PeNgiKuT sEtiA..

Sunday, September 1, 2013

Izinkan Aku Mencintaimu Bab 2


BAB 2

Datin Zetty masih lagi menarik sekujur tubuh genit itu. Sampai sahaja di meja yang terletak di sudut kiri halaman rumah sewa Emiera, tubuh Emiera ditolak kasar. Terpana gadis itu dengan tingkah Datin Zetty yang seperti harimau nak menelan mangsanya. Datin Zetty benar-benar rasa tercabar.

   Sudah hampir lima bulan Qaiser tidak pulang ke rumah. Sangkanya anaknya itu hanya menguji dia. Tapi, jelas keputusan Qaiser tekad. Lantaran sakit hati, dia menjejakkan kaki ke sini. Dia tak boleh biarkan Emiera menang sebab dia lagi berhak untuk mempengaruhi Qaiser. Bukan perempuan tak guna ni!

   Emiera hanya mampu berdoa di dalam hati. Sedikit gentar dia melihat amukan bekas ibu mertuanya. Tangan yang berbekas perit digosok perlahan sambil matanya mencari riak tegang Datin Zetty. Rasa gerun dengan pandangan itu menyebabkan Emiera menjatuhkan wajah. Merenung rumput di kaki.

   “ Kau ni memang tak serik-serik. Apa kau dah buat pada anak-anak aku, hah??” jerkah Datin Zetty bengang. Emiera panggung kepala. Apa yang dia dah buat?

   “ Miera buat apa, mama?” soal Emiera dengan getar halusnya. Belum sempat dia nak menebak, pipinya sudah menerima habuan. Datin Zetty senyum sinis.

   “ Boleh kau pura-pura tak tahu, kan? Hei sundal, kalau bukan sebab kau.. Qais takkan keluar dari rumah aku. Qais tak pernah melawan cakap aku. Tapi, semenjak kemunculan kau dalam hidup kami, anak-anak aku semua jadi kurang ajar. Apa kau dah buat, hah? Kau guna-gunakan Qais ke??” Meledak kuat suara Datin Zetty. Emiera terpempan. Subhanallah.. sungguh dia tak pernah melakukan perbuatan terkutuk itu.

   “ Ma..”

   “ Aku bukan mama kau! Dasar anak yatim tak sedar diri!!” hina Datin Zetty. Wajahnya jelas menyatakan benci pada Emiera. Emiera telan kata-kata itu. Hinakah aku kerana yatim piatu? Miera tak minta lahir untuk jadi yatim piatu. Miera tak pernah minta, mama. Hatinya berbisik. Air mata bertakung. Baru dia nak bersuara, sudah ada suara lain menemani mereka.

   “ Mama! Enough!!” Suara seseorang membuatkan pandangan Emiera berkalih. Sebaik saja wajah lelaki yang kemas dalam pakaian pejabat itu ditatap, air mata yang tadi bertakung mula gugur satu-persatu. Fuad Qaiser!

   Dilihatnya Qaiser sudah melangkah padanya bersama wajah yang tegang.

   “ Mama tak ada hak nak tuduh Miera macam tu. Semuanya kehendak Qais..” Tegas Qaiser. Tubuh Emiera ditarik lalu di dorong untuk berdiri di belakangnya. Bimbang andai Datin Zetty akan mengasari tubuh itu pula. Emiera hanya menikus di belakang. Rasa takut yang tadi bergelodak mula surut. Dia tahu kehadiran Qaiser akan menyelamatkan dia. Terima kasih, abang.. ucap Miera tulus. Belakang susuk tubuh sasa itu direnung seketika.

   “ Qais, sampai bila Qais nak pertahankan perempuan ni?? I’m your mother! Lima bulan mama tunggu Qais datang jumpa mama, minta maaf. Tapi, sampai sekarang Qais masih sebelahkan dia??” Datin Zetty tayang wajah meluat. Qaiser raup wajahnya perlahan. Kusutnya situasi dia sekarang. Antara mama dan Emiera. Ah, mana satu dia harus pilih?

   “ Qais tahu, ma. Tapi, ini pilihan yang mama bagi pada Qais. Qais dah pilih dan Qais takkan berganjak melainkan mama terima Mi..”

   No! Takkan sesekali mama terima perempuan yang sebabkan kematian adik kau!” Emiera rasa tubuhnya hendak tumbang menyembah bumi. Tuduhan mama terlalu berat. Qaiser pejam mata. Bukan salah dia, ma.. bukan! Berapa kali Qais nak jelaskan pada mama? Bukan salah Miera. Mungkin ini masanya, ma. Qais akan jelaskan semuanya.. monolog Qaiser separuh nekad.

