PeNgiKuT sEtiA..

Saturday, November 23, 2013

Cinta Si Mamat Sotong (Part 6)

PART 6


Apron yang baru hendak dikenakan di pinggang terasa direntap seseorang dari arah belakang. Pantas Zhildan berpaling dengan wajah terpinga-pinga. Raisya selamba saja pakaikan apron itu ke pinggangnya sendiri tanpa peduli renungan pelik dari sepasang anak mata milik Zhildan.

   “ Awak nak buat apa tu?” soal Zhildan kepelikan. Raisya sengih sambil berlalu menuju ke arah peti sejuk. Daging, ayam dan sayur-sayuran dibawa keluar. Bila Raisya tak menyahut soalannya, cepat saja Zhildan bontoti langkah milik sepasang kaki cantik itu.

   “ Hari ni biar saya masak, abang duduk diam-diam aje dekat meja tu. Lagipun, abang long nak datang petang nanti..” Raisya berbicara sambil muncungkan bibirnya ke arah meja berwarna putih di sudut dapur.

   “ Tapi, awak kan mengandung. Mana boleh buat kerja sangat..” Zhildan hendak membantah. Wajahnya masam. Kembang-kuncup hati Raisya mendengar patah bicara itu. Dalam diam, hatinya mengucap rasa syukur. Betapa beruntungnya dia memiliki Zhildan sebagai suami. Kelembutan lelaki itu ada kebaikannya.

   “ Saya mengandung baru tiga bulan, abang. Belum sarat lagi dan masih kuat untuk buat kerja. Abang janganlah risau sangat..” Raisya cuba memujuk lelaki itu. Senyuman turut dihadiahkan untuk suaminya.

   Zhildan garu tepi telinganya mendengarkan panggilan mesra dari bibir comel itu. Bukan dia tak pernah cakap dekat Raisya, dia tak nak guna panggilan sebegitu. Tapi, Raisya berdegil juga. Dia bukan apa, dia segan. Lebih selesa guna panggilan mereka yang lama. Aduh, ini semua gara-gara tips Selvaranilah ni. Hati menggumam kesal.

   “ Ni kenapa mengelamun ni?” Raisya cuit hujung hidung mancung milik Zhildan. Tersentak lelaki tampan itu untuk seketika. Mata terkelip-kelip jamah wajah cantik di hadapannya.

   “ Awak.. tak perlulah panggil kita.. abang..” Perlahan suaranya diiringi nada tersekat-sekat. Bimbang Raisya berkecil hati. Muka pun tayang riak serba-salah. Raisya jungkitkan kedua-dua belah kening.

   “ Kenapa, tak boleh? Itu kan tips Selva untuk abang juga..” Meleret nada Raisya. Sekali dengara, kedengaran begitu menggoda pula. Zhildan dah mula rasa dahinya berpeluh-peluh. Dia seakan tidak selesa dengan tingkah Raisya.

   “ Err.. kita ke depan dululah. Ada kerja sikit..” Kalut Zhildan nak melepaskan diri. Tapi, tak sempat juga bila tangan halus itu minat benar hendak menyambar tangannya.

   “ Temankan saya, boleh? Abang tak perlu buat apa-apa pun. Cuma duduk dekat sana dan tunggu saya siap masak. Tak susah kan? Kalau perlu, buat kerja abang dekat sini..” Masih lagi lembut kedengaran walaupun dia arif sangat lelaki itu sebenarnya hendak melarikan diri.

   “ Err.. kita buat kat depanlah. Lebih selesa..” Tergagap-gagap suara Zhildan. Adoi, Zhil.. sejak bila awak gagap ni? Hati masih membuat monolog dalaman sebelum dia rasakan naluri kelelakiannya bagaikan terusik tatkala jari telunjuk Raisya sudah melekap pada dada bidangnya.

   Perlahan-lahan tubuhnya terundur ke belakang bila Raisya sudah melangkah ke hadapan bersama jari telunjuk yang lincah menari pada dada bidangnya. Peluh yang merenik dia biar tanpa diseka.

   “ Awak.. ki.. kita takut ni. Awak kenapa lain sangat? Awak memang isteri kita kan?” soal Zhildan bila tubuhnya sudah terperangkap di sisi kabinet. Raisya gelak kecil.

   Tangan kekar milik Zhildan, Raisya capai sebelum tangan itu dilekapkan ke pinggangnya sendiri. Zhildan dah terpempan habis. Dalam dia terkelu, dia cuma menurut saja perlakuan si isterinya bagaikan dipukau.

   “ Kat sini tak cukup selesa ke, hmm?” Raisya menggumam nakal. Mata dikenyitkan sekali sebelum Zhildan cepat-cepat rungkaikan pegangannya pada pinggang Raisya. Kecut jantungnya.

   “ Awak kena sampuk ni. Kita yakin ni bukan isteri kita. Isteri kita tak macam ni..” Zhildan sudah nampak cemas hendak melepaskan diri. Raisya dah mengeluh lemah. Spontan tangannya yang melekap atas tapak tangan Zhildan dilepaskan. Tubuh dibawa menjauh tiba-tiba.

   “ Kalau saya ni bukan isteri awak, siapa lagi awak harap jadi isteri awak?” Kedengaran rajuk suara Raisya sambil melangkah. Langsung tidak menoleh ke belakang. Zhildan dah terpempan. Ada kelainan pada suara isterinya. Merajuk ke? Hatinya mula berbisik risau. Teragak-agak kaki Zhildan mengikuti langkah Raisya dari belakang. Raisya sudah sibuk bertenggek di hadapan sinki.

   “ Kita tak maksudkan macam tu..” Nada suara bersalah meniti di bibir sensual itu. “ Cuma kita pelik sebab awak tiba-tiba macam ni. Awak berubah macam ni sebab nak minta maaf aje kan? Kan kita dah cakap, kita maafkan awak. Awak jadilah diri awak sendiri. Tak perlu berubah sebab kita..” Suara itu masih lagi berbicara. Seakan tidak puas hati. Raisya menoleh.

   “ Kalau saya tak perlu berubah, kenapa awak perlu berubah? Kenapa awak perlu dapatkan pertolongan Mirza semata-mata untuk ubah awak jadi lelaki yang lebih nampak kelelakiannya??” Raisya balas balik setiap kata-kata Zhildan.

   “ Tapi, awak yang merungut pasal kita. Awak yang nampak ketidaksempurnaan diri kita.”

   “ Saya tak suruh awak berubah. Ada ke saya suruh awak ubah diri awak?” Bahasa panggilan dah bertukar kembali.

   “ Kalau kita masih Emir Zhildan yang dulu, awak akan terima kita ke?? Kita buntu dah sekarang ni. Kita dah penat nak bertekak dengan awak!” Zhildan sudah menunduk lemah.

   Raisya sudah terdiam bisu. Memang salah dia pun. “ Awak dah tak nak kita jadi suami awak ke?? Kalau betul awak tak nak.. kita..” Suara Zhildan tiba-tiba menyoal lemah. Raisya dah buntang biji mata. Cepat-cepat dia mencelah sebelum Zhildan lebih mengarut nanti.

   “ Apa awak merepek ni??” jerkah Raisya naik angin. Zhildan yang sugul dia pandang dengan rasa marah.

   “ Awak tak sayang kita. Kita tak nak terus seksa awak.” Tutur kata itu berbaur sebak.

   “ Siapa yang cakap saya tak sayang awak??” Naik angin Raisya dengan tuduhan melulu tersebut. Pantas Zhildan panggung kepala. Terkebil-kebil mata dia mencerna makna dalam kata-kata Raisya tadi. Seketika Zhildan mengeluh lemah. Dia yakin dia silap dengar. Raisya buat muka melihat wajah itu. Dalam hati dia membuat andaian. Tentu suaminya tak percaya dengan apa yang dia luahkan.

   “ Awak tak payahlah nak paksa diri awak cakap macam tu. Hmm.. awak nak masak, awak masaklah cepat. Nanti abang long datang tak sempat nak makan apa-apa pula. Kita ke depan dulu..” pamit Zhildan gontai. Meninggalkan Raisya yang jelas nampak geram bila susuk tubuhnya menonong pergi. Dia tak yakin dengan kata-kata Raisya.

****************************

Raisya mengambil tempat di sisi Zhildan usai saja mereka makan tengahari sebentar tadi. Secawan teh dia hulurkan pada Zhildan. Prof Raiqal yang memerhati terasa lapang dada. Yakin hubungan suami isteri itu bahagia.

   “ Kandungan Raisya okey ke?” Soalan pertama yang muncul dari bibir pensyarah muda itu. Raisya panggung kepala bersama senyuman nipis. Kepala dijatuhkan mengiakan kata-kata si abang.

    Sengaja dia mengambil peluang menghimpit tubuh milik Zhildan di sisi. “ Baby okey. Lagipun, Zhil jaga Raisya tahap first class, abang long.” Ceria saja wajah Raisya. Langsung lupa perdebatan kecil mereka sebelum ketibaan Prof Raiqal pagi tadi. Zhildan di sebelah tarik senyum paksa.

   “ Baguslah macam tu, Zhil.” Segaris senyuman dihadiahkan buat adik iparnya. “ Kan abang long dah cakap, Zhil memang suami yang terbaik untuk Raisya..” puji Prof Raiqal pula. Raisya sekadar tersenyum sebelum dengan muka tidak malu dia jatuhkan kepala dia pada dada bidang itu. Seakan bersandar.

     “ Manjanya adik abang long ni..” usik Prof Raiqal nakal. Merah muka Zhildan tika ini sedangkan Raisya sekadar gelak kecil. Suka pula dia dengan usikan Prof Raiqal.

   “ Raisya, abang long nak tumpang solat dulu, boleh?” soal Prof Raiqal tiba-tiba.

   “ Boleh. Abang long masuk bilik kedua selepas bilik Raisya. Situ semua dah ada. Sejadah dengan songkok. Memang kami jadikan surau untuk tetamu yang datang..” Pantas saja Raisya menjawab.

   “ Abang long naik solat dulu. Kamu berdua jangan lupa solat..” Senpat lagi dia berpesan. Hilang saja kelibat Prof Raiqal, Raisya pantas angkat kepalanya dari bersandar pada dada bidang itu. Wajah tampan milik Zhildan dicari. Sekejapan mereka sudah beradu pandang. Masing-masing sudah menjiwai debar yang hadir.

   Tak bertangguh, Zhildan terus bangkit dari duduk. Lama-lama berada dekat dengan Raisya, boleh merah padam wajahnya. Perangai si isteri sukar ditebak tika ini.

   “ Abang nak ke mana?” Okey.. Raisya dah kembali ke perangai peliknya. Mula memanggilnya dengan panggilan mesra kembali.

   “ Err.. kita nak naik solat. Awak belum solat lagi kan? Nak solat sekali ke? Kita boleh imamkan..” Sedaya-upaya Zhildan mengatur bicara. Raisya cepat saja angguk.

   “ Kita solat sekali.” Putus suara halus itu.

   *********************

Melihat Raisya sedang mengambil angin malam di luar, Zhildan cepat saja melangkah ke arah susuk tubuh itu. Kepala sudah menggeleng-geleng.

   Raisya menoleh ke belakang bila dia rasa belakang tubuhnya sudah diselimuti sesuatu.

   “ Pakai ni. Nanti sejuk..” Hanya itu yang Zhildan utarakan sebelum tubuh sasa itu berpaling ke belakang. Hendak berlalu pergi. Baru dua langkah, terasa dirinya sudah diseru.

   “ Abang nak ke mana?” soal Raisya perlahan. Zhildan tuding jarinya ke dalam rumah.

   “ Masuk..” jawab Zhildan lurus.

   “ Kita sembang-sembang, nak?” ajak Raisya penuh harapan. Zhildan kemam bibir. Menimbang baik permintaan isterinya.

   “ Okey..” Putus dia mudah. Langkah dibawa kembali ke arah Raisya. Baru dia nak labuhkan duduk di atas kerusi, Raisya dah terlebih dahulu sambar tangan dia sebelum memimpin dia untuk duduk di atas rumput hijau di halaman rumah mereka.

   “ Kita duduk bawah. Kebas asyik duduk atas kerusi dari tadi..” Alasan dicari. Zhildan sekadar mengangguk saja.

   Elok saja punggung masing mendarat di atas rumput, jaket milik Zhildan yang tersarung di atas tubuh, Raisya alih.

   “ Awak.. pakailah. Nanti sejuk.. kesian baby..” halang Zhildan sedikit tegas. Raisya senyum nipis. Betapa hatinya suka setiap kali Zhildan risaukan dia dan kandungannya. Jelas terserlah sikap penyayang lelaki itu.

   “ Kita kongsi jaket ni. Abang pun sejuk kan?” Nakal sekali Raisya berbicara. Tubuh didekatkan di sisi encik suami sebelum mereka turut berkongsi jaket berwarna coklat itu.

   “ Awak nak sembang apa dengan kita?” Zhildan cuba mengusir rasa kekok. Apatah lagi bila Raisya sudah manja melentokkan kepala pada bahunya.

   “ Pasal Emir Zhildan dan Raisya Humaira..” selar Raisya penuh maksud tersirat. Spontan Zhildan kalih pandang ke sisi. Memerhati wajah manis milik Raisya. Keningnya hampir bercantum.

   “ Maksud awak?”

   “ Abang cintakan saya?” Tiba-tiba saja Raisya menyoal. Zhildan terus kejung. Tak sangka, soal hati dan perasaan yang dibangkitkan Raisya. Wajah tampan miliknya mula kemerahan. Perlahan-lahan Zhildan angguk. Raisya senyum. Comel sungguh encik sotong dia ni.

