PeNgiKuT sEtiA..

Friday, March 8, 2013

Misi Mencari 'Cik Ikhlas' (Cerpen) Part 3



Amir berjalan sambil menggaru belakang tengkuknya. Dia melabuhkan duduk di sebuah bangku yang terdapat di taman permainan tersebut. Entah kenapa, port ini yang menjadi pilihan Mizal. Takkan dia nak suruh aku cari ‘Cik Ikhlas’ budak umur lima tahun kot? Tak pun.. bini orang? Gilalah!
   Mata meliar memandang gelagat kanak-kanak yang riang bermain ditemani ibu masing-masing. Sesekali, Amir sendiri ikut ketawa bila ada aksi yang mencuit hati oleh kanak-kanak comel itu.
   ‘ Bos, biasanya perepmpuan yang baik adalah perempuan yang sukakan kanak-kanak. Kat situ, terserlah naluri keibuan mereka’ Kata-kata Mizal terlayar-layar di gegendang telinganya. Amir kerut kening. Betul ke fakta tu atau sekadar auta? Hatinya bermonolog. Seketika, dia terkejut apabila dirinya didatangi seorang anak kecil.
   Uncle, ada nampak Mak Ngah dan abang saya tak?” soal kanak-kanak lelaki yang mungkin berumur lima tahun itu. Amir tersentak. Pantas anak matanya menongkah pandangan redup kanak-kanak itu.
   “ Mak Ngah? Kejap eh?” soal Amir balik. Segera matanya mencari perempuan yang mungkin sebaya dengan mamanya. Kanak-kanak kecil itu tekun memerhatikan dia.
   “ Haa.. tu Mak Ngah adik ke?” soal Amir lalu meluruskan jari telunjuknya ke arah satu susuk tubuh gempal yang berusia lewat 40-an ditemani seorang lagi kanak-kanak lelaki.
   “ Bukan. Mak Ngah saya cantik. Tu gemuk, uncle.” balas mulut itu petah. Amir tersenyum. Gemuk? Hailah.. polos sungguh!
   Uncle tak tahulah, adik. Uncle baru sampai. Adik ni nama apa?” soal Amir lalu mengusap-usap pipi kanak-kanak itu.
   “ Izzat. Mak Ngah nama Ara. Abang nama Izham.” Izzat memberitahu naif. Amir tergelak kecil. Aku tanya nama dia sorang aje. Alih-alih, nama Mak Ngah dengan abang dia sekali dia bagitahu. Nasib baik.. nama atuk, nenek, dia tak bagitahu juga.
   “ Izzat. Hish budak ni, pergi merayau kat sini rupanya. Kan Mak Ngah suruh tunggu kat sana.” bebel suara seseorang membawa mata Amir berpaling. Sejenak, dia terkaku. Wajah gadis itu yang memimpin seorang lagi anak kecil klon Izzat dipandang bersilih ganti. Kembar ke budak Izzat ni? Soal Amir dalam hati.
   “ Dik, mana jumpa uncle comel ni?” soal Izham ralit memerhati wajah Amir. Comel? Erk!
   “ Izzat jumpa uncle kat sinilah, bang. Comel kan uncle ni? Tu.. tahi lalat dia yang nampak comel. Mak Ngah, adik nak tahi lalat macam uncle boleh?” Dum! Nasib baik Amir tak terjatuh dari bangku. Wajah gadis di hadapannya dipandang dengan riak malu yang dah menebal. Kut ya pun kau tu budak Izzat oi.. janganlah malukan uncle depan Mak Ngah kau yang cantik ni. Amir mengetuk dahinya berkali-kali.
   “ Err.. maafkan anak buah saya ye? Dia memang macam ni. Mulut laju sikit.” Kalut gadis itu memohon maaf. Amir tersengih kelat.
   “ Tak apa, namanya pun budak kan?” Amir sekadar berbasi-basa.
   “ Mak Ngah, adik nak tahi lalat macam uncle. Boleh tak, Mak Ngah? Nanti Mak Ngah buatkan eh? Kan ke selalu Mak Ngah suka buat tahi lalat palsu kat muka Mak..” Izzat menjegilkan biji mata apabila mulutnya dipekup laju oleh Mak Ngahnya. Gadis tadi tersengih-sengih memandang Amir. Uih, kantoikan aku ajelah budak ni. Marah gadis itu di dalam hati. Amir terkebil-kebil.
   “ Err.. dia merepek aje ni.” Amir tergelak. Comelnya wajah gadis itu apabila kelam-kabut.
   “ Saya Syed..” Amir terhenti seketika. ‘ Bos, jangan cuba-cuba nak bagitahu nama sebenar bos. Kalau tak, kantoi dan misi kita gagal.’ Pesanan Mizal terus-terusan mengetuk minda. 
   “ Ehem-ehem.. nama saya Ayed.. Ayed apa eh? Kejap.” Amir tergaru-garu kepalanya. Si Mizal sengal ni pun satu, kenapa tak reka nama samaran aku siap-siap? Adoiyai..
   “ Hah.. nama saya Ayed bin Ayod. Awak?” Aduh, nama apa aku reka tu? Buruknya! Amir bermonolog. Terpempan gadis itu mendengar nama Amir. Sepanjang dia hidup di muka bumi selama 24 tahun, tak pernah dia berjumpa dengan orang yang memiliki nama seunik itu.
   “ Err.. sedap nama awak.” puji gadis itu sekadar mengambil hati. Amir tersengih pahit.
   “ A’ah, sedap kan? Moyang saya yang bagi nama tu. Hehe. Nama awak apa eh? Takkan saya nak panggil Mak Ngah juga?” balas Amir spontan.
   “ Saya Sara Aisyah. Panggil Ara aje. Hmm.. saya gerak dululah ye? Dah lewat ni.” Sara meminta diri.
   “ Mak Ngah, Mak Ngah tak janji lagi nak buat tahi lalat macam uncle ni?” sela Izzat masih lagi dengan tahi lalat yang satu. Uih, tahi lalat-tahi lalat.. kan aku tempek besar-besar, gam kasi melekat terus baru niaya budak ni. Omel Amir sedikit geram.
   “ Abang pun nak. Kalau abang ada tahi lalat macam tu, mesti ramai awek nak kat abang.” Si Izham turut menyampuk. Sara menjegilkan mata. Budak-budak ni.. bikin malu sajalah.
  “ Ya-ya.. nanti Mak Ngah buat. Dah, jom balik. Umi dan abah kamu berdua dah tunggu kat rumah tu.” sela Sara mengalah. Seketika, Izzat dan Izham dah bersorak riang.
   “ Err.. Ara, jalan elok-elok.” pesan Amir. Sara mengangguk bersama senyuman tipis lalu dia segera melangkah pergi sambil memimpin dua kanak-kanak nakal itu. Amir tersenyum panjang. Ara ke ‘Cik Ikhlas’ yang saya cari? Detik hatinya sambil mencari-cari kelibat Mizal.
   “ Bos, tangkap cintan ke?” sergah Mizal yang muncul dari belakang. Hampir terpelating Amir dibuatnya. Mata dijegilkan garang.
   “ Tangkap cintan apanya? Baru je kenal tak sampai setengah jam. Mizal.. lepas ni awak siasat pasal gadis tadi.” arah Amir sambil tersengih kecil. Mizal jongketkan kening.
   “ Bos berkenan ke?” soal Mizal.
   “ Entah. Tapi.. sebelum saya buat keputusan, saya nak awak siasat pasal Sara Aisyah.” jelas Amir serius. Mizal tercengang.
   “ Sara Aisyah mana datang pulak ni , bos?” soal Mizal blur.
   “ Alah.. yang tadi tulah. Awak siasat betul-betul. Dia duduk kat mana, anak siapa. Semualah.” Mizal tarik senyum nakal.
   “ Amboi.. baru kenal dah siap bertukar nama dah. Habis tu, bos cakap nama bos apa tadi?” soal Mizal balik.
   Hmm.. saya cakap nama saya Ayed bin Ayod. Entah celah mana datang nama tu, saya balun aje. Nyaris saya nak bagitahu nama sebenar saya tadi. Huh, mujurlah tak sempat.” Amir menghela nafas lega. Mizal sudah tahan tawanya. Kalau ye pun nak reka nama, apa ke buruk benar nama tu? Hatinya mengutuk dalam diam.
   “ Mizal.. awak bawa kereta apa pula kali ni?” soal Amir sekaligus membawa Mizal ke alam nyata.
   “ Tu..” tunjuk Mizal ke arah sebuah kereta lama berwarna biru bercampur dengan warna merah di sisi kanan kereta itu. Amir hampir pitam. Ya Allah!!

4 comments:

  1. hahah..comella mizal tuh...

    ReplyDelete
  2. haha.. Ayed bin Ayod lg cumill.. hehe

    ReplyDelete
  3. haha..thumbs up writer.best2x..

    ReplyDelete
  4. Kelakat..
    Gelak sesorang

    ReplyDelete