   “ Bukan Miera yang..”

   “ Abang..” Emiera sudah menghalang. Dia menggeleng-geleng pada Qaiser. Dia tahu apa yang Qaiser bakal sampaikan. Qaiser mendengus keras. Emiera tak habis-habis nak halang dia untuk berterus-terang!

   “ Mama should know, Miera. Sampai bila Miera nak telan semua kata-kata mama?” soal Qaiser perlahan. Bimbang suaranya bakal didengari oleh Datin Zetty. Emiera tetap geleng. Dan kali ini, Qaiser rasa nak hantuk kepalanya ke dinding. Arghh!! Dia tertekan.

   “ Qais, kalau Qais masih ada rasa hormat pada mama. Balik rumah kita dan mama nak Qais putuskan apa saja hubungan dengan perempuan ni!!” Datin Zetty masih dengan suara bongkaknya. Qaiser benar-benar serabut tika ini. Wajah mamanya dipandang diselang-selikan dengan wajah Emiera. Dia menunduk seketika sebelum mula membuka mulut.

   “ Qais takkan pulang selagi..”

   “ Baik, tapi Qais perlu serahkan Que Holding pada mama!!” ugut Datin Zetty berang. Qaiser pandang wajah mamanya dengan riak tidak percaya.

   No, Qais ada hak dalam syarikat tu. Arwah papa dah serahkan pada Qais and that was my responsibility. I have promised  to papa, ma.” Tegas Qaiser lagi. Wajahnya bersungguh-sungguh. Tak, dia takkan ikut cakap mama. Bukan kerana dia tak sanggup hidup susah. Dengan kelulusan dia ada, memang senang untuk dia mendapat pekerjaan di luar sana. Tapi, ini satu amanah. Sama seperti Emiera. Amanah yang ditinggalkan untuknya.

   “ Jadi, Qais pilih dia daripada mama??” tuding jari Datin Zetty pada Emiera setelah agak lama diam dengan kata-kata anak terunanya. Memang Qaiser berhak atas Que Holding kerana Qaiser merupakan pemegang saham terbesar di dalam syarikat itu. Dan dia memang tak punya hak untuk mengugut Qaiser. Dia sedar akan hal itu!

   Qaiser hanya diam dan tanda kebisuan Qaiser memberi satu jawapan pada Datin Zetty. Datin Zetty gelak yang jelas dibuat-buat. Sudut hatinya kecewa dengan keputusan si anak. Rasa tercabar!

   You are just too much, Qais. Qais memang pilih dia kan? Baiklah Qais, mama harap Qais tak menyesal. Ingat Qais, mama tekankan. Anak mama yang bernama Fuad Qaiser dah mati. Mati dalam hati mama! Jangan Qais berani jejak rumah kita lagi walaupun mama dah mati! Kali ni, mama takkan jejak Qais lagi. Ini juga yang Qais nak kan??” Serentak itu, Datin Zetty melangkah dengan wajah kecewa.

   Qaiser melorot jatuh ke tanah. Ya Tuhan.. sungguh dugaan ini berat. Tanpa sedar, air mata dia jatuh setitis. Emiera pula sudah teresak-esak di sisi Qaiser. Dia memang hanya membawa bala.. betul kata mama. Hati Emiera membisik sendiri.

   “ Mama, ampunkan Qais..” Sendu suara Qaiser membuatkan simpati Emiera tumpah pada wajah itu berkali-kali. Semua ni salah Miera, abang..

“ Miera minta maaf. Tapi, abang tak sepatutnya belakangkan mama sendiri. Kenapa makin keruhkan keadaan, bang?” soal Emiera tertahan-tahan. Cuba menahan sebak yang semakin bergayutan. Qaiser masih menunduk. Dapat dia lihat wajah tampan itu yang nampak berserabut. Sekilas Qaiser angkat wajah, Emiera terkaku. Masih ada air mata pada wajah itu.

   What should I do, Miera? Abang dah buntu. Abang hanya ikut kata hati abang..” rintih Qaiser. Kali ini, Emiera tidak lagi nampak Qaiser yang gagah sebagai seorang lelaki.. tapi hanyalah seorang Qaiser versi kanak-kanak yang bagaikan kehilangan seorang ibu. Ya, memang hakikatnya. Qaiser sudah kehilangan Datin Zetty.

