PeNgiKuT sEtiA..

Wednesday, August 28, 2013

Izinkan Aku Mencintaimu Bab 1


BAB 1

Kelibat seseorang yang melintasi ruangan dapur membawa Emiera terpaku pada sudut itu. Segala kenangan lalu bertebaran pergi satu-persatu. Wajah Dafina, teman serumahnya dipandang dengan dahi berkerut. Perlahan-lahan Emiera bangkit. Ruangan dapur dituju dengan benaknya mengalun tanda tanya.

   “ Banyaknya barang..” tegur Emiera sambil menilik plastik-plastik yang dijinjit oleh si teman. Walaupun baru dua bulan dia mengenali Dafina, mereka sudah kelihatan akrab. Sikap baik hati dan peramah Dafina buat dia rasa selesa berkawan dengan gadis dari Terengganu itu. Dafina melorek senyum. Senyum penuh makna mungkin.

   “ Hari ni kita masak-masak sikit. Ada tetamu nak datang..” Ceria wajah si teman buat benak Emiera mula memproses kata-kata itu. Tetamu? Siapa?

   “ Tetamu? Siapa, Fina?” soal Emiera sambil tangan lincah membantu Dafina mengeluarkan segala jenis bahan yang diborong temannya. Dafina tersenyum senget.

   “ Malam nanti kau tahulah. Sekarang, tolong aku masak dulu eh? Hmm.. kita nak masak apa hari ni? Okey, kita masak ayam masak paprik, tomyam campur, sayur kalian, ikan siakap masam manis.. apa lagi eh? Kau ada idea tak?” Dafina mula menyenaraikan menu mereka malam ini. Tangan sudah naik mengetuk bibir. 

   “ Err.. banyaknya, Fina..” omel Emiera kecil. Wajahnya jelas nampak terkejut. Siapa nak makan banyak-banyak macam ni?

   “ Memanglah banyak, kan dah cakap.. ada tetamu. Hish dia ni.. berangan ke waktu aku cakap tadi?” Dafina sudah tarik muncung. Emiera senyum senget. Tangan naik menggaru kepala yang tak gatal. Betul jugak tu. Hish, aku ni apalah. Emiera marah diri sendiri.

   “ Kita buat pencuci mulut sikitlah, Fina. Tapi.. siapa tetamu tu ek? Aku nak juga tahu,” soal Emiera masih tidak berpuas hati. Dafina sudah sengih lebar. Nasib baik Emiera ingatkan dia pasal pencuci mulut. Hampir dia lupa tadi.

   “ Pencuci mulut.. haaa, kau pandai buat puding karamel kan? Okey, kejap lagi kau tolong aku masak. Lepas tu, tolong buatkan puding tu sekali. Eh, aku dah lewat nk solat asar ni. Aku naik solat dulu, Miera.” Dafina mula merangka-rangka. Kelam-kabut dia mengatur langkah bila menyedari waktu solat asarnya sudah nyawa-nyawa ikan saja. Emiera jongket bahu. Bukan dia nak jawab soalan kita. Huh, Emiera mendengus sedikit. Dalam hati, masih lagi tertanya-tanya siapa gerangan yang bakal bertandang.

Terkebil-kebil Emiera di muka pintu. Bagaikan tidak percaya dengan apa yang dia lihat kini. Susuk tubuh lelaki yang segak dengan jeans hitam dan kemeja Polo itu direnung bersilih ganti dengan tiga lagi susuk tubuh yang sedang tersenyum mesra padanya.

   “ Tak nak jemput abang masuk ke?” soal suara garau itu. Sedar akan keterlanjuran diri, pintu rumah dibuka sedikit luas.

   “ Err.. masuklah..” pelawa Emiera tergagap-gagap. Qaiser sudah lorek senyum nipis. Sudah hampir tiga hari dia tidak menatap wajah Emiera. Rasa rindu menggebu-gebu. Dia sendiri bingung dengan rentak hati. Semenjak dia melangkah keluar dari banglo mewah milik Datin Zetty, rasa untuk melindungi Emiera dan janji yang diukir pada arwah Qairel kini berubah sedikit demi sedikit. Dalam diam, wajah polos itu bagaikan mula mengetuk pintu hatinya untuk bertamu.

   “ Ni ada buah tangan sikit untuk Miera dan Fina. Dari Australia..” Tangan sudah menghulur dua beg kertas pada si gadis. Emiera teragak-agak hendak menyambut huluran. Namun, melihat tangan Qaiser yang masih setia menghulur, dia capai jua akhirnya.

   “ Oh, lupa abang nak kenalkan. Ni, Fatah.. teman sekerja abang. Dan yang dua orang lagi tu.. Miera tentu kenal kan?” Jeda Qaiser sedikit sambil melirik pada dua susuk tubuh yang berdiri di samping Fatah. Spontan Emiera menoleh pandang. Dan saat ini, air matanya bertakung. Ya Allah, rindunya dia pada kembar itu.

   “ Kak Miera..” seru Qaseh Aqilah dan Qaseh Amni. Wajah kedua-duanya sudah merah menahan tangis. Tanpa bertangguh, tubuh kecil dia hilang dalam dakapan si kembar. Air mata Emiera menitis perlahan. Pelukan direnggangkan. Wajah kembar ditatap. Sekilas, tangannya ringan menyapu air mata di kedua-dua pipi bekas adik iparnya itu. Adik-adik yang pernah dibanggakan oleh arwah Qairel. Adik-adik yang selalu arwah Qairel manjakan. Ah, sukarnya hendak melupakan nama lelaki yang pernah memegang hatinya dahulu.

   “ Qilah dengan Amni sihat?” soal Emiera sebak. Wajah manis gadis berusia 19 tahun itu ditatap lagi. Sungguh, rasa rindu pada si kembar semenjak dia mula melangkah pergi daripada banglo itu luruh satu-persatu. Qaiser hanya pandang bersama senyuman di bibir. Bukan dia tidak tahu.. Emiera rindukan si kembar. Sebab itu sengaja dia menjemput si kembar dari kolej semata-mata untuk bertemu dengan Emiera. Melihat wajah itu gembira, hatinya senang.

   “ Kami sihat. Kenapa akak pergi tak tunggu kami? Kami rindukan akak. Abang Arel dah tak ada. Kak Miera pun nak tinggalkan kami juga?” Sendu si kembar mengundang air mata. Sekali lagi, kedua-dua susuk tubuh itu dipeluk erat.

   “ Kak Miera pun rindukan kamu.. sangat!” ucap Emiera di sebalik pelukan mereka. Seketika, terbias wajah nakal arwah Qairel yang sering mengusik kembar. Ah, rindunya suasana itu.. abang. Semakin sayu hati Emiera tika ini.

   “ Qilah, Amni.. janganlah buat Kak Miera sedih macam ni. Abang Qais pun tak nak tengok korang sedih-sedih. Kita datang nak seronok-seronok kan?” pujuk si abang lantas kepala si kembar diusap penuh kasih. Aqilah dan Amni pantas angguk kepala mereka tanda akur. Air mata di pipi Emiera disapu sebelum mereka turut menyapu sisa air mata sendiri. Emiera senyum segaris. Siapa kata dia tak punya sesiapa? Ini.. dua orang gadis yang nampak benar sayangkan dia. Dua orang gadis yang menjadi kesayangan Qairel akan turut menjadi kesayangan dia. Dia janji!

   Bro.. perut aku dah lapar ni. Bau kat dalam tu macam sedap aje..” Tiba-tiba suara Fatah mencelah di antara mereka. Bagaikan memprotes. Walhal, niatnya adalah untuk mengusir rasa sedih yang bertamu pada ketiga-tiga wajah di hadapannya. Qaiser tepuk dahi. Dia tersengih nipis pada wajah kelat Fatah.

   “ Aku lupa kau pun ada sama, bro. Itulah, syok sangat tengok drama jejak kasih tadi..” Fatah siku perut Qaiser yang dah ketawa. Muka Fatah dah berubah masam.

   “ Haa.. jangan nak buat muncung pula. Tak ada orang nak layan. Kalau ada pun, mungkin orang kat da.. aduh!!” Tak sempat Qaiser nak habiskan ayat, sekali lagi perutnya disiku. Fatah dah jegil biji mata. Okey, dia faham. Fatah tak nak rahsia dia kantoi sekarang. Haha.. Qaiser dah gelak jahat.

   “ Sikit-sikit dahlah, bro..” marah Fatah. Qaiser angkat bahu. Dia mengalah. Sedangkan Emiera, Aqilah dan Amni tayang wajah pelik. Ada apa dengan dua orang ni? Agaknya itulah soalan meraka yang bakal keluar. Tapi.. tak sempat mereka nak menyoal, Qaiser dah terlebih dulu faham. Cepat-cepat dia alih topik.

   “ Fina mana?” soal Qaiser sengaja hendak tukar topik. Bukan dia tak nampak kelibat Dafina yang ke hulu ke hilir menatang jug dan minuman ke meja makan yang terletak bersebelahan ruang tamu itu. Fatah dah jeling semacam. Apa kes nak tanya pasal buah hati aku ni? Qaiser yang faham segera jeling si teman. Hailah si Fatah Izuddin ni..

   “ Aku tanya je pun..” Dia berbisik kecil. Fatah yang tadinya tayang wajah curiga dah lepaskan nafas kelegaan. Ingatkan nak masuk line tadi.. desis hati Fatah pula. Qaiser geleng kepala sendiri.

   “ Fina dekat dalam. Err.. rasanya dari tadi dah Miera jemput masuk. Tapi, sampai sekarang juga kita dekat muka pintu kan?” Emiera cuba mengembalikan mood cerianya. Wajah si kembar dah tersenyum lucu.

   “ Itulah.. kembar abanglah ni punya pasal.” Qaiser lambakkan salah pada si kembar. Si kembar dah hantar jelingan maut. Eh, kitorang pula? Apa hal? Bahasa isyarat dihantar.

   Yelah-yelah.. tak ada salah sesiapa pun. Dah, jom masuk. Abang Qais dan Abang Fatah lapar. Kang nanti ada yang kena ngap dengan kami pula.” Qaiser segera mengalah. Karang jenuh pula dia nak memujuk si kembar yang dah mula tayang wajah tak puas hati itu. Emiera tarik senyum lucu dengan kata-kata Qaiser. Dan tanpa sedar, anak mata Qaiser terpaku pada wajah itu. Qaiser mula rasa jantung dia berdegup laju. Senyuman ikhlas Emiera buat hatinya sudah tunggang terbalik. Apa kena dengan aku ni? Soal hati Qaiser. Namun, lamunannya tidak lama bila Fatah dah menyinggul pinggangnya untuk menapak masuk. Oh, Emiera dan si kembar dah masuk ke dalam rupanya.

“ Miera sihat?” Soalan pertama dari Qaiser. Emiera yang duduk santai di atas kerusi di ruang tamu panggung kepala. Seketika, dia jatuhkan kepala sekali.

   “ Sihat.. abang?” Bagaikan tidak kedengaran suara Emiera. Qaiser lega. Alhamdulillah Miera sihat.

   “ Abang pun sihat. Kalau tak, takkan selera macam bapak gajah kan?” gurau Qaiser nakal. Emiera tersenyum. Mengingatkan Qaser yang bertambah nasi hingga dua pinggan tadi buat dia tergelak kecil. Memang banyak sungguh lelaki itu makan. Kalah selera bapak gajah kalau nak dibandingkan. Sekali lagi, Qaiser terkaku. Ketawa yang terbit dari bibir Emiera buat dia terpana. Sudah lama dia tak dengar Emiera bergelak-tawa. Kalau dulu, sering saja dia dan arwah Qairel dengar suara tawa milik Cempaka Emiera. Namun, semenjak peristiwa pahit itu.. dah hampir  dua bulan dia tak dengar tawa milik Emiera. Kalau senyum pun, hanya sekadar senyuman hambar yang jelas terselit seribu satu duka.

   “ Miera dah tengok hadiah yang abang bawa dari Australia?” soal Qaiser perlahan. Emiera senyap tiba-tiba. Dia lupa pula soal itu. Kening dijongketkan sebelah.

   “ Kenapa dengan hadiah tu?” soal Emiera pelik. Qaiser jongket bahu.

   “ Tak ada apa-apa. Tapi, kalau Miera dah tengok. Let me know about that..” ujar Qaiser lalu perbualan mereka tergantung sampai di situ.

   “ Miera!!” suara Fina yang menyeru namanya membuatkan Emiera berpaling. Wajah si teman sudah ukir wajah bersalah. Emiera menyoal melalui anak mata. Dafina sudah gigit bibirnya sendiri. Kalau dia cakap, Miera marah tak eh? Dafina cuak.

   “ Kenapa, Fina?” soal Emiera sedikit pelik.

   “ Aku punya gift plastik beg warna apa?” soal Dafina sedikit tergagap-gagap. Qaiser dah berkerut kening. Jangan cakap.. oh, no! Qaiser dah tersandar ke sofa.

   “ Err.. aku pun tak pasti. Abang.. ada beza ke kedua-dua hadiah tu?” soal Emiera pula. Qaiser mula rasa lidahnya tergeliat. Okey, dia blur nak jawab apa. Emiera masih menanti jawapan. Sedangkan Dafina masih lagi dengan wajah risau. Ah, aku nak jawab apa ni??

  “ Actually.. actually.. okey, fine. Miera punya warna gold. And you, Fina. Awak punya warna dark blue..” Putus Qaiser perlahan. Wajah keraninya itu dipandang dan jelas Dafina sudah tarik senyum kelegaan. Ingatkan gold punya plastik itu untuk dia.

   Kalau tak.. hmm, tak tahu nak cakap apalah. Memanglah dia akan fikir Encik Qaiser ni dah gila! Angin tak ada, ribut tak ada.. tiba-tiba bagi dia benda alah tu. But, how sweet Fuad Qaiser. Sempat lagi Dafina memuji. Dia tersengih-sengih seketika. Dan Qaiser rasa macam nak selam muka dalam akuarium dekat sudut hujung ruang tamu ni aje bila tengok senyuman Dafina.

   Why, Fina? Is it something wrong?” soal Emiera. Senyuman Dafina mula mati. Okey, memang dia lega sebab plastik keemasan itu bukan untuk dia. Tapi, dia rasa bersalah sebab dia dah buka barang yang bukan milik dia. Wajah Dafina kembali muram.

   “ Miera, aku dah salah buka hadiah. Yang aku buka tu kau punya, sorry eh?” Dafina mula meminta maaf. Emiera hulur senyum. Laa.. sebab tu aje ke?

   Its okay, Fina. Sama aje kan hadiah tu?” ujar Emiera tanpa mengetahui apa-apa. Dafina langsung terpasung lidah. Terus dia pandang wajah Qaiser. Qaiser geleng. Jangan cakap apa-apa. Qaiser bagaikan hantar pesanan melalui anak mata dia yang bertaut dengan Dafina. Dafina faham. Okey, dia tutup mulut.

   You just find out by yourself. Maybe same, but not totally.” Dafina bersuara.

   “ Fina..” Yes, penyelamat dia dah datang. Bukan dia tak nampak mulut Emiera bagaikan hendak berkata-kata tadi. Terus dia toleh pandang wajah Fatah di sisi si kembar.

   “ Jom Kak Fina, kita makan puding karamel ni. Qilah yakin ni mesti Kak Miera buat sebab tengok pun dah tahu. Lagipun, ni puding kegemaran Abang..” Amni pantas menyiku si kakak. Aqilah terdiam. Nyaris dia hendak menyebut nama arwah Abang Arel. Lambat-lambat dia pandang wajah Emiera. Emiera dah tunduk. Qaiser mula hela nafas lemah. Sampai bila Miera nak macam ni? Orang yang dah pergi takkan kembali, Miera.. hatinya mengalun simpati.

   “ Qilah, get me that one, please..” arah Qaiser cuba hendak mengalih suasana. Aqilah pantas angguk. Emiera menoleh. Eh, tak tahu pun Qaiser suka puding ni juga? Dia terkejut.

   “ Oh, lupa. Abang Qais pun suka puding karamel kan?” soal Amni menyampuk. Qaiser angguk. Ya, memang dia dan Qairel punya banyak persamaan meskipun umur mereka berbeza hampir tiga tahun. Aqilah sudah menghilang ke dapur bersama dengan yang lain. Tinggal Qaiser dan Emiera saja di ruang tamu.

   “ Abang pun suka puding tu? Kenapa selama ni Miera tak tahu pun?” Soalan Emiera buat Qaiser berpaling pantas. Lama dia pandang wajah Emiera. Wajah Emiera bagaikan bercahaya tatkala menyebut puding kegemaran arwah Qairel.

   “ Err.. tu favorite abang dengan arwah..” Perlahan suara Qaiser. Dia perasan, wajah Emiera sudah berubah sendu. Arel.. macam mana abang nak kembalikan Cempaka Emiera yang dulu? Abang sendiri dah buntu, Arel..


2 comments: