PeNgiKuT sEtiA..

Saturday, April 27, 2013

Eh, Saya Sayang Awaklah! Bab 5



BAB 5

Zairil menggeleng mendengar cerita Aqmal. Dia nak masuk campur lebih-lebih pun bukannya dia tahu nak bagi nasihat apa. Dua-dua dia kasihan. Ulfah tu pula pekerja dia. Dia arif sangat dengan sikap pemalu Ulfah tu.

   “ Habis tu, kau nak buat apa ni? Takkan tak nak balik kot?” sela Zairil lalu menghirup sedikit air milo panas yang dihidangkan Sufi. Aqmal mengeluh. Dia sebenarnya buntu juga ni.

   “ Aku pun tak tahulah. Tadi, waktu aku lari daripada rumah pun.. aku tak sampai hati tengok dia menangis macam tu.” Aqmal serba-salah. Antara rajuk dan kasihnya pada Ulfah Jannah. Baru mereka nak menyambung perbualan, telefon bimbit Sufi berdering nyaring.

   “ Kejap, bang. Sufi nak pick up telefon tu.” Sufi meminta diri dengan sopan. Zairil angguk sekilas.

   “ Aku tak rasa tindakan melarikan diri ni bijak, Mal. Kau nak merajuk, boleh aje. Tapi, tak perlu kot sampai nak larikan diri macam ni.” Zairil memberi nasihat. Aqmal pandang wajah Zairil lama. Dia masih lagi tidak yakin apa yang dia perlu buat.

   “ Mal.. Fah call I tadi.” Suara Sufi tiba-tiba kedengaran. Aqmal mendongak. Zairil juga sama.

   “ Dia cakap apa?” soal Zairil menyampuk. Sufi hela nafas lemah. Riaknya jelas kasihan pada pasangan itu. Baru berkahwin, dah macam ni pula ragamnya.

   “ Tak ada cakap apa. Cuma, dia tanya Mal ada datang sini ke tak. Sufi ikut ajelah apa yang Mal pesan. Suruh cakap dia tak ada datang ke sini. Teruk juga menangis si Ulfah tu. Dia cakap.. dia nak keluar cari Mal. Kasihan pula Sufi tengok. Dahlah tu Mal, nak buat macam mana. Memang dia macam tu. You nak merajuk pun you merajuk dekat rumah aje. Kan buatnya jadi apa-apa kat dia sewaktu drive tu, you nak jawab apa?” Sufi bersuara.

   Mendengarkan kata-kata Sufi, Aqmal mual panas punggung. Bingkas dia bangun. Ah, dia tak nak berlaku apa-apa pada Ulfah. Mungkin betul cakap Sufi, dia boleh aje merajuk dekat rumah. Lari daripada rumah, apa pun tak dapat. Serta-merta Aqmal bangkit berdiri.

   “ Kau nak ke mana, Mal?” sela Zairil pelik. Aqmal tampak cemas.

   “ Nak balik. Aku bimbanglah dekat Fah. Ril, Sufi.. terima kasih untuk dinner tadi. Aku balik dulu.” Aqmal terus bersalaman dengan Zairil sebelum dia mencicit keluar. Zairil tersenyum. Jelas di situ rasa kasih Aqmal pada Ulfah. Sufi turut tersenyum. Tumpang bahagia untuk Ulfah kerana mendapat suami sebaik Aqmal Zarief.

Ulfah yang baru hendak menyarung sandalnya pantas mendongak wajah pabila bunyi deruman enjin kedengaran memasuki ruangan parkir banglo dua tingkat miliknya. Spontan, dia terkaku di tempatnya berdiri.

   “ Nak ke mana?” soal Aqmal dingin. Bibir Ulfah bergerak-gerak hendak menutur kata. Malang.. entah kenapa satu pun tak ada yang keluar. Aqmal senyum sinis.

   “ Hai.. saya ingat awak tak reti nak cakap sayang kat saya je, kali ni terus tak boleh bercakap langsung ye? Wah.. simpati sungguh,” sindir Aqmal lantas menonong masuk. Membiarkan Ulfah terkulat-kulat di luar. Ulfah tergamam. Sedikit sebanyak hatinya terguris mendengar sindiran si suami. Tapi, dia akur semuanya salah yang datang dari  alpa dirinya.

   Kelibat Aqmal sudah menghilang. Ulfah perlahan-lahan melepaskan keluhan. Tanpa kata, dia kembali menapak masuk ke dalam banglo mewah itu. Susuk tubuh sasa Aqmal dicari. Kosong. Hmm.. pasti Aqmal sudah naik ke bilik mereka. Langkah kaki diatur gontai menjejaki Aqmal. Dari raut wajah itu, dia tahu Aqmal merajuk. Sekilas, matanya mengerling ke arah susun atur meja yang dihias oleh Aqmal untuk menyambut hari lahirnya. Rasa sebak bertandang tiba-tiba.

  Perut yang menjerit lapar dipegang kejap. Sampai saja di muka pintu, tangan Ulfah terketar-ketar hendak menguak daun pintu yang tertutup rapat itu. Nafas ditarik beberapa kali sebelum dengan tangan terketar-ketar, dia memulas daun pintu.

   Aqmal berpaling. Dia yang baru saja selesai melucutkan baju sebelum digantikan dengan sehelai tuala menoleh pandang pada Ulfah. Tak lama apabila Aqmal larikan kembali anak matanya menghadap ke ruang jendela.

   “ A.. abang..” Ulfah menyeru lembut. Kaki diatur mendekat.

   “ Abang nak mandi,” pintas Aqmal laju lantas dia memboloskan diri ke dalam tandas. Ulfah menjeruk rasa. Dia terduduk di birai katil. Baju yang menjadi punca dia dan Aqmal bertengkar dikerling sekilas. Ulfah menarik lembut baju yang elok terdampar di atas katil itu. Perlu ke aku pujuk hatinya dengan turuti segala kemahuannya? Tapi, baju ini terlalu mendedahkan tubuh. Ulfah serba-salah.

   Dia suami kau. Tiada apa yang patut kau malukan. Bahkan, berhias di hadapan suami itu pahala yang dijanjikan olehNya. Tidakkah kau mahu beroleh pahala, Ulfah? Satu suara baik menghunjam sudut hatinya. Bingkas Ulfah bangkit dengan rasa yakin. Baju di tangan digenggam sebelum dia nekad untuk memakai baju itu. Mungkin ini yang terbaik.. detik hati Ulfah.

   Aqmal yang baru saja keluar dari bilik air tergamam. Jantungnya mula bergendang hebat. Diperhati lama susuk tubuh yang berdiri tegak di hadapannya dengan wajah tertunduk. Aqmal mula rasa tergoda. Namun, rasa itu hadir sekejap cuma bila dia rasa Ulfah tidak ikhlas melakukan semua itu.

   “ Salin baju tu, Fah. Tak perlu paksa diri kalau tak ikhlas.”

   Buk! Bagaikan satu rasa yang cukup perit. Kata-ktata itu membuatkan Ulfah mula sebak. Ya, dia memang tidak ikhlas. Tapi, dia sedang mencuba. Mencuba untuk menggembirakan hati seorang suami. Ulfah mendekat pada Aqmal yang sibuk menyarung seluar khaki berjenama Camel dan t-shirt biru gelap ke tubuh tegapnya.