   “ Abang.. kata hati kadang kala membinasakan. Abang tak perlu berkorban untuk Miera. Miera masih boleh teruskan hidup Miera. Pulanglah, bang. Pulang pada mama.” Emiera memujuk. Qaiser tegakkan tubuh.
   No, Miera. Miera tahu kan kesannya? Kita dah tak boleh berhubung. You. Me.. takkan boleh berhubung sampai bila-bila.” Suara Qaiser naik satu oktaf. Serius!

   “ Abang, mama lebih penting. Miera ni hanya orang luar, bang. Kalau diikutkan, tak ada sebab kenapa abang nak pertahankan Miera.”

   “ Siapa cakap?? Miera tanggungjawab abang. Have you forget enough? Arel dah amanahkan Miera pada abang. Miera, amanah orang jangan dibuat main. Abang takkan mungkir janji. Itu janji terakhir abang pada Arel. Arel pergi bukan sebab Miera. Kalau bukan sebab Miera, abang pun takkan ada di sini..” Suara Qaiser kembali sayu. Emiera tarik nafas panjang. Dia ketap hujung bibirnya. Menahan sebak.

   “ Miera tak nak abang ungkit hal tu. Miera tak nak mama tahu, abang..” celah Emiera. Qaiser duduk tersandar. Wajah yang berserabut diraup berkali-kali.

    “ Tapi, ini takdir Miera. Bukan salah Miera. Miera tahu kan??” Kasar sedikit suara Qaiser. Emiera menggeleng juga.

   Please, jangan ungkit. Miera tak nak dengar, bang. Semua tu dah tak penting.” Suara Emiera sudah merayu. Qaiser hilang punca. Here we are, Miera. Kita tak pernah akan leraikan kekusutan ni selagi Miera masih kekal dengan pendirian Miera. Oh, god!

   “ Apa Miera cakapkan ni? Tak penting? Miera tentu bergurau, bukan?” Sinis suara Qaiser. Mudahnya Cempaka Emiera bercakap!

   “ Apa pun yang abang nak cakap, Miera tetap dengan pendirian Miera. Kita dah setuju, abang..”

   “ Yeah.. memang. But, abang tak pernah setuju. Miera yang paksa abang. Kenapa nak buat abang terus rasa bersalah, Miera? Abang tak sanggup tengok orang yang tak bersalah dihukum terus,” jerkah Qaiser tanpa sedar. Terangkat bahu Emiera dibuatnya. Perlahan-lahan Emiera menunduk. Qaiser yang perasan perubahan wajah itu pantas mengeluh kesal. Wajah diraup berkali-kali.

   I’m so sorry, Miera. I didn’t mean it..” Qaiser bersuara perlahan. Wajahnya sudah berubah. Ada rasa kesal, simpati dan geram pada Emiera.

   “ Tak apa, abang. Miera letih. Miera nak masuk rehat..” Belum sempat Emiera hendak berlalu, Qaiser sudah laju bersuara.

   “ Miera!” Emiera berpaling. Wajah Qaiser direnung. Lelaki itu nampak ingin berkata-kata.

   “ Miera nak rehat, Miera pe..”

   Marry me, Miera. Biar abang jaga Miera..” Dan kata-kata Qaiser buat Emiera yang belum sempat nak habiskan kata terus rasa diri dia melayang-layang. Gila!

   “ Jangan bergurau, abang! Miera baru saja lepas edah!” Emiera jelas terkejut dengan kata-kata Qaiser. Tinggi sikit nada yang digunakan.

   Gila. Memang gila. Apa tidaknya.. baru saja dia melepasi edah kematian suami, kini dia dilamar pula? Paling tidak dapat diterima akal, oleh abang kepada arwah suaminya? Ya Tuhan..
  
   ‘ Dan mereka-mereka yang meninggal dunia di antara kamu sedang meninggalkan isteri-isteri, hendaklah isteri-isteri itu menahan diri mereka (bereddah) selamat empat bulan sepuluh hari.’ (Al-Baqarah 2:234)

   “ Abang tak bergurau, Miera. Abang takkan main-main soal kahwin..” Keras nada Qaiser. Wajahnya jelas serius. Emiera sudah mula rasa kepalanya berdenyut-denyut.

   “ Maaf, bang. Miera betul-betul pening sekarang. Miera nak rehat..” Baru Emiera nak melangkah, suara Qaiser berkumandang lagi.

   Then.. I will wait, Miera. I will wait until you are ready to give me a chance. I want to be your husband, Miera. Yang halal..” Sekali lagi, jantung Emiera bagai hendak tercabut dari tangkai. Qaiser benar-benar dah.. gila!!

   Are you out of your mind??” Melengking suara Emiera. Dia sudah berpusing kembali menghadap Qaiser. Matanya melotot.

   No, I’m not. Abang cintakan Miera. Sejak kali pertama Arel bawa Miera ke rumah mama. Tapi, abang sedar diri. Miera bakal jadi hak Arel. Sebab tu, abang pendam perasaan abang. Sekarang, abang nak jaga Miera. Abang buat semua ni bukan sebab amanah arwah saja. But, I do really love you.” Wajah Qaiser dah menunduk. Bagaikan sedang menahan perasaan yang bercantum seribu satu rasa.

   “ A.. apa abang cakap?” soal Emiera bagaikan tidak percaya. Qaiser tenung wajah Emiera. Renungan yang menyatakan bahawa dia memang benar-benar sukakan Emiera. Ikhlas!

   I have fallen in love with you, for the first day we met..” Ulang Qaiser lagi. Sangat tenang. Dan sesekali suaranya bagaikan berbisik halus menembusi dinding hati Emiera.

   Emiera terundur setapak ke belakang. Betul ke apa yang dia dengar? Kenapa baru sekarang dia tahu semua ni?? Lututnya mula menggigil kuat. Begitu tenang kata-kata lelaki itu. Ah, tak mungkin! Cepat sedarkan dia dari mimpi ngeri ini!

Qaiser duduk merenung langit. Badan disandarkan pada kereta Subaru BRZ miliknya. Bibir mula tersungging senyuman hambar. Kalau dulu, seringkali dia melepak di sini bersama arwah Qairel. Itu pun bila si adik yang memaksa. Puas sudah mendengar bebelan mama, memang ke sinilah tempat dia dan arwah melepaskan tekanan. Mama dari dulu lagi memang terlalu protective akan adiknya walaupun arwah agak keras kepala berbanding dia yang lebih mendengar kata. Untung badan.. memang Qairel ditatang bagai minyak yang penuh. Tapi, tak dinafikan dia dan si kembar juga mendapat perhatian sama.

   Arel.. betul ke apa abang buat ni? Soal hatinya. Terngiang-ngiang kata-kata Qairel sebelum adiknya menghembuskan nafasnya yang terakhir. Dan tangan inilah yang digenggam si adik sebelum tangan kekar itu terkulai layu membawa erti roh Qairel sudah berpisah dari jasad. Mata dipejam. Setitis air mata gugur.

   ‘Arel tahu a.. abang sukakan Miera. Dari mula Arel.. Arel dah tahu. Kalau Arel tak ada nanti, jaga Miera. Kalau perlu, jaga Miera lebih daripada Arel buat. Arel serahkan Miera pada abang.’      

   Kata-kata terakhir Qairel sebelum si adik menyahut seruan Ilahi setelah tiga hari bertarung dengan maut. Perginya Qairel kerana mengalami kecederaan dalaman yang teruk disebabkan kemalangan itu. Doktor sahkan jantung dan hati Qairel separuh hancur dan hayat adiknya tidak lama. Mujur dia sempat sedar setelah satu hari dia terlantar kaku di atas katil hospital.

   Kuasa Tuhan, sewaktu kemalangan.. Emiera hanya mengalami cedera ringan. Menyedari hakikat itu, bibir berkali-kali mengucap syukur kerana kalau bukan disebabkan pengorbanan Emiera, dia takkan berada di sini. Terima kasih, Miera. Hanya nyawa abang yang boleh membalas jasa Miera..

   Langit yang gelap terus direnung dengan hati yang kacau-bilau. Melihat bulan yang bersinar terang, hati yang galau tadi sedikit beransur tenang. Dia pejam mata. Dan sekali lagi kata-kata arwah bergema. Qaiser kembali membuka kelopak mata. Hati mula bermonolog.

    Miera.. abang betul-betul sukakan Miera. Izinkan abang untuk pegang hati Miera sama seperti arwah Qairel.. desis hati Qaiser lagi dan tanpa kata, dia bangkit dari bersandar.  Pintu kereta sebelah pemandu dituju. Dia perlukan tenangkan diri! Dia perlu meminta petunjuk Ilahi. Jalannya hanya satu. Menadah tangan dan teruslah berdoa. Semoga cahaya petunjuk itu akan sampai kepadanya. Mudah-mudahan..

1 comment: