah Hana sediakan di atas. Hrp sesiapa yang sudi beli karya Hana ni terhibur dan berpuas hati dengan hasil tulisan Hana. Mudah-mudahan..

Terima Kasih..  (",)

Monday, September 23, 2013

Cinta Suci (Cerpen) Part 7

Part 7

“ Err.. Abang Fiyrul nak minum apa?” soal Ammar tersengih-sengih. Fiyrul dah mula buat muka pelik. Yang mamat ni duk sengih-sengih tayang gigi dari tadi apa hal? Tak faham betul aku. Fiyrul garu sedikit belakang kepala dia sambil mengomel dalam hati.

   “ Err.. Ain minum air apa?” Tiba-tiba aje Fiyrul soal si Ainul. Ainul yang sibuk belek menu dah terkedu habis. Dia pandang wajah tampan Fiyrul. Terkulat-kulat dia pandang wajah mamat tu. Geram pada Ammar mula menyinggah. Salah adik sepupu dialah ni memandai ajak Fiyrul ikut sama. Huh!

   “ Milo ais..” Perlahan Ainul jawab lantas dia kembali kalih wajah pada menu di tangan. Fiyrul senyum segaris. Dia pandang wajah Ammar sebelum bersuara.

   “ Milo ais juga satu, sama macam Ain. Makan pun sama macam Ain,” tutur Fiyrul dengan senyuman panjang. Ammar dah buat muka. Mamat ni dalam sesi mengurat kakak sepupu aku ke apa? Ainul pula dah buat muka tak selesa. Apa kes nak minum air sama dengan orang ni?

   Usai saja membuat pesanan, Fiyrul duduk bersandar pada kerusi. Wajah Ammar dia pandang. Namun, dalam diam dia turut mencuri pandang wajah Ainul yang dari tadi membisu. Pandang wajah si gadis buat hati dia tenang. Penampilan Ainul yang menutup aurat benar-benar menyejukkan hatinya. Untunglah siapa yang jadi suami Ainul nanti, bisik Fiyrul sebelum dia mula perasan sendiri.

    Eh, yang untung tu aku jugalah kan? Fiyrul bermonolog lagi sehingga tanpa sedar dia dah ketawa kecil. Erk! Ainul dan Ammar dah pandang tajam wajah si Fiyrul. Bila sedar dia dah terlebih aksi, Fiyrul lantas tayang wajah kelat. Aduhai.. malunya!

   “ Apa yang lucu tu, Abang Fiyrul?” soal Ammar pelik. Fiyrul sengih panjang. Tak tahu nak jawab apa. Takkan nak jawab.. hee, abang berangan jadi suami Ain. Huh, memang taklah dia nak jawab macam tu. Mahu kerusi ni nanti melekat dekat kepala. Ainul tu bukan boleh tebak anginnya macam mana. Nampak aje lembut.
   Setengah jam berlalu..

   Baru Ammar nak menapak untuk membayar harga makanan, Fiyrul potong dia awal-awal.

   “ Tak apa, biar abang belanja,” ujar Fiyrul dalam senyuman. Seketika, langkah Fiyrul mati bila kedengaran suara Ainul memanggil dari belakang. Fiyrul menoleh.

   “ Kenapa?” soal Fiyrul lembut. Ainul mula hulur sesuatu. Fiyrul toleh pandang dan bila dia amati betul-betul, dahi dia berkerut seribu.

   “ Nak buat apa dengan duit tu?” soal Fiyrul bingung. Ainul ketap bibir dan tanpa sedar perbuatan Ainul tu dah mengocak naluri Fiyrul. Haih.. tak boleh jadi ni! Fiyrul geleng-geleng kepala dia.

   “ Kenapa geleng?” soal Ainul lurus. Fiyrul tersentak. Eh?

   “ Tak, tak ada apa-apa. Kejap, you nak I buat apa dengan duit tu, Ain?” soal Fiyrul lurus bersama senyuman manis. Tangan dituding pada duit yang elok ada atas tapak tangan Ainul.

   “ Duit untuk bahagian saya, Encik Fiyrul belanja Ammar ajelah. Ain tak nak terhutang budi..” Okey, kali ni senyuman Fiyrul dah mula mati dengan sendiri. Wajah mula berubah serius. Ainul tak sudi ke kalau dia belanja?

   “ You tak sudi I belanja? Hina sangat ke kalau I yang keluarkan duit?” soal Fiyrul mulai lirih. Ainul termati kata. Dah ke situ pula.. aduhai!

   “ Bukan.. bukan macam tu. Err.. Ain memang tak suka hutang budi. Encik Fiyrul ambillah duit ni..” Ainul asak terus Fiyrul agar mengambil duit yang masih terhulur itu. Fiyrul mengeluh. Lantas, tanpa kata dia capai jua duit itu lalu dia menonong pergi. Muka tak usah cakaplah, cemberut semacam aje.

“ Ain, awak balik dengan Abang Fiyrul boleh tak sebab saya ada hal pula ni. Tak dapat elak..” Tiba-tiba Ammar bersuara. Ainul dah terbuntang biji mata. What? Balik dengan Encik Fiyrul? Oh, memanglah tak bernas cadangan itu wahai Ustaz Ammar! Ainul dah mula rasa geram. Kalau tahu tadi, dia pandu kereta dia aje.

   “ Tapi..” Ainul baru nak menjawab, Fiyrul dah terlebih dulu memotong. Terus terbeliak biji mata Ainul.

   “ Tak apa, Am pergilah. Nanti abang hantar Ain..” Ammar dah sengih lega.

   “ Terima kasih, Abang Fiyrul. Err.. Ain, saya balik dulu ye? Kirim salam dekat mak Ain..” Usai saja memberi salam, kelibat Ammar dah menghilang. Ainul mula teragak-agak. Kereta mewah milik Fiyrul dia pandang dengan rasa tak selesa. Naik kereta tu? Aduhai..

   “ Nak jadi tugu dekat sini ke?” bidas Fiyrul keras bila dia lihat Ainul bagaikan mengeras di situ.

   “ Hah?” soal Ainul terkulat-kulat.

   “ I tunggu you dekat kereta, cepat sikit. I banyak kerja lagi nak buat ni..” bentak Fiyrul kasar. Geram dek keengganan Ainul tadi. Ainul dah mula rasa bersalah sebab terpaksa susahkan Fiyrul.

   “ Kalau macam tu, Ain balik dengan teksi ajelah..” Perlahan dan lembut suara Ainul. Fiyrul yang baru melangkah dua tapak kembali menoleh. Tajam dia pandang wajah Ainul. Bagai nak ditelan hidup-hidup saja.

   “ Ada I kisah ke you nak balik dengan apa? Apa yang I tahu you amanah I. Am dah suruh I hantar you, maknanya I yang akan hantar. Bukan pak cik teksi ke apa. Get in!!” marah Fiyrul seraya menyuruh Ainul masuk ke dalam kereta miliknya. Dek terlalu geram, dia langsung lupa yang dia dah marah-marah anak orang. Susah sungguh dia nak dapatkan perempuan spesies Ainul ni.

   “ Ain.. you dengar ke tak I cakap? I cakap, masuk kereta. Sekarang!!” ulang Fiyrul bila Ainul masih statik. Ainul dah uji kesabaran dia betul. Ainul mula rasa gerun melihat wajah tampan itu yang dah mula memerah. Secepat kilat, dia menapak laju ke arah kereta mewah berwarna hitam itu.

   Fiyrul cuba tarik nafas untuk bertenang. Relaks Rul, kenapa nak marah-marah ni? Terasa? Hei, not melah kalau terasa-terasa bagai ni! Fiyrul tenangkan diri sendiri. Setelah yakin dia menemui dengan benda yang bernama ‘ketenangan’ itu, dia pantas mendapatkan keretanya.

   “ Yang duk menunduk dari tadi kenapa? Buruk sangat muka I ni sampai you meluat macam tu sekali?” Sinis suara Fiyrul. Fiyrul dah mula angkat handbrake sebelum menekan gear. Kereta diundur keluar dari kotak parkir sebelum dia mula memandu.

   “ You dengar tak I bercakap dengan you ni?” sela Fiyrul lagi. Namun, Ainul tetap membisu. Dek terlampau geram dengan kebisuan Ainul, Fiyrul tambahkan lagi kelajuan kereta dia.

   Ainul dah resah semacam. Kejap dia pegang hujung baju kurung yang membalut tubuhnya. Encik Fiyrul ni kenapa? Ya Allah, selamatkanlah aku.. doa Ainul tidak putus-putus.

   “ En.. encik, perlahanlah sikit. Ain takut ni encik..” Takut-takut suara Ainul menegur. Mendengarkan suara Ainul, Fiyrul pantas menekan brek secara mengejut. Disebabkan tidak bersedia, Ainul teranjak ke depan. Elok pula dia tidak memakai tali pinggang kaledar. Apa lagi, terus.. dum! Kepala Ainul dah terhantuk pada dashboard. Fiyrul yang melihat dah terlopong. Ohmai..

   “ Aduh..” Ainul pegang dahi dia. Seketika, dia mula rasa nak menangis. Benjolan kecil di dahinya diraba. Gila sakit!

   “ Ya Allah, apa I buat ni? Ain, sorry. I’m really sorry. Mari sini I tengok dahi you..” Fiyrul cuba alihkan tangan kecil Ainul dari dahi mulus itu. Dia dah kelam-kabut, tak senang duduk dibuatnya. Risau, cemas melihat Ainul yang mengaduh kecil itu.

    Ainul yang tidak suka dirinya disentuh sesuka hati dah mula naik angin. Tambah lagi dengan rasa sakit di dahi ni. Berdenyut-denyut!

   Don’t.. please, don’t touch me, Encik Fiyrul!” Keras suara Ainul melantun keluar. Matanya melotot garang bersama linangan air mata. Fiyrul terkedu. Err.. dia menangis?

   “ Ain..”

   Enough, Encik Fiyrul. Kalau sebab Ain tak nak encik belanja Ain makan, encik sampai nak bunuh Ain, Ain balik naik teksi. Maaf menyusahkan encik.. Assalamualaikum..” pintas Ainul laju. Terus Ainul keluar dari kereta mewah itu sebelum dia berlari anak hendak menahan teksi.

   “ Ain, wait!!” Fiyrul tak tunggu lama. Pantas dia kejar sesusuk tubuh itu. Peluh dah merenik. Melihat Ainul masih sibuk menahan kereta, dia semakin cemas. Bila dia dah mendekat, ada sebuah kereta BMW X5 berhenti di hadapan Ainul. Ainul bagaikan hendak menapak masuk ke dalam kereta itu. Tapi, dia tak tunggu lama. Segera dia rentap pinggang Ainul daripada melangkah pergi.

   “ You nak buktikan apa dekat I sekarang??” jerkah Fiyrul bengang. Tubuh Ainul dilepas kasar. Pemandu BMW itu sudah mula menjengah wajahnya.

   “ Err.. nak tumpang ke tak ni?” soal wanita anggun yang lengkap dengan kaca mata hitam itu. Fiyrul menoleh.

   Yes, kakak..” jawab Ainul yakin.

   Nope. I said no.” Fiyrul pandang muka Ainul tajam. “Thanks, sister. By the way, she is my wife. Biasalah, bergaduh sikit tadi..” balas Fiyrul selamba. Si wanita anggun tadi sudah kulum senyum sebelum dia angguk sedikit. Kemudian, kereta itu dah menderu laju meninggalkan dua susuk tubuh itu.

   “ Maafkan I..” pinta Fiyrul sudahnya. Ainul angkat wajah. Rasa benci pada lelaki itu semakin membuak-buak. Dah berapa kali lelaki itu sentuh dia dan kali ni dia tak mampu sabar dah. Pang!

   “ Ini sebab Encik Fiyrul berani-berani sentuh Ain! Ain bukan barang!” jerkah Ainul geram. Fiyrul terkedu. Pipi yang baru menerima habuan dia usap perlahan. Aduh, sakit!

   “ You tampar I, Ain?” soal Fiyrul perlahan. Masih terkejut. Ainul pula yang tergamam dengan soalan itu. Apakah?

   “ Okey, I memang layak dapat tamparan ni. So, you dah puas belum? Kalau belum, I sanggup terima kalau you nak tampar I berpuluh kali pun..” Usai saja dia muntahkan kata itu, dia pejam mata. Bagaikan sudah bersedia menerima tamparan seterusnya daripada Ainul. Ainul dah rasa nak pitam. Eh?

   “ Ain nak balik..” Lama menunggu, Fiyrul tak rasa Ainul akan ulang balik perbuatan dia. Lantas, dia angguk mendengarkan permintaan Ainul.

   “ I hantar..” Lemah tutur kata Fiyrul. Tanpa kata, Ainul melangkah dahulu dibontoti Fiyrul dari belakang.

   “ I bawa you ke klinik dulu. Dahi you lebam..” Fiyrul bersuara dengan payahnya ketika dia mula memandu kembali. Ainul yang berpaling ke luar tingkap berpaling.

   “ Tak apa, Ain balik sapu ubat. Ain minta maaf.. Ain tak ada niat nak berkasar. Tapi, Ain minta sangat pada Encik Fiyrul.. tolong hormat Ain. Ain tak suka orang sentuh Ain sesuka hati..” Bagaikan merayu Ainul bersuara. Fiyrul tarik nafas panjang.

   “ I minta maaf.. I akan cuba, I janji. Dan kalau Ain tak suka tengok muka I, I takkan munculkan diri depan Ain lagi.” Fiyrul membuat janji. Wajah masih pandang ke depan. Tak sanggup nak pandang wajah Ainul sebab rasa malu kena lempang masih bersisa. Bila Ainul kembali membisu, dia pun dah malas nak bercakap sorang-sorang. Sudahnya mereka diam saja sehingga Ainul sampai ke sekolahnya kembali. Keretanya kan ditinggalkan di situ.

************

Dua minggu berlalu..

Ainul pandang wajah Natasha dengan riak resah. Entah kenapa, Fiyrul bagaikan mengotakan janjinya. Semenjak insiden hari tu, dah dua minggu Fiyrul tak menampakkan bayang. Dalam dia mengusir pergi seraut wajah itu, semakin dekat dia rasakan kehadiran Fiyrul.

   “ Sha..” seru Ainul perlahan. Natasha yang sedang enak berbaring sambil menonton televisyen pantas bangkit. Sudah dua hari Natasha berkampung di rumahnya. Saja mereka menghabiskan masa bersama ketika hujung minggu ini.

   “ Kenapa, Ain?” soal Natasha prihatin. Riak temannya yang nampak teragak-agak itu dipandang.

   “ Ab.. ab..”

   “ Apa yang kau duk ab-ab ni?” soal Natasha kepelikkan. Ainul ketap bibir. Aduh, macam mana nk tanya ni?

   “ Err.. abang.. abang kau sihat?” soal dia sudahnya bila dah mendapat keberanian sedikit. Natasha terkedu namun lambat-lambat dia tayang sengihan nakal.

   “ Kenapa, kau rindu dia ke?” soal Natasha mengusik. Ainul terpempan. Err.. rindu ke? Tak kot.. dia dan Fiyrul bukannya bercinta pun. Ainul geleng kepala.

   “ Habis tu, kenapa kau tanya?” soal Natasha sambil tangan dah capai jajan Pringles atas meja. Elok saja dia kunyah sambil tunggu jawapan dari Ainul.

   “ Err.. saja aje. Tak apalah, Sha. Aku nak masuk tidur dulu..” Ainul pantas bangkit.

   “ Abang aku kemalangan minggu lepas..” Tindakan refleks, Ainul pantas berpaling dengan muka pucat tidak berdarah. Kemalangan?

   “ Ke.. kemalangan? Teruk ke, Sha?” soal Ainul gugup. Natasha diam. Lama dia diam hendak menguji hati Ainul.

   “ A’ah..” Ringkas jawapan Natasha. Ainul mula rasa tak senang duduk. Dia kembali menapak ke arah Natasha. Duduk dilabuhkan di sebelah teman karibnya itu.

   “ Macam mana dia sekarang?” soal Ainul tanpa bertangguh. Natasha jungkit kening.

   “ Patah tangan, kaki kena simen. Hmm.. tu aje kot..” ujar Natasha. Ainul mula tarik nafas lega.

   “ Tadi, kau cakap dia teruk?” soal Ainul tak puas hati. Wajah dah cemberut.

   “ Eh, teruklah tu.. Ain. Tak boleh berjalan pun.” Natasha jawab laju soalan kawannya itu. Ainul mula rasa pening dengan jawapan si teman.

   “ Tak boleh berjalan?” soal Ainul lagi. Natasha angguk. Seketika, Natasha dah mula berubah sayu.

   “ Abang aku teruk sekarang..” luah Natasha tanpa diduga. Ainul rasa jantung dia dah berdebar sakan tika ini.

   “ Maksud kau?” soal Ainul buru-buru.

   “ Tubuh dia dah susut, rambut tak macam rambut orang. Jambang tak usah cakap, kalah monyet atas pokok. Dia dah tak bercakap sangat. Kerja pun tak pergi. Entahlah, Ain. Abang aku tu macam patah hati. Siapalah yang buat dia macam tu agaknya..” Natasha mengeluh. Ainul dah tersentak. Hah, teruk sampai macam tu ke? Hati dia gelisah tiba-tiba.

   “ Dia.. tak bercakap langsung ke dengan kau?” soal Ainul masih hendak tahu. Natasha simpan senyum.

   “ Bukan dengan aku aje, dengan papa dan mama sekali. Teruk benar dah tu.. aku takut nanti dia buat kerja gila pula. Bunuh di..”

   “ Sha, astaghfirullahalazim. Jangan doakan macam tu, Sha!” marah Ainul sikit. Namun, suaranya masih terkawal. Natasha buat-buat terkejut.

   “ Tak betul ke apa aku cakap ni, Ain?” soal Natasha lirih. Dia dah mula berdrama.

   “ Sha, esok temankan aku jenguk abang kau..” Tanpa disangka, itu luahan terakhir Ainul sebelum si gadis dah menghilangkan diri ke dalam bilik. Tika ini, Natasha dah ketawa halus. Dalam otak dia, dia dah rencanakan sesuatu untuk Fiyrul.

***********************

What? Sha gila ke? Apa semua ni?” soal Fiyrul lalu matanya singgah pada rambut palsu yang mencecah bahu dia, jambang palsu dan juga tongkat yang dibawa Natasha itu.

   “ Sha nak tolong abang aje..” balas Natasha bersama sengihannya. Fiyrul menggeleng.

   “ Tak nak, abang. Kalau dia tahu, makin dia benci dekat abang nanti. Dia tu mana suka abang. Takkan Sha nak tambahkan kebencian dia pada abang?” soal Fiyrul. Ya, memang betul dia kemalangan. Tapi, setakat langgar bontot kereta orang aje. Tak ada cederanya pun. Yang cedera cuma kereta dia aje. Teruk jugalah!

   “ Habis tu, cuba cakap dekat Sha.. macam mana abang nak tawan si Ainul tu?” soal Natasha geram. Fiyrul tunduk.

   “ Dia nak jenguk abang petang nanti. Abang pilihlah sama ada nak ikut rancangan Sha ke tak..” ugut Natasha pula. Kali ni, dia nampak Fiyrul macam dah tertekan dah. Tak tahu nak buat keputusan gamaknya.

   “ Sha.. rasanya abang tak ada pilihan kan? Abang betul-betul jatuh cinta dengan kawan Sha tu..” luah Fiyrul sedih. Natasha senyum. Ya, dia tahu itu. Sebab tulah dia nak tolong!

******************

Ainul sakit hati, geram dan rasa nak meraung aje cakap pada semua orang betapa bodohnya dia sebab percayakan Natasha dan Daryan Fiyrul. Kononnya sakitlah kan? Seminggu dia tertipu. Alih-alih pagi tadi elok saja dia terserempak Fiyrul sedang bergelak ketawa dekat kafeteria di ibu kota bersama Natasha. Tika itu, dia bersama Ammar.

   “ Sampai hati kau, Sha. Sampai hati kau tipu aku..” luah Ainul bersama lelehan air mata. Dia kecil hati.

   “ Ain.. aku minta maaf..”

   “ Dahlah, Sha. Macam ni kau kan? Kawan sanggup tipu kawan baik sendiri. Aku tak sangka..” luah Ainul lirih. Tanpa kata, dia berlari anak keluar dari kafeteria itu. Fiyrul dah tersentak hebat. Liur yang ditelan memang terasa payau. Tanpa kata, dia mengejar langkah Ainul.

   “ Ain.. tunggu!” jerit Fiyrul kuat. Habis semua mata dah pandang ke arah mereka. Ainul hentikan langkahnya. Dia berpaling.

   “ Encik Fiyrul nak apa lagi? Dah puas perbodohkan Ain?” sela Ainul emosi. Fiyrul terkedu. Ya, salah dia. Dia akur akan kebenaran itu. Tapi, dia buat semua tu sebab dia nak Ain tahu dia betul-betul perlukan Ain dalam hidup dia.

   “ Ain.. I minta maaf, I tak ada niat. I betul-betul sukan you sampai I boleh fikir dengan cara ni I boleh tawan hati you..” luah Fiyrul merayu simpati. Ainul menggeleng. Dia dah muak kena tipu. Nasib baiklah setakat seminggu. Kalau sebulan, setahun? Tak tahu reaksi apa dia nak tunjuk.

   “ Ain tak nak tengok muka encik lagi!” Tegas Ainul kecewa. Dia berpaling untuk melangkah pergi.

   “ Ain, tunggu!” Ain tidak hiraukan suara yang memanggil lalu dia mula menyeberangi jalan sebelum.. strettt!! Bum!! Ainul mula terpasak ke bumi. Hati sudah mula berlagu tidak enak. Ya Allah!!

    Perlahan-lahan Ainul berpaling dan seketika, mata dia mula terjojol keluar. Fiyrul?? Ya Tuhan.. tubuh Ainul melorot jatuh. Akhirnya, semua yang baru dia katakan sebagai penipuan telah menjadi kenyataan. Ainul mula menangis tersedu-sedan. Segala kenangan bersama dia dan Fiyrul mula terlayar satu persatu. Akhirnya, dia duduk melutut di situ bersama wajah yang menunduk.

   “ Ain, I minta maaf..” Sayup-sayup suara itu kedengaran. Ainul tambah sebak. Terngiang-ngiang kata-kata itu menampan telinganya. Ya Tuhan, kalaulah dia tak berdegil tadi, semuanya takkan berlaku.

   “ Ain.. I cakap dengan you ni..” Suara itu bergema lagi. Ainul mula pekup telinga dia. Dia tahu semua itu halusinasi semata-mata.

   “ Ain, you nak I berdiri berapa lama ni??” Suara itu semakin kuat dan tiba-tiba Ainul mula rasa pelik. Dia mendongak.

   “ Mak!!” jerit Ainul terkejut. Takkan baru aje kemalangan, roh dah merayau-rayau? Tidak! Ainul panik. Namun, tatkala mata dilarikan semula pada arah kereta yang kemalangan tadi, mulutnya melopong. Eh?

   “ Bukan I yang kena langgar. Kereta tu kena sondol belakang, macam I hari tu..” Penjelasan Fiyrul buat Ainul rasa nak lenyapkan diri buat seketika. Apatah lagi, pada bibir lelaki itu dah siap bergayut senyuman lucu. Erk!

Sunday, September 22, 2013

Suami Klon (Cerpen) Part 4

Part 4

Afya mundar-mandir di hadapan kamar milik dia dan Ashraf. Tangan dia ramas satu sama lain. Serba-salah sama ada mahu masuk ke tidak. Sekejap-sekejap dia gigit kuku, seketika dia garu kepala yang dilapisi tudung pula.

   ‘ Nak masuk ke tak? Masuk.. tak.. masuk?’ Monolog Afya kegelisahan.

   “ Fya..” teguran seseorang membawa langkah Afya mati sebelum dia berpaling ke belakang. Wajah Tok Kamil yang menatang dulang dipandang.

   “ Err.. tok..” Gugup suara Afya. Dia dah senyum sumbang. Tok Kamil tayang muka pelik.

   “ Yang duk ke hulu, ke hilir kenapa?” soal Tok Kamil lagi. Jelas nadanya kepelikkan dengan tingkah cucu menantunya itu. Afya garu dahinya pula. Nampak sangat dia sedang ketandusan idea hendak membalas.

   “ Err.. tak ada apa-apa. Tadi, Fya nampak lipas. Tu yang duk ke hulu, ke hilir tu. Duk halau lipas, tok. Haish.. susah sungguh. Fya kejar sini, dia ke sana. Aduhai.. penatnya Fya..” dalih Afya kurang bijak. Dia dah tersengih-sengih nipis. “ Tok pula buat apa dengan dulang tu?” soal Afya bila dia pandang tangan tua yang elok menatang dulang itu tadi. Tok Kamil dah jegil biji mata.

   “ Untuk laki kamulah.” Tok Kamil jawab mudah. Afya dah pelik. Ni dah kenapa sampai makan pun nak hantar sampai ke bilik?

   “ Kenapa Ash tak makan dekat dapur aje, tok? Fya baru nak panggil Ash makan ni..” ujar Afya lurus. Suaranya kedengaran naif.

   “ Fya-Fya, kamu tahu tak suami kamu tu tak sihat? Demam teruk dekat dalam? Kamu tak tahu ke, Fya? Ya Allah! Tok tak tahu nak cakap apalah dengan kamu berdua ni..” Seketika, mata Afya dah membulat. De.. demam? Tanpa banyak soal, terus dia rempuh pintu bilik itu laju. Rasa bimbang dah mula merajai hati. Tok Kamil dah tercengang. Eh, budak bertuah ni!

   Bunyi derapan tapak kaki seseorang membuatkan Ashraf mendengus geram. Ini mesti kes nak suruh dia makan nasi lepas tu paksa dia makan ubat. Huh, memang tak kuasa sungguhlah! Macam budak-budak. Ashraf mula berbaring mengiring. Membelakangi orang yang disangkanya Tok Kamil itu.  Tok Kamil pula masih setia di muka pintu sebelum dia mula menapak masuk sedikit.

   Ashraf tarik muka bila ada tangan yang dah menyapa dahinya. Dia merengus tidak selesa. Ditepis lembut tangan itu bersama mata yang terpejam.

   “ Tok, Ash tak demamlah. Ash tak nak makan ubat, tak nak makan nasi. Apa nak jadi, jadilah.. tok..” ujar Ashraf dalam tidak sedarnya. Afya dah ketap gigi. Amboi-amboi, enaknya dia tepis-tepis tangan orang.

   Afya goncang perlahan tubuh Ashraf. Tanda dia nak Ashraf bangun. Ashraf dah menggeliat-geliat untuk mengelak. Dia betul-betul malas nak bangun kali ni. Tubuh dia lesu. Dahlah selera makan tercampak ke laut. Tenaga pun berkurangan sudah.

   Tambah-tambah lagi, tak ada orang kisah kalau dia sakit. Tu.. orang yang merajuk tak habis-habis. Mana ada jenguk dia hari ini. Entahkan tahu ke tidak dia demam. Gara-gara air pantai semalamlah ni. Tak pernah-pernah macam ni. Nak bermanja aje lebih! Omel Ashraf dalam hati. Rasa macam nak bawa diri aje sebab kecil hati dengan isteri tercinta.

   “ Apa ni, tok? Ash penatlah, Ash nak tidur..” rungut Ashraf lalu dia tarik comforter menutupi keseluruhan wajahnya. Afya dah mula naik geram. Amboi.. makin enak dia berbungkus eh?

   Sekali lagi, tangan Afya goncang bahu si suami. Masuk kali kedua tubuh Ashraf kena goncang, Ashraf dah mula rasa geram.

   “ Apa ni, tok? Janganlah paksa, orang tak ada mood ni..” Afya tak hiraukan omelan si suami, tetap dia cuit-cuit bahu Ashraf sehinggalkah suatu tahap..

   “ Orang tak nak bangun selagi isteri orang tak jenguk orang!! Orang kecil hati ni, tok!” marah Ashraf mulai geram dengan sikap degil Tok Kamil. Wajah masih terselindung di bawah comforter.

   “ Bangun.. ni ‘isteri orang’ dah datang ni.” Suara Afya berbaur keras. Mendengarkan suara itu, bingkas Ashraf tolak comforter yang membalut wajah lalu dengan mata terkebil-kebil dia pandang wajah Afya dengan riak tak percaya. Seketika, dia toleh pula pada wajah Tok Kamil yang dah gelak-gelak kecil di belakang Afya.

   Maknanya.. tadi yang sibuk raba dahi aku, sentuh-sentuh tubuh aku tu.. Hanin Afya ke? Aduh.. macam mana aku tak boleh beza tangan berkedut tok dengan tangan mulus-pulus si isteri ni? Hati Ashraf bermonolog sambil mata sibuk meratah wajah comel di hadapan mata.

   “ Sayang..” Pandang lama muka Afya, rasa nak bermanja pantas menyerbu memenuhi ruang hati. Dia pamer wajah simpati. Afya pula selamba tenung wajah si suami. Kalau ikut tangan dia yang meraba dahi Ashraf tadi, memang panas sungguh suhu suami dia ni. Ah, risau pulak!

   “ Sayang, abang demam ni..” adu Ashraf bila Afya masih diam tanpa kata. Afya tarik nafas. Kasihan pula nak biarkan si suami mengadu sorang-sorang.

   “ Ya, saya tahu..” Akhirnya bibir Afya meluncur jua sebaris ayat itu. Ashraf dah makin mengada-ngada. Dia hulur tangan pada Afya. Afya dah pelik.

   “ Nak apa?” soal Afya bingung.

   “ Abang demam..” ulang Ashraf lagi. Afya dah toleh pada Tok Kamil. Apa kaitan demam dengan minta tangan dia? Tak faham..

   “ Dia nak kamu jaga dialah tu, Fya..” jelas Tok Kamil dalam senyum herot. Seketika, Afya toleh pandang wajah si suami pula. Betul ke apa Tok Kamil cakap? Dia nampak Ashraf dah angguk-angguk dengan muka sakit dia tu. Alahai.. comel!

   “ Oh.. err, kejap. Fya ambil dulang ni dengan tok..” balas Afya tergagap-gagap. Dia kena akur. Lagipun, memang tugas seorang isteri jaga makan pakai, dan sakit demam seorang suami. Syurga dia kan bawah tapak kaki lelaki bernama Arian Ashraf.

   “ Lepas bagi dia makan bubur, jangan lupa paksa makan ubat ni. Ash tu macam budak-budak. Kalau bab ubat, mengelat lebih..” pesan Tok Kamil sebelum dulang bertukar tangan. Afya angguk. Hilang saja kelibat Tok Kamil, Afya berpaling. Tergeleng kepala dia bila dia lihat si suami dah enak berbaring bersama comforter di tubuh. Dulang Afya letakkan di atas meja kecil di sisi katil.

   “ Awak..” panggil Afya lembut. Bagaikan berbisik. Gugup sebenarnya.

   Hmm..” sahut Ashraf lemah.

   “ Makan bubur sikit..” suruh Afya. Ashraf buka sebelah mata dia, lama dia pandang wajah Afya sebelum bibir dia bersuara.

   “ Fya suap?” soal Ashraf lurus. Afya dah terkedu. Mata dia mula duk pandang wajah mengharap Ashraf diselang-seli dengan bubur yang masih berasap tipis itu.

   “ Abang tak lapar..” Si suami dah mula nak merajuk. Lama sungguh Afya ambil masa nak fikirkan jawapan untuk soalan dia tadi. Benda senang aje pun. Suapkan dia makan, tang mana yang susahnya? Kalau dia tanya dekat perempuan luar sana siapa yang sudi suapkan dia, rasanya ramai yang angkat tangan. Siap dengan kaki-kaki sekali nak diangkat sama. Tapi, yang pelik si isteri ni berbeza sungguh. Hailah.. beranak songsang agaknya. Hehe..

    Nampaknya Afya tak ada pilihan. Dia pantas bergerak pada Ashraf. Sekali lagi, dahi si suami diraba. Terserlah riak bimbang dan ambil berat pada wajah itu.

   “ Panasnya dahi awak. Dah, bangun makan bubur. Lepas tu, makan ubat. Nanti saya nak letak tuala lembap dekat dahi..” Afya dah berlagak macam nurse. Ashraf cebik bibir.

   “ Fya suap?” Dalam muka tercebik-cebik merajuk, Ashraf soal lagi sekali. Afya tarik nafas lama. Serba-salah.

   “ Ya, saya suaaapppppp. Bangunlahhhhh..” Panjang harakat jawapan Afya. Terpaksa juga akhirnya dia akur. Tubuh sasa si suami dibantu untuk bangkit menyandar pada katil. Ashraf simpan senyum.

   Thanks..” ujar Ashraf bila dia dah usai menelan bubur yang dimasak Tok Kamil. Walaupun tak semua dia habiskan, sekurang-kurangnya perut dia nak juga makan. Afya angguk kecil. Dua biji pil dihulur ke arah Ashraf. Nampak saja pil itu, Ashraf dah buat muka bermacam jenis. Kelat, seram, tak suka.. euww.. semua ada!

   “ Takut ubat?” soal Afya bagaikan mencabar. Mendengarkan soalan si isteri, dia rasakan ego dia merudum sedikit. Secepat itu juga dia menafi.

   “ Eh, mana ada..” Dan terus Ashraf sambar dua biji pil itu sebelum dia sumbat rakus ke dalam mulut. Seketika, dia terlupa nak minta air pula. Ternganga-nganga mulut dia sambil minta air dekat si isteri.

   “ Air.. air, air mana?” Ashraf kelam-kabut. Cepat saja Afya hulur air suam pada Ashraf. Sebaik saja ubat itu melepasi kerongkong, Ashraf perasan senyuman lucu melatari bibir si isteri. Bila dia pandang, Afya matikan senyum. Erk!

   “ Awak nak apa-apa lagi ke tak?” soal Afya cuba menutup gugup. Ashraf geleng kecil. Dia dah mula berbaring. Afya pula terus bawa dulang ke bawah. Belum sempat dia nak keluar bilik, suara Ashraf dah panggil nama dia.

   “ Fya, nanti datang balik ye? Abang tunggu.” Permintaan si suami kedengaran sangat polos. Afya terpaku. Seketika, dia hanya mampu angguk. Lagipun, memang dia perlu naik untuk letak tuala basah dekat kepala Ashraf. Ashraf lega dengan kepatuhan si isteri. Nasib baik mood dia okey.. bisik Ashraf.

   Tak sampai lima minit, kelibat Afya dah kembali semula ke kamar tempat Ashraf beradu. Wajah Ashraf yang dah lena sedikit memberi ketenangan pada Afya. Perlahan-lahan Afya mendekat. Besen kecil dan tuala di tangan di letak di atas meja. Dia ambil tempat di birai katil. Wajah tampan yang sedikit pucat itu dia tatap lama. Bibir Afya dah mula mengorak senyum.

   Tangan halus Afya dah mula bekerja. Tuala itu direndam sebelum diperah lalu dia lekapkan pada dahi Ashraf. Rambut si suami yang berjuntai, dia kuak ke belakang sehingga tanpa sedar dia bagaikan membelai rambut Ashraf.

   Menyedari keterlanjuran diri, Afya pantas nak larikan tangan dia sebelum..

   “ Arghh..” Tak sempat dia nak jerit nyaring bila si suami dah siap pekup mulut dia. Sebelah tangan yang bermain dengan rambut Ashraf tadi elok berada dalam genggaman sasa itu. Ciskek.. tak tidur rupanya.

   “ Kenapa nak buat secara curi-curi sedangkan waktu terang abang tak pernah marah Fya belai abang?” soal Ashraf buat lidah Afya terpasung. Mata dia dah menjegil. Mamat ni, straight tak ada bengkok-bengkok dah. Afya mula rasa tak selesa. Dia nak bangkit, tapi tangan si suami pula dah kunci pinggang dia. Cepat anak mata dia melotot singgah pada tangan yang membelit pinggang ramping dia.

   “ Nak buat apa ni?” soal Afya buat-buat berani. Ashraf diam. Cuma anak mata dia yang mainkan peranan. Dia jelajah seluruh wajah Afya. Subhanallah.. cantiknya isteri dia. Secantik nama yang diberi.. Hanin Afya. Hati Ashraf memuji penuh ikhlas. Rambut Afya yang berjuntai dia selitkan ke tepi telinga. Kali ni, Afya dah tak boleh nak buat berani dah sebab dia dah mula rasa takut.

   “ Abang cintakan Fya, bukan niat abang nak jadi suami klon. Tapi, keadaan yang buat abang tersepit. Abang.. tak pandai bermadah pujangga. Malah, sejak sekolah hingga sekarang abang sering terpinggir sebab abang kekok nak layan perempuan. Waktu keluarga abang buang abang.. umur abang..” Air mata Ashraf dah mula bergenang. Cepat sungguh emosi si suami berubah. Mesti penangan tidak sihat ni. Mama ada cakap, emosi seseorang mudah tersentuh bila ditimpa sakit. Agaknya betullah tu kot.

   Afya mula rasa serba-salah. Belum sempat si suami nak bercerita, dia dah luruskan jari telunjuk dia pada bibir Ashraf. Spontan!

   “ Shh.. jangan banyak bercakap. Awak tak sihat..” pujuk Afya. Dalam dia merajuk, semenjak mendengarkan kata-kata Ammar dan Tok Kamil.. buat dia ingin lapangkan hati dia untuk Ashraf. Dia nak jadi seseorang yang boleh Ashraf mengadu, menumpang kasih dan merasai belaian seorang perempuan. Terpaku lama dua pasang mata itu. Ashraf tolak sedikit jari milik Afya sebelum dia kucup lembut jari mulus itu. Lalu, dia bawa ke dada. Bibir dah bersedia nak bermadah pujangga.

   “ Fya..” panggil Ashraf. Suaranya kedengaran memukau kalbu. Garau dan sedikit serak menampan telinga.

   “ Fya, sayang..” Sekali lagi si suami memanggil. Afya yang terleka pantas menyahut.

   “ Hah? Err.. ya..” Kelam-kabut Afya nampaknya. Ashraf senyum. Gelagat si isteri benar-benar menambat hati. Kalau boleh, dia nak peluk Afya seumur hidup dia. Tapi, semua tu mustahil kot.

   “ Dengar betul-betul, sayang. Abang, Arian Ashraf sangat-sangat mencintai Hanin Afya. Sangat mencintai wanita pertama yang berjaya cuit hati abang. Sangat-sangat, sayang! Dan kalau abang tahu sampai macam ni Fya terasa hati dengan abang, abang takkan sesekali ambil Ammar untuk klon abang. Abang akan berjumpa dengan Fya sendiri dan hadapi Fya sendiri. Tapi, abang pengecut kan.. sayang? Abang tak buat. Abang dah bu..” Suara yang tadi bersungguh-sungguh mengendur di penghujung ayat. Rasa menyesal berkepuk-kepuk datang memarahi dirinya sendiri. Pengecut. Kenapa kau pengecut dulu, Arian Ashraf? Arghh!

   “ Abang dah buat sayang hilang kepercayaan pada abang. Abang macam tak ikhlas dengan sayang. Tapi, sumpah sayang. Mencintai sayang, tak pernah wujud di hati abang walau sekelumit untuk permainkan hati sayang. Semuanya ikhlas. Cuma, abang terlalu pengecut tika itu. Pengecut untuk berhadapan sendi..” Suara Ashraf dah semakin sebak. Afya mula rasa simpati. Demi untuk membuat si suami diam, dia tanpa sedar dah lekapkan bibir dia pada bibir si suami. Ashraf dah terbuntang biji mata. Erk!

   Seminit kemudian...

   “ Ya Allah.. tak nampak, serius aku tak nampak!” Suara kalut seseorang membuatkan ciuman mesra Ashraf pada si isteri terlepas laju. Serentak kedua-duanya menoleh pada gerangan suara tadi. Ammar? Arian Ammar?

   “ Ash, aku tak nampak. Sumpah aku tak nampak!” Kalut suara Ammar dengan tangan diangkat separa dada. Ashraf dan Afya dah rasa muka mereka masing-masing berbahang. Ashraf simpan rasa curiga. Rasa juga nak hambur si kembar, tapi salah isteri dia juga sebab tak tutup pintu.

   “ Err.. kalau tak nampak, kenapa kau kalut?” soal Ashraf lurus. Ammar terkedu.

   “ Err.. yang tu.. yang tu? Apa, tok? Oh.. kejap-kejap. Am datang ni, tok.” Tiba-tiba Ammar melencong. Dia pandang wajah Ashraf sekejap. “ Tok panggil.. blah dulu, bro.” Terus Ammar melesapkan diri tanpa sempat si abang nak cakap apa-apa.

   Ashraf kerut kening. Tak dengar pun tok panggil? Detik hati Ashraf aneh. Seketika, dia pandang wajah Afya yang dah tunduk malu tu. Senyuman nakal tersungging di bibir. beraninya Hanin Afya abang.. hati Ashraf berbunga-bunga.

Thursday, September 19, 2013

Cinta Si Mamat Sotong (Cerpen) Part 1


Cinta Si Mamat Sotong! (CERPEN)

Oleh : Hana Efryna


Raisya menapak laju ke arah tiga susuk tubuh yang sedang galak ketawa. Melotot mata Raisya bila pandangannya singgah pada sesusuk tubuh yang jelas meliuk-lentok bagaikan merayu agar dirinya tidak di ‘kacau-bilau’kan oleh tiga makhluk perosak tadi.

   Memang pantang keturunan Tok Mahmud kalau nampak orang dianiaya, tapi tidak dibantu. Sebab tu juga Raisya beranikan diri berhadapan dengan tiga makhluk perosak itu. Apa nak jadi, jadilah kali ni. Namun, seketika langkah Raisya terhenti bila dia mula mendengar suara lembut lelaki yang sedang dicekak kolar bajunya itu.

   “ Janganlah buat kita macam ni, kita tak ada duitlah. Kan kita dah bagi dekat awak-awak dan awak semua semalam. Kasihanlah dekat kita. Papa kita tak ada dekat sini. Kalau papa kita ada dekat sini, kita dah bagi duit dekat awak.” Suara lemah gemalai seseorang mencuit deria pendengaran Raisya. Kita? Lelaki bercakap bahasakan diri dia, kita? Ya Allah, spesies lelaki apalah ni? Hati Raisya mengomel sedikit. Tahi telinga dia dah menggelegak dengar suara lembut gemalai itu.

   “ Kita tak ada duit, papa kita outstation.. bla-bla-bla..” Suara salah seorang pemuda itu mula mengejek dengan memek muka yang menyebalkan diikuti tawa oleh dua lagi makhluk perosak itu. Raisya ketap bibir. Pengecut punya jantan-kantan ni. Buli kaum yang lemah! Eh, kaum yang lemah ke? Bukan ke kaum yang lemah tu biasanya merujuk pada perempuan? Habis tu, spesies depan mata dia ni spesies apa pulak? Pondan? Tak nampak mekap bagai pun. Sotong? Agaknyalah sebab dari tadi duk meliuk-lentok

   “ Woi Zhil, kitorang tak kira. Kalau kau tak bagi duit, aku buat ‘adik’ kau ni patah. Kau nak mandul? Kang nanti tak dapat zuriat naya aje kau. Oppss.. lelaki lembik auw-auw macam kau ni boleh ke nak dapat anak??” Raisya pandang wajah Jidin, salah seorang si makhluk perosak itu dengan mata yang dikecilkan. Cis, budak jalanan ni rupanya. Patutlah.. hati Raisya bermonolog geram.

   “ Janganlah, kita nak kahwin nanti. Kita bukan macam Jidin cakap. Kita lelaki normal..” Si sotong dah mula bersuara. Bibir dah nampak macam tercebik-cebik nak menangis dah gayanya. Jidin ketawa sambil pegang perut.

   “ Wei, korang dengar tak? Lelaki normal wei!!” gelak Jidin bagai nak gila. Kawan seangkatan pun tumpang gelak sama.

   “ Jidin, cuba kau cek dekat dalam tu ada ke tak?” Suara si teman sakat pula menyokong. Jidin menoleh. Seketika, keningnya terjongket nakal. Wajah takut mamat sotong dipandang dengan penuh makna.

   “ Zhil..” Meleret-leret suara Jidin sambil dia acah-acah nak buka seluar si mamat sotong. Mata Raisya dah terjojol nak keluar dah. Hah?? Biar betik Jidin ni?

   “ Jangan buat kita. Tolonglah, kita ‘ada’ macam Jidin juga. Jidin tengok Jidin punya ajelah. Jangalah buat kita.. kita tak nak..” Mamat sotong dah merayu-rayu sambil pegang zip seluarnya. Jidin gelak. Raisya pula dah tepuk dahi. Ada ke patut dia cakap macam tu? Aduhlah.. merah dah pipi gebu aku ni. Isu sensitif betullah..

   “ Woi Kicap, kau pegang tangan dia!” arah Jidin langsung tak hirau rayuan si mamat sotong. Kicap? Raisya pandang sekejap mahkluk yang dipanggil kicap itu. Laa.. patutlah nama kicap. Warna kulit pun dah macam warna kicap! Hahaha..

   “ Cap.. jangan Cap. Jangan Jidin, kita bagi awak jam tangan kita ni. Tolonglah lepaskan kita..” Si mamat sotong mula nak buka jam tangan dia.

    “ Jam tangan ni? Woi, dekat pasar malam berlambak. Tiga, RM10 kan? Kau jangan banyak cakap. Kicap, pegang mamat sotong ni!” Jidin bersuara lantang sebelum dia ketawa jahat. Mamat sotong dah mula panik. Dia nak lari ke kiri, Jidin ke kiri. Dia nak lari ke kanan, Kicap ke kanan. Dia ke depan, seekor lagi dah siap kerumun dia.

   “ Tolonglah, jam kita ni harga ribu-ribu. Bukan murah, tolonglah kita..” Mamat sotong mula menanggalkan jam yang dipakai. Raisya kerut kening memerhati. Jidin dah capai jam tangan milik mamat sotong sebelum jam itu diperhatikan. Seketika..

   “ Jam tangan macam ni kau kata ribu-ribu? Wei, aku tak bodoh macam kaulah, Zhil! Memang jam tangan ni nampak mahal, tapi aku tahu harga dia mesti tak cecah RM20 kan? Aku pernah beli jam tangan macam ni dekat atuk aku dululah. Silap oranglah kau nak tipu, Zhil..” Terus Jidin baling jam tangan milik mamat sotong yng dianggap tak bernilai itu. Jidin-Jidin, pasal apalah kuno sangat?

   Elok pula jam itu disambut oleh Raisya yang berdiri tidak jauh. Raisya tersentak. Nasib baik jam tangan itu landing dekat tangan, kalau landing dekat dahi dia.. memang dia debik-debik dah Jidin Lorat tu. Raisya belek-belek jam tangan itu lama dan seketika, mata dia hampir tersembul.

   What? Biar betul mamat sotong ni?? Tag Heuer? Kalau tak silap dia, harga untuk jam jenama terkemuka ni cecah belas ribu juga. Perghh.. cayalah! Raisya kagum sekejap. Jam tangan itu diacu-acu pada tangan comelnya.

   “ Jam kita..” Lirih suara mamat sotong itu.

   “ Kicap, pegang dia! Zack, kau rakam guna telefon aku ni. Kalau dia tak bagi duit, tengoklah video ‘adik’ dia ni aku sebar dekat kolej..” Jidin terus gelak lantang. Mamat sotong dah menggeletar. Kicap dan Zack dah mula main peranan.

   “ Jangan.. tolong, jangan..” Mamat sotong kepit kedua-dua belah paha dia. Baru tangan Jidin nak capai zip seluar si mamat sotong, suara Raisya dah bergema di balik bangunan itu.

   “ Woi!!” jerkah Raisya garang. Jidin dan angkatan lanunnya menoleh.

   “ Kau apa hal?” jerkah Jidin balik. Dia pandang tajam wajah Raisya yang nampak menyinga.

   “ Kau tu yang apa hal? Asal kau buli dia? Lepaskan dia..” marah Raisya lagi. Jidin gelak sinis.

   “ Kenapa aku perlu dnegar cakap kau??”

   “ Aku cakap lepas, lepaslah! Pekak ke kicap cap kipas udang??” marah Raisya beralih pada si Kicap. Mendengarkan nama dia dipermainkan, Kicap mula lepas tangan mamat sotong secara mendadak. Lantas, dia ke depan dengan lengan baju digulung-gulung. Wajah si kicap dah bertukar biru dek rasa marahnya. Kesempatan itu diambil mamat sotong. Mamat sotong pantas berlari kea rah Raisya. Dia duduk bersembunyi di belakang gadis itu.

   “ Kau panggil aku, apa?” soal Kicap bengang. Raisya senyum sinis.

   “ Kicap cap kipas udang, hmm enak dimakan dengan begitu saja..” perli Raisya pedas siap dengan alunan merdu lagi. Kicap mula naik angin. Gigi diketap geram.

   “ Kau lempang aje minah bajet bagus ni, Kicap!” hasut Zack, teman seangkatan lanun.

   “ Kurang ajar!!” Baru Kicap nak bagi penampar sulung dekat Raisya, dah ada suara yang sergah mereka dari belakang. Jidin, Kicap dan Zack pantas menoleh sebelum ketiga-tiganya terkaku dengan sendiri. Alamak! Prof Raiqal!

   “ Korang bertiga buat apa ni??” Suara garau itu menyoal.

   “ Abang long!!” jerit Raisya kuat. Prof Raiqal pantas mendekat. Kicap dan tentera lanunnya dah terlopong. Abang long? Adik prof ke? Habislah dorang..

   “ Kenapa, Raisya?” soal Prof Raiqal serius. Raisya dah peluk manja lengan abang longnya.

   “ Kicap cap kipas udang ni nak lempang Raisya, bang long. Tadi, dia buli mamat sotong ni, eh mana pulak mamat tu??” ujar Raisya lantas dia melilau-lilau mencari mamat sotong yang dah lesap. Waktu bila pula mamat tu angkat kaki? Cis, dasar sotong. Boleh pula dia tinggalkan aku macam tu aje. Gumam Raisya geram.

   “ Zhil ke?” soal Prof Raiqal. Seketika, matanya tunak pada wajah Kicap. Kicap telan liur pandang wajah pensyarah muda itu.

   “ Err.. prof, maaf.. saya tak sengaja tadi. Kitorang balik dululah prof, tak solat asar lagi ni. Kalau tak sempat, prof pula kena tanggung dosa kami..” dalih Kicap tersekat-sekat. Jidin dan Zack angguk menyokong. Raisya dah juihkan bibir. Eleh, kecutlah tu! Tak menunggu jawapan Prof Raiqal, ketiga-tiga lanun tu dah berdesup pergi.

   “ Bang long, Zhil tu siapa?” soal Raisya bila ketiga-tiga lanun tu dah hilang dari pandangan mata dia. Prof Raiqal toleh pandang wajah adik bongsunya.

   “ Emir Zhildan, pelajar abang long. Baik budaknya.. Cuma dia tu terlalu naif.” Prof Raiqal jawab dengan riak bersahaja.

   “ Naif? Bukan sotong ke, abang long?” soal Raisya comel. Prof Raiqal gelak. Kepalanya tergeleng-geleng.

   “ Dah-dah.. jangan nak judge orang. Jom, balik. By the way, balik nanti jangan lupa cerita dekat abang long apa jadi tadi. Kalau abang long sampai lambat, tentu berbirat pipi comel adik abng long ni. Kalau betul Kicap salah, kita kena hukum..” Prof Raiqal bersuara. Raisya dah sengih senget.

   “ Dekat rumah Raisya cerita. Tapi, biarlah bang long. Dia tak sempat buat pun. Abang long, KFC jom? Raisya tengok ada menu baru dekat tv..” ujar Raisya dengan mata dikelip-kelip comel.

   “ Ada aje, Raisya ni. Dah, jom balik. Nanti tok tunggu lama dekat rumah..” ajak Prof Raiqal lagi. Raisya tarik muka.

   “ KFC?” soal dia polos. Prof Raiqal gelak lucu.

  “ Ya, sebelum balik rumah tok.. kita singgah.” Prof Raiqal mengalah. Raisya dah terlompat-lompat. Baru dia nak mengekor jejak si abang, tiba-tiba dia mula teringat akan sesuatu.

   “ Alamak!” jerit Raisya.

   “ Kenapa, Raisya?” soal si abang.

  “ Jam tangan mamat sotong tu..” keluh Raisya. Seketika, anak matanya singgah pada wajah abang longnya. Memandang penuh harapan.

   “ Dia, pelajar abang long kan? Abang long bagi dekat dia semula, boleh?” soal Raisya lantas jam itu dihulur. Prof Raiqal sambut. Seketika, dia menggeleng-geleng.

   “ Tak naklah bang long. Jam mahal tu, kalau hilang niaya aje. Lagipun, jam tu ada pada Rasiya.. jadi amanah Raisya untuk pulangkan balik. Dan esok pun Zhil tak ada kuliah dengan abang long. Abang long nak cari dia pun tak sempat untuk pulangkan sebab esok kuliah abang long padat. Then, you need to see him and pulangkan balik jam tu. Okeylah, abang long tunggu dekat kereta. Cepat, sayang..” ujar Prof Raiqal. Raisya mengeluh hampa. Bibir dicebik sedikit. Aduh, satu kerja nak cari mamat sotong tu pulak! Ujar Raisya dalam hati bersama langkah longlai menbontoti si abang.