   “ Abang.. Fah minta maaf.” Ulfah mencapai lembut tangan sasa Aqmal lalu dia tunduk mencium. Aqmal yang sedang menyisir rambut terkaku perbuatannya. Mata dipejam. Ikutkan hati yang sarat dengan kasih ni, memang dah lama dia peluk tubuh Ulfah seeratnya. Tambah-tambah lagi, hatinya sedang cuba menahan godaan melihat Ulfah berpakaian seksi sebegitu. Jelas, gaun yang dibeli itu tampak sangat sesuai pada tubuh Ulfah.

   “ Saya maafkan awak. Dahlah, saya penat.” Aqmal nampaknya benar-benar merajuk sehingga sudah tidak sudi menggunakan panggilan mesra mereka. Ulfah tahan rasa yang semakin membelit perit tangkai hatinya.

   “ Fah tahu abang marah. Tapi, Fah dah pakai gaun ni. Boleh tak kita teruskan rancangan abang?” Ulfah cuba memujuk lagi. Aqmal mengeluh.

   “ Dah terlambat. Hari pun dah nak pagi. Hari lahir awak pun dah lepas. Saya nak tidur, tolong faham keadaan saya. Esok saya nak ke pejabat lagi.” Aqmal terus berlalu ke katil bersaiz king itu. Tubir mata Ulfah bergenang. Ya Allah, kecil hatinya mendengar tutur kata sang suami tercinta. Ulfah dibiarkan berdiri di situ. Sebelum sempat tubuhnya direbahkan, Aqmal bersuara lagi. Sedikit tegas.

   “ Awak dah makan ke?” soal Aqmal. Ulfah yang menunduk pantas angkat wajah dengan anak mata bersinar-sinar.

   “ Abang dah makan?” Soalan dibalas dengan soalan.

   “ Dah., dekat rumah Aril. Awak?” Jawapan Aqmal menyebabkan Ulfah kecewa teruk. Perlahan-lahan kepala dijatuhkan.

  “ Fah pun dah makan,” balas suara itu perlahan. Ya, dia tahu berbohong itu salah. Tapi, seleranya untuk makan sudah mati terkubur sepi. Sampai hati Aqmal buat dia macam ni. Dia langsung tak jamah apa-apa sejak Aqmal pergi tinggalkan rumah tadi. Cuma perutnya dialas makan tengahari saja. Aqmal angguk sebelum badan direbah ke tilam lalu menarik gebar menutupi hingga ke kepala. Namun, di sebalik gebar yang menutupi wajahnya, dia megintai riak si isteri. Entah kenapa, dia yakin Ulfah sedang menipu.

   Aqmal mendengus. Gebar ditarik ke bawah. Jelas susuk tubuh Ulfah yang masih berdiri sambil tangan memegang perut. Wajah itu menangis sayu. Tanpa kata Aqmal bangkit.

   “ Jangan berbohong kalau awak tak ada bakat. Awak tak makan lagi kan? Jom.. saya temankan.” Aqmal melangkah tanpa menunggu Ulfah. Sungguh, dalam merajuk.. rasa prihatin pada si isteri tak mampu dihakis. Ulfah tetap membatu. Aqmal yang sedar Ulfah masih tidak membontotinya pantas berpaling ke belakang semula. Dia mengeluh kecil. Perlahan-lahan dia menapak kembali ke arah isteri yang sudah mula teresak-esak kecil.

   “ Dahlah.. awak tak perlu menangis. Rajuk saya mungkin sekejap aje. Mari, saya temankan awak makan.” Aqmal memujuk walaupun hatinya sendiri masih belum terpujuk. Ulfah menggeleng. Wajahnya sayu.

   “ Fah tak nak ma..” Kata-kata Ulfah mati pabila tubuhnya sudah terangkat tinggi. Aqmal sudah mencempung tubuhnya menuruni anak tangga. Ulfah gamam. Tangannya perlahan-lahan membelit leher tegap si suami. Bimbang dirinya terjatuh pula. Aqmal tetap dengan muka selamba.

   “ Duduk kejap. Saya panaskan semula makanan ni.” Aqmal mendudukkan Ulfah di atas kerusi sebelum dia mula menghilang di balik dapur mewah yang bercat putih itu.

   Ulfah mula rasa sebak. Ya Allah, dalam sedang aku sudah mengguriskan hatinya.. dia masih sudi malayani aku. Ulfah merintih. Dalam hati dia sudah tekad, dia akan cuba memujuk Aqmal sehabis daya.

   Aqmal kembali semula ke meja bersama hidangan di tangan. Chicken Black Pepper yang masih mengeluarkan asap tipis itu dipandang Ulfah tanpa berminat. Dia hanya memandang wajah tampan Aqmal yang sibuk menuang jus oren ke dalam gelas kaca.

   “ Makanlah..” suruh Aqmal lagi. Duduk dilabuhkan di depan Ulfah. Ulfah sudah menceber tanda air matanya bakal mengalir lagi. Hati Aqmal perit. Dia nak aje pujuk dan belai tubuh itu. Tapi, hati sendiri yang tak terpujuk tak mampu memberikan dia semangat untuk terus mengikut kata hati. Biarlah dulu.. detik hatinya.

   “ Makanlah. Panas lagi ni, saya baru panaskan dalam ketuhar,” gesa Aqmal lagi. Ulfah hanya tunduk membilang jari. Aqmal mula rasa geram.

   Degil! Pantas, tangannya mula memotong isi ayam itu menjadi ketulan kecil sebelum dia mencucuk sedikit isi ayam itu dengan garfu lalu dibawa ke mulut Ulfah. Ulfah tersentak. Matanya terkebil-kebil memandang Aqmal.

   “ Buka mulut tu. Saya tak suruh kita duduk kat sini semata-mata nak tengok awak pandang muka saya ni. Tahulah suami awak ni handsome yang amat.” Sempat lagi Aqmal memuji diri sendiri. Ulfah terkulat-kulat.

   “ Buka mulut, Fah. Kenapa degil sangat ni? Kalau sakit, macam mana? Last awak makan tengahari tadi kan?” Tebakan Aqmal membuatkan Ulfah terlopong. Macam mana dia tahu aku berbohong? Bagaikan tahu persoalan di benak Ulfah, Aqmal membalas lagi.

“ Hati saya yang cakap. Hati saya tak pernah berbohong bila dia kata isteri saya tak makan sejak lepas tengahari tadi. Am I right, Ulfah Jannah? Dah, nganga mulut tu.” Aqmal bersuara lagi. Ulfah terharu. Hampir menitis air matanya mendengar tutur kata yang penuh kelembutan dan kasih sayang itu.

   Aqmal langsung tidak segan untuk menunjukkan rasa cintanya agar aku tahu aku sebenarnya dihargai. Tapi, aku? Sejak mula aku kenal dia lagi tak pernah nak tunjuk penghargaan aku pada dia. Ulfah mendesis penuh kesal.

   “ Fah.. Fah minta maaf, abang..” Ulfah bersuara dalam nada tersekat-sekat cuba mengelak sebak yang bertamu. Aqmal letakkan garfu ke pinggan. Tangan naik menyapu mutiara jernih yang mula mengalir di pipi isteri. Semakin lebat pula air mata Ulfah kunjung tiba.

   “ Tak elok menangis depan rezeki. Dah, cepat makan.” Aqmal mula mencapai kembali garfu itu lalu dia menyua kembali isi ayam pada mulut Ulfah. Ulfah tahu Aqmal masih merajuk. Setiap tingkahnya masih lagi nampak dingin. Namun, melihatkan kesungguhan Aqmal.. mulutnya dibuka jua memandangkan perutnya juga seakan mencucuk sakit.

   Buat seketika, Ulfah sudah berlari laju menuju ke sinki. Memuntahkan segala isi perutnya. Aqmal terkejut. Lantas dia mengejar susuk tubuh itu. Hampir terbalik kerusi dek sikap tergesa-gesanya.

   “ Kenapa ni??” soal Aqmal panik. Ulfah sudah berkumur-kumur. Muntah yang keluar dibasuh sehingga cuci. Wajah pucatnya ditatap Aqmal.

   “ Gastrik. Fah kalau lambat makan, Fah memang macam ni. Kalau teruk, Fah akan muntah-muntah,” sela Ulfah menerangkan. Aqmal mendengus sebelum rambutnya diraup kasar. Rasa bimbang usah dicakap.

   “ Saya dah agak dah. Lain kali peram perut tu tak payah makan langsung.” Dek rasa bimbang yang melampau, Aqmal sudah terlebih aksi. Ulfah nampak terpempan. Wajah itu kembali mendung. Aqmal tarik nafas lemah. Cakap sikit, merajuk. Aku merajuk, tak ada pula dia fikir. Aqmal mengeluh dalam diam.

   “ Naik atas. Nanti saya bawa makanan naik kat atas je. Awak makan kat atas. Hmm.. ubat awak ada kat mana?” sela Aqmal mula mengubah topik. Tidak mahu Ulfah terusan bersedih.

   “ Dalam kabinet bawah sekali.” Perlahan suara Ulfah menjawab. Aqmal angguk seraya hendak berlalu. Ulfah pula sudah mula hendak melangkah. Langkah yang diatur gontai dek tubuhnya kekurangan tenaga. Sudahlah perut kosong. Bekal di dalam perut pula turut dimuntahkan sekali. Bertambahlah longlai tubuhnya itu.

   “ Biar saya bawa awak ke atas.” Terus saja Aqmal cempung tubuh Ulfah lalu dia terus mendaki anak tangga. Tidak dihiraukan wajah terkejut Ulfah. Bimbang juga Aqmal andai Ulfah pengsan di tengah jalan. Jadi, ada baiknya kalau dia sendiri yang hantar isterinya ke atas. Lepas tu, dia boleh aje turun balik siapkan makanan untuk Ulfah dan sediakan ubat. Bukan susah mana kalau nak dibandingkan kesihatan Ulfah Jannah. Satu-satunya pengarang jantung yang amat dikasihi.

   “ Abang.. terima kasih.” Ulfah bersuara penuh ikhlas tatkala tubuhnya sudah direbah ke tilam. Gaun yang dipakai Ulfah terselak ke betis menyebabkan Aqmal pantas buang pandang. Tergesa-gesa Aqmal mengatur langkah. Namun, terbalik pula andaian Ulfah. Ulfah fikir Aqmal tidak sudi hendak menatap wajahnya yang jelas sering menyusahkan ini.

  Di luar bilik, Aqmal tarik nafas berkali-kali. Tarik.. hembus. Tarik.. hembus. Relaks, Mal. Tu bukan betis. Apa yang kau nampak tu kayu balak. Tak ada kaitan dengan Ulfah. Jadi, kau jangan nak tergugat iman ke apa. Relaks.. suara hati Aqmal cuba menenangkan jiwanya yang bergelora.

   Minda Aqmal mula menukarkan betis putih melepak Ulfah kepada kayu balak. Memanglah tersangat kejam. Tapi, nak buat macam mana? Itu aje cara dia nak lupakan godaan yang menyapa ruangan mata. Kan kalau terus terbayang, mahu rajuk ke mana.. dia pula ke mana? Silap-silap esok dah sibuk bertempek dengan bini tersayang. Biasalah.. kalau dah cinta, nak merajuk lebih-lebih rasa rugi sangat.

   Pabila akalnya berjaya menepis pemandangan indah itu, Aqmal mula melangkah turun ke dapur. Huh, lega. Desis hatinya bersama langkah yang diatur.
                       
    

Isteriku Brutal (Cerpen) End



END

Riyana mendengus beberapa kali. Bosannya dia dalam sesi ‘mengubah personaliti’ ni. Huh, naik kematu kaki dia ikut si Amsyar dan Niesya dari satu gedung membeli-belah hinggalah mereka kini sudah menjelajah hampir tiga buah shopping complex terkemuka.

   “ Am, aku dah lenguh ni. Jomlah balik..” rengek Riyana sambil buat muka bosan. Amsyar mengeluh. Niesya pula hanya pandang wajah comel Riyana yang jelas nampak penat.

   “ Weh Ray, kau ingat kau seorang je lenguh? Kami yang tolong kau lagi lenguh tahu tak? Kau jangan banyak bunyilah.” Amsyar membebel. Riyana tarik muka.

   “ Hee.. yelah, Am. Nak beli apa lagi ni?” sela Riyana mula mengalah. Amsyar pantas tersengih nakal. Tanpa kata, dia terus menonong masuk ke sebuah kedai yang menjual pakaian dalam wanita. Tapi, tak sempat dia nak masuk.. si Niesya dah menghalang.

   “ Abang, nak ke mana tu?” soal Niesya sambil mengejar langkah kaki Amsyar. Amsyar menoleh dengan wajah terpinga-pinga.

   “ Nak masuk kedai nilah. Kenapa?” Amsyar membalas selamba. Niesya jegilkan biji mata. Tangan dinaikkan lalu digoyangkan ke kiri dan ke kanan tanda ‘tidak boleh’.

   “ Abang ni tak malu ke? Ni kan kedai orang perempuan. Dah-dah, tunggu luar. Biar Niesya yang tolong Yana pilih. Sibuk aje nak masuk.” Niesya membebel. Riyana sudah tergelak-gelak melihat wajah cemberut Amsyar.

   “ Gelak lagi.. siap kau, aku balun,” ugut Amsyar pada Riyana. Riyana menjelirkan lidah.

   “ Tapi.. abang kan nak kahwin juga dengan sayang nanti, biarlah abang masuk. Boleh tolong pilihkan untuk sa… adoi!! Kenapa tarik telinga abang ni?” Amsyar merungut sambil menggosok-gosok telinganya yang perit.

   “ Cakap merepek-meraban lagi kan dah kena. Dah Yana, kita tinggalkan aje dia kat luar. Tak malu betul..” Terus Niesya mengheret Riyana masuk ke dalam butik pakaian itu. Sebelum masuk, sempat lagi Riyana angkat ibu jarinya. Haha.. kasihan kot tengok wajah tampan Amsyar yang dah berubah merah dek kena piat telinga.

*********************

“ Am, betul ke kau nak suruh aku pakai baju ni semua? Seganlah weh. Niesya, betul ke nak kena pakai ni?” sela Riyana jelas nampak serba-salah. Amsyar mengeluh bosan. Ada juga yang makan kaki kejap lagi. Banyak songeh sungguhlah!

   “ Tak adalah, Ray. Kami beli baju tu untuk buat perhiasan aje. Eh, cantik juga kalau buat alas meja ni. Kan sayang kan?” Sinis Amsyar bersuara sambil mengerling wajah Niesya. Terkedu Riyana dibuatnya. Yelah.. baju cantik macam tu nak buat alas meja, memanglah si Amsyar ni dah mereng. Getus hati Riyana.

   “ Eh, tak payah nak sindir akulah, bro!” marah Riyana geram.

   “ Habis, kau tanya soalan yang memang kau tahu jawapannya. Mahu aku tak sindir..” Amsyar membidas.

   “ Eh, dahlah korang. Bergaduh pula. Yana, baju ni awak kena selalu pakai waktu kat rumah tahu? Ingat lagi tak step berjalan yang saya ajar tadi? Jangan berjalan terkangkang-kangkang macam tu. Tak manis untuk seorang perempuan. Lagi satu, bro-bro tu.. jangan panggil Wafiq bro okey sebab dia suami awak,” nasihat Niesya panjang-lebar. Riyana angguk bagaikan burung belatuk.

   “ Ray.. eh, salah lagi. Hish, mulut nilah.” Sempat lagi Riyana marahkan mulutnya yang tersasul sebelum kembali menyambung kata. Niesya tersenyum geli hati. “ Yana ingatlah, Niesya. Panggil abang kan?” Riyana menyoal. Niesya angguk mengiyakan bersama senyuman manis. Mudah-mudahan Riyana boleh ikut segala ajarannya.

*********************

Riyana berjalan terjingkit-jingkit menuruni anak tangga. Berkali-kali dia menilik pakaian yang tersarung pada tubuhnya. Sehelai skirt paras lutut dan baby-tee berwarna merah yang mengikut potongan tubuh melekat kemas pada tubuh genitnya. Rambut yang panjang dilepas bebas. Solekan tipis juga dihias pada wajahnya.

   Dia mengintai-intai kelibat si suami. Seketika, matanya tertancap pada susuk tubuh yang sedang tekun menyediakan menu tengahari mereka. Wafiq masih lagi tidak sedar akan kewujudan si isteri. Riyana berdehem-dehem cuba menarik perhatian Wafiq. Seketika, Wafiq menoleh ke belakang.

   Zap! Jantung Wafiq mula tersentak hebat. Ya Allah, cantiknya dia. Riyana ke ni? Apa mimpi dia pakai baju macam tu? Wafiq terkesima. Matanya terbeliak luas. Dadanya mulai berpalu gendang. Gelora di hati semakin gemuruh tatkala betis putih milik Riyana menyapa pandangan mata. Namun, mengingatkan Riyana sedang datang bulan, Wafiq berpura-pura tenangkan hati.

   Riyana tersipu-sipu di muka pintu. Lagaknya gedik yang amat. Tersengih-sengih macam kerang busuk. Wafiq berpura-pura batuk.

   “ Yana?” tegur Wafiq lantas mendekat. Riyana angguk dengan malu-malunya.

  “ Abang masak apa tu?” Mendengarkan tutur kata Riyana, Wafiq mula rasa nak pengsan. Abang? Ya Allah, semakin bergetar jantungnya. Riyana masih lagi menunggu kalau-kalau suaminya bakal memuji penampilannya sebentar lagi. Dah berpeluh ketiak dia cuba beraksi bagai perempuan melayu terakhir ini.

   “ Err.. abang nak naik atas. Tiba-tiba badan rasa melekit. Yana tolong hidangkan makanan dekat atas meja. Abang dah siap masak.” Berdesup Wafiq lari memanjat anak tangga. Riyana terkedu. Eh, dia tak puji pun? Riyana mulai kecewa. Dia tunduk memandang pakaiannya. Hmm.. tak cukup seksi dan cantik kot? Bisik hatinya. Takpe, malam nanti aku pakai lagi hot daripada ni. Getus hati Riyana bersama senyuman tipis.

   Sampai saja di tingkat atas, Wafiq lepaskan nafas perlahan-lahan. Tangan naik menyentuh dada. Kalaulah Yana tak datang bulan.. hmm.. Wafiq mengeluh kecewa.

*************

Wafiq yang baru saja hendak menapak masuk ke dalam kamarnya hampir tumbang di muka pintu. Beberapa kali dia menggenyeh-genyeh matanya. Namun, susuk tubuh itu tetap statik sambil merenung wajahnya penuh menggoda. Baju dia? Ya Allah.. seksinya. Jarang habis. Wafiq mula beristighfar.

   “ Ya Allah, jauhkanlah aku daripada iblis laknatullah..” Wafiq berdoa panjang. Mendengarkan tutur suaminya, senyuman menggoda di bibir Riyana mati dengan sendirinya. Iblis? Dia cakap aku iblis? Ini sudah melampau!! Riyana pantas bangkit. Dia berdiri bercekak pinggang.

   Bro, bro cakap Ray iblis? Bro ni memang melampau sungguhlah.” Riyana sudah mula naik angin. Hilang sudah sifat ayunya tadi. Wafiq tiba-tiba melepaskan nafas lega. Dia mendekat pada susuk tubuh Riyana yang mengenakan gaun malam berwarna merah hati yang sangat nipis.

   “ Yang ni baru isteri abang.” Wafiq bersuara tiba-tiba. Riyana terpempan.

   “ Maksud?” soal Riyana pendek.

   Yelah.. dari petang tadi Yana nampak pelik. Abang ingat Yana dah tersampuk. Yana buang tabiat eh?” Wafiq bersuara. Riyana mendengus.

   “ Bila orang pakai macam jantan, cakap tak lawa. Bila dah pakai macam perempuan, kena sound macam ni pula. Dahlah.. orang tak naklah pakai baju ni lagi. Rimas, buat penat aje!! Hee.. Am, kau tengoklah. Tak pasal-pasal aku jadi iblis malam ni.” Riyana terus naik angin. Terkial-kial dia cuba menarik gaun tidur daripada membalut tubuhnya. Wafiq tersentak. Pantas, dia cuba menahan tingkah Riyana.

   “ Yana nak buat apa ni?” soal Wafiq cemas. Takkan Riyana nak buka baju kot? Gila ke?

   “ Nak koyakkan baju ni. Tak membantu langsung. Tepilah.. geramnya Ray!!” Riyana terus mengamuk. Dan sebaik saja gaun malam terlucut dari tubuhnya, dia pantas mengoyak geram gaun malam itu. Siap pijak-pijak lagi.

   “ Am.. kau cakap dia suka tengok aku pakai baju ni. Kau tipu!!! Yihaa!!” Riyana terus-terusan melompat kasar ke atas gaun malam itu sebelum dia mula hilang imbangan.

   “ Aaa..” jerit Riyana cemas. Namun, tak sempat Riyana nak tersembam ke lantai, tubuhnya sudah disambut Wafiq lalu mereka sama-sama terhempas ke tilam.

   Riyana terdiam. Wafiq juga terkaku tanpa bicara. Tangan masih memeluk kejap pinggang si isteri. Mata mereka saling berbicara menghantar debar yang menggila.

   “ Err..” Riyana cuba hendak bangkit. Namun, Wafiq masih lagi dalam dimensinya yang lain.

   “ Yana nampak sangat cantik malam ni.” Pujian dari Wafiq membuatkan Riyana terkaku. Dia pantas menatap anak mata Wafiq dengan pandangan redup. Wafiq mulai membelai rambut Riyana.

   “ Kenapa sayang boleh jadi macam ni?” soal Wafiq lembut.

   “ Jadi apa?” Riyana tak faham.

   “ Sayang berubah untuk siapa?” Wafiq bersuara lembut. Jelas menggoda. Riyana telan liur.

   “ Un.. untuk dia. Hei, untuk dia.” Dek gabra, Riyana sudah kalut manyanyikan sebuah lagu yang kini semakin popular. Wafiq kerut kening. Riyana pantas menekup mulutnya. Dah kau menyanyi pula kenapa, Yana oi???

   “ Dia tu siapa? Cuba cakap jelas-jelas, sayang,” sela Wafiq pelik.

   “ Err.. Ray.. err.. Yana buat semua ni sebab abang. Ya.. Yana.. tak nak abang cari perempuan lain. Yana nak abang tengok Yana sebagai seorang perempuan.” Akhirnya bibir Riyana menjawab pertanyaan Wafiq. Wafiq tersengih lebar.

   “ Jadi, Yana berubah sebab abang?” soal Wafiq nakkan kepastian. Riyana angguk dengan wajah malu-malu. Masih tidak sedar yang dirinya hanya memakai pakaian dalam saja.

   “ Yana.. satu saja Yana perlu tahu. Abang memang teringin sangat tengok Yana berubah. Tapi, abang tak nafikan yang abang suka juga tengok Riyana versi brutal. Bila tengok Yana berubah macam ni.. abang mula rindukan Yana yang dulu. Yana yang nampak comel dengan tingkah brutalnya. Tapi, sebagai seorang suami.. abang tentu nak bimbing isteri brutal abang ni kan? Jadi, abang takkan lebihkan mana-mana sebab walaupun dulu  isteri abang ni brutal yang amat.. kasih dan cinta abang pada Yana tetap sama. Abang cintakan Yana kerana Yana adalah Riyana Qaisara,” luah Wafiq tulus. Riyana tersenyum manja.

   “ Abang.. Riyana cantik tak pakai macam ni? Tapi, tengahari tadi kenapa abang langsung tak puji apa-apa?” Riyana mula berani hendak bertanya.

   “ Sebab abang tak nak tergoda. Sayang sangat-sangat cantik waktu tu. Abang takut abang tak dapat kawal nanti. Abang tahu sayang peri..
   “ Yana dah tak periodlah, bang. Yana dah boleh solat sejak tengahari tadi.” Riyana memintas laju. Dan seketika, mulutnya ditekup. Wafiq menjegil biji mata. Wajah itu mula bersinar-sinar.

  “ Betul ke??” soal Wafiq penuh harapan.

   “ Err.. betullah kot.” Riyana mula gelisah. Wajah Wafiq jelas memaksudkan sesuatu.

   “ Kalau abang tahu, dari tadi abang dah ‘ngap’. So, Riyana Qaisara versi ayu.. sudi tak awak jadi isteri Ammar Wafiq yang sebetul-betulnya?” sela Wafiq mulai romantik. Riyana yang sememangnya blur pantas menyoal.

   “ Selama ni Yana ni isteri olok-olok ke?” Polos suara itu menyoal. Wafiq gelak lantang.

   “ Maksud abang.. isteri yang melengkapkan zahir dan batin abang,” bisik Wafiq lembut. Tika ini, fahamlah Riyana akan maksud suaminya.

   “ Terima kasih, Yana sebab sudi berubah untuk abang.” Wafiq ikhlas dalam katanya. Riyana ukir senyuman.

   “ Yana sayangkan abang. Yana tak nak ada orang lain rampas abang. Tapi.. satu lagi Yana tak pandai. Bab memasak. Nanti Yana belajar dengan Niesya.” Riyana bersuara comel.

   “ Jadi.. Niesya yang bantu Yana berubah?”

   Ye.. dan dia dah jelaskan semuanya. Pandai abang berlakon kan?” Riyana mencubit pipi Wafiq. Wafiq tergelak. Tangan Riyana dicapai lalu dikucup lembut.

  “ Maafkan abang, Yana. Abang buat semua ni untuk kebaikan Yana juga. Maafkan abang eh? Abang sayang isteri abang ni,” ujar Wafiq serba-salah dengan tindakannya sebelum ini. Riyana tarik senyum manis.

   “ Tak apa, Yana maafkan. Kalau bukan sebab abang berlakon hari tu, sampai sekarang Yana masih tak berubah-ubah agaknya. Takut suami kena kebas, terpaksalah Yana buat macam ni kan? Sayang suami punya pasal.” Riyana bergurau. Wafiq hanya diam membisu bersama redup pandangan memukau kalbu. Riyana pula yang gelisah.

   Sebaik saja lampu tidur dimatikan, Riyana sempat mendengar sepotong doa dibacakan oleh Wafiq. Sejurus, Wafiq terus membantu dia melayari alam rumahtangga yang sangat indah. Meskipun dia agak kekok, namun dengan adanya Ammar Wafiq.. hidupnya sudah terasa lengkap. Syukur..

   Dalam samar-samar cahaya, Wafiq tersenyum lebar. Selamat tinggal isteri brutalku, dan selamat datang Riyana Qaisara versi ayu..
Tamat

Friday, April 26, 2013

Isteriku Brutal (Cerpen) Part 2


PART 2

Wafiq perlahan-lahan menapak masuk ke dalam bilik. Tika ini, matanya meliar mencari susuk tubuh si isteri. Seketika, matanya tertancap pada sesusuk tubuh yang sedang belingkar di atas katil. Wajah itu tampak lena dibuai mimpi. Wafiq tersenyum kecil. Pantas dia menghampiri susuk tubuh kecil itu.

   Wafiq mengambil tempat di birai katil. Kakinya dinaikkan sebelah, manakala sebelah lagi dibiarkan berjuntai. Tangan naik mengelus pipi Riyana yang tampak segar. Menandakan si isteri baru saja selesai mandi. Hmm.. rambut pun basah lagi. Mata Wafiq tertancap lama di bibir mungil isterinya. Tangan mula gatal mengusap bibir itu. Seketika, Wafiq sudah mengaduh sakit.

   “ Aduh, sayang. Kenapa ganas sangat ni?” Wafiq mengusap-usap lengannya yang dikilas Riyana tadi. Riyana memincingkan biji mata. Tangannya naik menggenyeh-genyeh matanya yang silau. Laa.. suami aku rupanya. Bisik hati Riyana yang menyangka suaminya adalah penceroboh tadi.

   “ Ray mana tahu tu bro.” Riyana tersilap lagi membahasakan dirinya dan Wafiq. Wafiq jegilkan biji mata. Ya ampun, bilalah isteri dia nak jadi lemah-lembut.

   “ Hee.. abang dah penatlah nak bebel. Ray-Ray.. entah tang mana sedap sangat nama tu. Bro? Hee.. geramnya abang,” sungut Wafiq geram. Riyana menceber bibir.

   “ Ray tak biasalah, bro. Dahlah.. Ray nak turun tengok TV. Nak join?” sela Riyana lalu bingkas bangun. Riyana masih lagi sama dengan pemakaiannya. Hanya mengenakan seluar track bottom dan t-shirt tanpa lengan. Rambut yang tadi tidak bersanggul dirapikan sebelum rambut itu disorok ke dalam topi hitam miliknya. Baru beberapa langkah dia mara, Riyana berundur semula ke arah Wafiq. Wafiq tarik muka. Riyana menjengah wajah suaminya. Entah kenapa, dia rasa seperti ada sesuatu yang tak kena pada suaminya. Wafiq kerut kening. Dah kenapa pula isteri aku ni?

   “ Kenapa?” soal Wafiq terpinga-pinga. Riyana masih lagi dengan tingkahnya membelek-belek tubuh suaminya.

   “ Ray rasa macam ada sesuatu yang.. tak kena???” jerit Riyana pada hujung ayatnya tatkala kolar baju si suami sudah dipegang kejap. Seketika, dadanya berombak kencang. Wajahnya berona merah. Memang bukan sebab malu. Tapi, sebab gunung berapi nak meletus.

   Wafiq jeling kolar bajunya. Mula-mula dia rasa cuak juga bila tengok wajah mencuka Riyana. Lepas tu, mengingatkan kata Amsyar.. dia teruskan lakonan. Ditepis tangan si isteri lembut. Kemudian dia bingkas bangun.

   “ Apa ni, bro? Main-mainkan Ray ke??” Riyana bersuara tidak puas hati. Walhal, dia sudah tahu jawapannya. Kan tadi dia juga pergi intip si Wafiq. Tapi, dia langsung tak menjangka sampai ke tahap ini. Ini sudah lebih!

   “ Bila pula abang mainkan Yana?” sela Wafiq selamba. Riyana mendengus. Kolar baju suaminya dicekak.

   “ Jangan main-main dengan Ray, bro. Ni apa ni?? Love bite??” sela Riyana betul-betul naik angin. Wafiq mengeluh. Love bite apa ke bendanya buat dekat kolar baju. Hish, memanglah si Riyana ni sengal tahap gaban. Tangan si isteri di lehernya digenggam sebelum dijatuhkan ke bawah.

   “ Jangan nak bersikap macam lelaki boleh tak, Yana? Awak tu perempuan, isteri orang lagi.” Wafiq menegur lembut sebelum tubuh itu melangkah mencapai tuala.

   Bro tak jawab lagi soalan Ray. Tu apa benda tu??” sela Riyana mengekori tubuh sasa suaminya. Wafiq buat muka minta kaki. Dia jeling sekilas kolar bajunya. Seketika, wajah comel Riyana dipandang.

   “ Ni ke?” soal Wafiq sambil memegang hujung kolar kemejanya. Riyana angguk sambil bercekak pinggang. Huh, dah macam gangster bini aku ni. Detik hati Wafiq.

   “ Gincu.” Wafiq membalas sepatah lalu terus menghilang ke dalam bilik air. Riyana terlopong. Sekejapan dia rasa tubuhnya menggigil marah. Dia jawab mudah macam tu je??? Arghh!!!!

   Bro memang melampau. Apa, cantik sangat ke perempuan tu? Bro tunggulah! Ray bukti kat bro nanti siapa paling cun. Bro tunggu aje!!” Riyana bersuara geram. Wafiq yang berada dalam tandas sudah ketawa sakan sambil tekan perut. Bro tunggu aje, Ray.. jawab Wafiq sinis. Jelas mengejek bahasa panggilan isterinya. Yana-Yana.. seketika Wafiq menggeleng lucu pula.

****************

Riyana mengacu-acu beberapa helai pakaian ke tubuhnya.  Pakaian  uminya, Puan Roziah ketika muda dahulu. Riyana berlegar-legar di kawasan biliknya. Matanya menjeling pakaian umi yang jelas nampak seperti perempuan melayu terakhir itu. Riyana ingat dia nak ke kolej dengan memakai salah satu pakaian yang terdampar di situ. Tapi, dia rasa macam pelik je. Ah, ni semua sebab Wafiqlah ni. Grrr..

   Mata dikerling pula pada jarum jam. Hah, dah dekat pukul 7.15 pagi? Pukul 8.00 pagi kuliahnya dah bermula. Wafiq pula sudah menghilang ke bawah. Mungkin sedang menyediakan sarapan. Yelah.. nak harapkan si isteri memang taklah. Masak air bolehlah kot?

   Pantas Riyana mencuba baju kebaya milik Puan Roziah yang kainnya sedikit terbelah di belakang. Riyana menggeleng. Huh, baju apa macam ni? Ladies sangat kot? Tukar-tukar.. hatinya berdetik.

   Dari sehelai hinggalah lima helai pakaian sudah dicubanya. Akhirnya, Riyana duduk bersandar pada bucu katil. Kesemua baju yang dia pakai nampak tersangat ayu. Dia rasa macam dah tukar jantina aje bila pakai baju tu semua. Macam mak nyah. Riyana-Riyana.. mengarut sungguh. Dah Tuhan ciptakan jadi perempuan, itulah hakikatnya. Satu suara berbisik. Riyana kerling lagi baju yang terdampar di sisinya. Lantas, dengan langkah longlai dia memilih sehelai jeans hitam yang mengikut potongan kaki baru saja dibeli semalam dipadankan pula dengan blaus berwarna kuning berbunga biru gelap. Tampak sesuai sangat dengan tubuhnya.

   Hmm.. yang ni tak nampak perempuan sangat kot? Jeans.. kira okeylah. Cuma yang ni potongan perempuan. Yang biasa aku pakai pula jenis hip-hop. Ah, redah aje.. Ray oii.. bisik satu suara.

   Riyana berdiri di hadapan cermin. Dicapai topi hitam untuk menutupi kepalanya. Seketika, tangannya mencapai pula pemerah pipi yang dibeli semalam dan juga gincu. Tangannya nampak kekok hendak mencalit pemerah pipi itu sehingga akhirnya rupa Riyana pun dah nampak macam badut. Gincu pula sudah tersasar dari bibir comelnya. Comel kot? Riyana menyapu kedua-dua tapak tangannya. Tanda tugasnya sudah selesai. Bibir meloret senyum kecil. Mesti comel ni. Dia perasan lagi.

   Sejenak, Riyana pandang wajahnya pada cermin. Namun, figura yang dia lihat benar-benar membuatkan dia terpempan. Bibirnya mula menceber. Kenapa tak cantik? Sela hatinya hendak menangis. Akhirnya, Riyana melorot jatuh di tepi meja solek itu. Dengan perasaan geram, gincu di bibir disapu rakus. Itulah.. kalau dah tomboy tiba-tiba nak jadi perempuan, memang tak cantik punya. Ray-Ray.. ada hati kau nak lawan perempuan cantik tu. Muka dah macam tapir pakai mekap dah. Satu suara jahat berbisik. Hati Riyana sayu. Nampaknya memang sahlah lepas ni Wafiq suka dengan perempuan tu. Riyana bertambah sedih.

   Pintu yang dikuak dari luar menyebabkan Riyana pantas menyorok wajahnya rapat ke celah lutut. Dia malu kalau Wafiq tengok muka dia sekarang. Wafiq terkesima. Susuk tubuh yang dia lihat itu benar-benar membuatkan dia terlopong. Riyana? Pakai baju perempuan? Oh Tuhan.. bisik Wafiq lantas dia mendekat pada susuk tubuh yang jelas terhinggut-hinggut itu.

   “ Yana.. hei, kenapa nangis ni?” soal Wafiq lembut. Riyana tetap membatu. Dia malu nak angkat muka. Tentu wajahnya buruk tika ini. Mata Wafiq masih lagi mengerling pada tubuh yang tersarung blaus kuning lembut itu.

   “ Ray.. Ray malu. Bro keluarlah. Ray malu ni. Ray tak cantik..” sela Riyana sambil menangis kecil. Wafiq tersentak. Tak cantik apa pula? Selama ni aku tengok dia comel aje. Cuma, perwatakan tu yang kasar.

   “ Dah.. meh abang tengok tang mana yang tak cantik tu.” Wafiq paut dagu Riyana. Mula-mula, Riyana nampak mengelak juga. Namun, Wafiq berdegil. Dan sebaik wajah itu menyapa mata.. Wafiq hanya mampu beristighfar panjang. Kalau dah gini rupanya, memang kerbau tengok pun lari lintang pukang. Ya Allah, Yana-Yana.. Wafiq tahan gelak.

   “ Hah, gelaklah. Gelak-gelak..” Riyana geram lantas dia menyiku perut Wafiq. Wafiq mengaduh. Tangan diangkat tanda mengalah.

   “ Dahlah, Ray nak tukar baju. Entah hape-hape pakai baju ni. Eee.. rimas!!” Riyana mula hendak bangkit. Dia sebenarnya cuba nak cover malu. Kalau dah begitu memek muka Wafiq, jelaslah wajah dia tika itu sangat lucu. Riyana mula rasa sebak.

   “ Yana.. merajuk?” Wafiq sudah melelar tangan si isteri. Matanya merenung lembut wajah tersayang itu. Riyana menepis sambil mendengus keras. Tanpa kata, Wafiq tarik tubuh Riyana ke arah meja solek.

   Bro nak buat apa ni?” soal Riyana terpinga-pinga. Wafiq mengeluh. Bro lagi?

   “ Yana ada masalah ke kalau nak sebut, abang?” sela Wafiq lagi. Namun, nadanya masih lembut. Riyana mendongak.

   “ Err.. Ray tak tahulah, bro. Lidah Ray ni tergeliat nak..” Cupp! Sebuah ciuman sekaligus menyebabkan Riyana terdiam. Matanya terbuntang luas. Wafiq senyum nipis.

   “ Cuba sebut.. a.. bang. Sebut jap..” sela Wafiq. Riyana yang masih terkejut perlahan-lahan membentuk bibirnya membentuk perkataan keramat itu.

   “ Abang..” Riyana mengikut bagaikan lembu dicucuk hidung. Wafiq tersengih nakal. Hujung hidung isterinya dicuit.

   “ Kan boleh sebut tu? Agaknya kalau nak suruh lancar, kena buat macam tu kot?” sela Wafiq lagi. Keningnya terjungkit-jungkit nakal. Riyana sudah menunduk. Ah, malunya! Tak suka-tak suka.

   “ Meh sini ikut abang jap..” Wafiq mengheret tubuh Riyana tegak di hadapan cermin. Riyana hanya membontoti.

   “ Cuba pandang cermin tu. Kejap eh..” Wafiq mencapai tisu di atas meja solek. Lantas tanganya pantas saja mengesat gincu yang sudah berconteng di bawah bibir Riyana. Riyana pegun. Tangannya spontan menjadi sejuk. Erk??

    Wafiq masih dengan tugasnya. Pemerah pipi yang terang itu disapu bersih. Seketika, dia memandang wajah si isteri. Bibirnya tersenyum.

   “ Abang rasa sayang kalau tak mekap pun nampak cantik dah. Cuma, kena sapu gincu sikit je supaya bibir comel tu nampak segar. Meh abang tolong. Aaa.. buka mulut tu sikit.” Lantas, Wafiq mencalitkan sedikit gincu pada bibir Riyana. Tidak terlampau terang dan tidak terlampau lembut gincu itu dioles. Sesuai saja dengan Riyana.

   “ Ray.. Ray..” Riyana jadi tergagap-gagap.

   “ Okey, dah. Dah cantik macam ni. Hmm.. satu lagi yang kurang.” Wafiq berjalan di belakang Riyana. Seketika, tubuhnya tegak berhenti di belakang tubuh si isteri. Perlahan-lahan tangannya naik memegang topi yang Riyana pakai di kepalanya.  Topi itu ditarik keluar. Serentak, rambut Riyana yang bergulung-gulung itu jatuh mengurai. Topi diletakkan di atas meja. Tangan kekar itu terus saja melurut-lurut rambut Riyana agar nampak lebih teratur.

   “ Cuba Yana tengok kat cermin.. cantik kan?” sela Wafiq dekat di cuping telingan Riyana. Riyana perlahan-lahan mendongak. Sekejapan, dia terpana. Wajah yang terbias itu benarkah miliknya? Wafiq tersenyum kacak. Dagunya dilabuhkan pada bahu si isteri lantas sebuah ciuman dilepaskan di situ. Tangan naik memeluk pinggang si isteri.

   “ Cantik kan? Cuma, topi ni yang buat kecantikan sayang terlindung. Tapi, abang rasa sayang lagi nampak cantik kalau mahkota yang satu ni bertutup. Hanya simpan untuk abang..” luah Wafiq lembut lalu mencium pipi Riyana. Riyana mula terketar-ketar. Bibirnya lumpuh hendak bersuara. Wafiq sedar akan keadaan isterinya itu. Pantas, dia menjarakkan tubuh.

   “ Dah, Yana dah lewat ni nak ke kolej. Abang tunggu kat bawah eh?” sela Wafiq lantas dia beredar ke tingkat bawah. Hilang saja kelibat Wafiq, Riyana mula boleh bernafas laju. Tangan naik menyentuh dada yang hebat berpalu gendang. Ya Allah, kenapa aku rasa macam ni? Dan seketika, tangannya naik meraba wajahnya. Bibir tersenyum lebar. Terima kasih, Ammar Wafiq.. ucapnya dalam senyuman kecil.

*********************

Amsyar terlopong. Seketika, dia rasa bagai nak tumbang. Benarkah apa yang dia lihat? Ya Allah.. buruknya perangai. Pakai baju dah elok dah macam perempuan. Tapi, bila tengok langkah kaki.. mak aih.. terkangkang-kangkang macam jantan.

   “ Am!!” Riyana menegur ceria. Amsyar yang tidak dapat menahan gelak lantas tergelak habis-habisan. Riyana tercengang. Seketika, dia meluku kepala si Amsyar.

   “ Ray ke ni?” soal Amsyar jelas mengejek. Riyana mendengus. Wajahnya mulai mencuka.

   “ Kau memang kan? Selalu gelakkan aku. Aku tahulah aku ni tak sesuai nak jadi perempuan. Dahlah.. aku blah dulu.” Riyana terasa hati. Pantas Amsyar mengejar langkah gadis itu.

   “ Weh, Ray.. kau janganlah ambil hati. Tapi kan.. sejak bila hati kau macam perempuan ni?” sela Amsyar mengusik. Riyana berhenti melangkah. Tangan naik bercekak pinggang.

   “ Aku memang perempuanlah, bro!!” marah Riyana geram.

   “ Okey-okey.. salah lagi. Apa mimpi ni tiba-tiba datang kolej pakai baju ladies?? Mana seluar menggelebeh kau yang ala-ala hip-hop tu?” sela Amsyar lagi.

   “ Am, cantik tak aku pakai macam ni? Wafiq cakap cantik. Cantik tak, weh?” Riyana mula nampak teruja. Dia menepuk-nepuk bahu Amsyar. Amsyar kerut kening. Tangan naik menyentuh bibir seakan sedang berfikir. Riyana masih lagi menunggu jawapan Amsyar.

   Hmm.. not badlah. Tapi, ada kurang sikit..” sela Amsyar sambil tergelak kecil. Serta-merta senyuman di bibir Riyana mati. Dia memandang tajam wajah kacak Amsyar.

   “ Apa yang kurang?” sela Riyana pelik.

   “ Cara kau berjalan tu. Dah macam..”

   “ Dah macam apa, weh???” sergah Riyana kurang sabar. Amsyar masih lagi tergelak kecil.

   “ Dah macam.. king kong. Terkangkang-kangkang. Macam ni hah..” Amsyar terus membuat langkah seperti king kong. Terjegil biji mata Riyana. Amsyar sudah mencicit lari. Riyana pula terus mengejar sahabatnya itu. Uih.. geram betullah!!

***************

   Riyana mengeluh untuk kali ke 1001 kali. Wajahnya mendung. Dikerling sekilas wajah temannya itu. Amsyar duduk sambil menongkat dagu.

   “ Am, betul ke aku jalan macam king kong?” soal Riyana sedih. Amsyar gelak nipis mendengar soalan Riyana.

   “ Sikitlah..” sela si teman pula. Riyana mengeluh lagi.

   “ Habis tu, aku nak buat macam mana, bro?” Riyana mengadu. Mendengarkan omelan si Riyana, cepat saja tubuh Amsyar berkalih.

   “ Jadi, kau nak berubah tak? Kau nak jadi perempuan tak?” soal Amsyar. Namun, seketika dia mengaduh kecil bila perutnya disiku Riyana. Mencuka wajah comel itu.

   Bro, aku memang perempuanlah!!” bidas Riyana geram.

   “ Okey, maksud aku perwatakan macam perempuan. Kau nak berubah macam tu tak?” soal Amsyar lagi. Lambat-lambat Riyana mengangguk. Terus melebar senyuman Amsyar.

   “ Boleh aku tanya lagi? Apa yang buat kau berubah secepat ni eh?” soal Amsyar berpura-pura tidak tahu. Riyana tersentak. Wajahnya mula berona merah. Malu kot nak mengaku..

   “ Ray.. cakaplah..” desak Amsyar lagi. Riyana nampak serba-salah. Wajahnya mula berpeluh.

   “ Aku.. Aku takut. Aku takut abang long kau tinggal aku nanti. Dahlah aku ni tak serupa bini orang. Sebab tu aku nak berubah. Aku nak jadi lagi cantik macam perempuan tak gu.. adoi!!” Kali ni Riyana pula mengaduh. Dipandang tajam wajah tampan Amsyar.

   Bro, apa hal ni luku kepala aku??” sergah Riyana sambil menggosok lembut kepalanya. Amsyar mencebik.

   “ Kau jangan berani-berani nak cakap perempuan tu tak guna eh? Aku backhand kau nanti,” marah Amsyar geram. Riyana kerut kening. Hailah.. cantik sangat ke perempuan tu sampai dua beradik ni sanggup bermadu?? Amsyar masih mencuka. Sentap betullah orang cakap awek dia macam tu. Heee!!

   “ Kau pun sebelahkah perempuan tu ke, Am? Sampai hati kau dan abang long kau buat aku macam ni. Dahlah waktu dia balik, aku jumpa kesan gincu kat kolar baju dia. Ni mesti sebab perempuan tu.” Riyana bersuara sedih. Amsyar mula rasa bersalah. Riyana perlahan-lahan bangkit lalu berlari anak meninggalkan Amsyar.

   “ Ray, tunggulah.” Amsyar cuba mengejar namun kelibat si gadis sudah hilang. Amsyar mengeluh. Ray-Ray.. kalau dah perempuan tu.. memanglah cepat merajuk kan? Desis hatinya lagi.

******************

   Riyana baru saja hendak melangkah. Seketika, tubuhnya dihadang seseorang. Melihat raut wajah Amsyar, dia mendengus.

   “ Kau nak apa?” sergah Riyana geram. Amsyar buat muka selamba. Namun, hatinya pelik juga melihat susuk tubuh yang kembali dengan pakaian brutalnya.

   “ Aku nak tolong kau jadi perempuan.” Amsyar membalas.

   “ Tolong? Huh, tak payah. Lebih baik aku macam ni je,” sela Riyana yang sudah berbalik pada perwatakan asalnya.

   “ Ray.. aku nak kenalkan kau dengan seseorang. Niesya.. come.” Amsyar menggamit seseorang. Sebaik saja terlihatkan sesusuk tubuh itu, mata Riyana terbuntang. Terus dia menerpa laju pada Niesya. Niesya panik. Ah, sudah!

   “ Eh, Ray. Kau jangan nak jadi jantan sangat boleh tak? Aku tak habis cakap lagi ni.” Amsyar sudah memaut lengan Riyana. Riyana merentap kasar lengannya.

   “ Aku memang jantan, so apa masalah kau? Kalau abang long kau nak sangat perempuan ni, suruh je dia lepaskan aku.” Riyana sudah naik geram. Amsyar mendengus marah.

  “ Itulah kau.. nak sentap aje. Niesya ni, girlfriend aku. Buka telinga kau tu luas-luas.. girlfriend okey??” Terus tebuntang biji mata Riyana tika ini.

   “ Hah??”

   “ Okey, macam nilah. Biar saya jelaskan. Saya cuma tolong Am untuk jalankan plan dia supaya awak ada keinginan untuk berubah. Saya dengan abang long Am tak ada apa-apa pun.” Niesya mula menyampuk. Riyana kerut kening.

   “ Berubah? Berubah untuk apa?” soal Riyana pelik.

   “ Beruba untuk jadi perempuan.” Amsyar pula menjawab.

   “ Jadi, semua ni lakonan? Dan.. abang long kau pun terlibat sama? Habis tu, gincu tu apa benda?” sela Riyana lagi. Dia sukar untuk percaya.

  “ Aku yang buat. Untuk buat kau rasa tercabar.” Amsyar membalas selamba.

   “ Am.. sampai hati kau.” Riyana mula hendak menangis.

   “ Hei, Ray.. dahlah nak cengeng saja tu. Aku datang ni nak bagi offer kat kau. Terpulang kalau kau nak ke tak.”

   Offer apa?” Riyana tak jadi nak menangis.

   “ Untuk buat kau jadi macam perempuan. Untuk ubah jalan ala-ala king kong kau tu. Dan aku dah dapatkan khidmat seseorang untuk bantu kau. Kau nak ke tak?” Amsyar menyoal serius. Riyana mencebik.

   “ Tak payah sebab sekarang ni aku dah tahu yang korang cuma berlakon. Jadi, aku tak perlu kot rasa tercabar. Lagipun, kalau Wafiq tu curang.. aku backhand aje dia.” Riyana bersuara lagi. Kuk! Amsyar ketuk kepala Riyana.

   Bro!!” marah Riyana.

   “ Asyik nak backhand orang aje dia nilah. Kau kira bernasib baik sebab semua tu lakonan. Kalau tiba-tiba semuanya kenyataan macam mana?” sela Amsyar membuatkan Riyana terpinga-pinga.

   “ Yana.. saya cuma nak jelaskan maksud Am. Okey, sekarang ni memang semua tu lakonan. Tapi, tak mustahil di kemudian hari semuanya jadi kenyataan. Wafiq mesti nak tengok isterinya macam isteri orang-orang lain juga. Kalau ada wanita yang lebih cantik datang pada dia, tentu dia cair kan? Awak tak takut ke semua tu terjadi? Saya bukan nak cakap awak tak cantik sebab awak memang cantik, Yana. Itu hakikatnya. Cuma, perwatakan tu aje.” Niesya menjelaskan. Riyana terkesima. Dadanya mula berdebar-debar. Ah, no one can ‘rampas’ Wafiq dari dia. Sela Riyana bengang.

   “ Kami cuma nak tolong kau, Ray. Lagipun, kau tentu tahu kan berdosa apabila seorang perempuan menyerupai lelaki dan begitu juga sebaliknya.” Amsyar pula memberi nasihat. Riyana mula terdiam. Ada benarnya kata temannya itu.

   “ Takpelah, kami tak paksa awak, Yana. Kalau awak perlukan pertolongan, awak tahu mana nak cari saya kan? Abang, jom kita balik. Mama saya dah tunggu kat rumah.” Niesya bersuara lagi. Riyana masih lagi terdiam. Namun, baru beberapa langkah Niesya dan Amsyar berlalu, suara Riyana kedengaran.

   “ Niesya.. saya perlukan pertolongan awak.” Dan sebaris ayat itu membuatkan Niesya dan Amsyar senyum gembira. Abang long.. kejap lagi tentu kau pengsan tengok isteri kau. Hehe..