   “ Kenapa tak jawab?” Raisya soal sambil memalingkan wajah ke hadapan. Dia tak nak andai dia pandang saja wajah itu, Zhildan semakin tidak keruan pula.

   “ Kan kita dah jawab tu? Tadi kita angguk..” balas Zhildan pula.

   Hmm..” sahut Raisya lemah. Mendengarkan nada isterinya, Zhildan intai wajah itu sedikit. Terketar-ketar tangan kekarnya hendak menyebak rambut milik si isteri.

   “ Awak tak percayakan kita ke?” soal Zhildan tenang.

   “ Percaya..”

   “ Habis tu, kenapa awak tak cakap apa-apa pun?”

  Raisya angkat kepalanya dari bahu si suami. Matanya merenung dalam wajah kacak Zhildan. Nafas ditarik dalam. “ Sebab kita rasa diri kita bodoh.”

   “ Kenapa cakap macam tu?” Zhildan seakan tidak suka dengan tutur kata Raisya.

   “ Sebab saya buta menilai betapa ikhlasnya cinta si mamat sotong saya ni..” jawab Raisya nampak tenang benar. Terus berubah air muka Zhildan. Nampaknya Raisya masih nampak kekurangan dia yang satu itu.

  “ Awak masih nampak kekurangan kita tu rupanya..” Lirih nada encik suami. Jantung Raisya tersentap. Bukan itu maksudnya.

   “ Bukan itulah maksud saya..” sangkal Raisya cemas. Zhildan dah pincingkan biji mata.

  “ Habis tu?” Laju saja dia menyoal. Raisya dah suramkan raut wajahnya. Perlahan-lahan tangan sasa Zhildan dicapai.

   “ Boleh saya pegang tangan abang?” soal Raisya. Zhildan semakin aneh.

   “ Awak dah pegang pun tangan kita.” Raisya sengih sendiri. Malu. Elok dah pegang, baru nak minta izin. Adoi!

   Sorry.. saya tak perasan.” Raisya dah malu-malu kucing dengan wajah memerah. Zhildan senyum tanpa bisa dikawal. Geli hati pula dia dengan cara Raisya hari ni.

   “ Tak apa. Awak dan kita halal bersentuhan.” Zhildan bersuara tenang. “ Awak ada apa-apa nak cakap dengan kita ke?” soal Zhildan untuk kesekian kalinya. Raisya diam sebelum kepalanya dijatuhkan seketika.

   “ Apa dia?” soal Zhildan berminat.

   “ Saya tak nak abang berubah kalau abang rasa terpaksa.” Tiba-tiba itu yang terluah dari bibir Raisya. Zhildan nampak terpempan. Bukan sekali Raisya bangkitkan isu sebegitu.

   “ Bukan ke itu yang awak nak? Awak nak cari kesempurnaan dalam diri kita kan?” selar dia balik. Raisya dah mengeluh lemah.

   “ Tapi, saya tak minta abang ubah diri abang. Kalau betul abang nak berubah, abang kena ikhlas. Jangan berubah sebab saya..” sangkal Raisya pantas. Zhildan menggeleng kesal.

   “ Kita cuma tak nak maruah kita kena injak dengan isteri sendiri lagi..” ungkit Zhildan tanpa sedar. Terus tersiat hati Raisya.

   “ Itu ke abang anggap saya ni?”

   “ Kita tak anggap. Tapi, awak yang dah buktikan dengan kata-kata awak..” Zhildan tiup tangannya yang sejuk disapa dingin malam. “ Awak.. kita nak masuklah. Sejuk..” ujar Zhildan untuk seketika. Sengaja dijadikan alasan sejuk untuk melepaskan diri. Walhal sebab utama bukan kerana itu.

   “ Duduk dulu.” Raisya sudah tarik tangan suaminya kembali. Zhildan hela nafas lemah.

   “ Kita penat sangat awak..” Akhirnya terlepas sebuah keluhan dari bibir sensual itu. Jauh anak mata Zhildan merenung ke hadapan. “ Kita dah tak tahu nak buat apa dah. Kita cuma takut..”

   “ Abang takut apa?” cantas Raisya awal-awal lagi.

   “ Kita.. kita cuma takut kalau kita terus macam ni, awak akan ting..”

  Shh.. saya takkan tinggalkan abang!” Raisya tutup bibir sensual itu dengan jarinya. Terkedu Zhildan untuk sesaat.

   “ Walau siapa pun abang, saya takkan tinggalkan abang.” Yakin sekali lagi suara itu berpuput lembut.

   “ Tapi.. kita..”

   “ Kalau abang tak perlukan sebarang sebab untuk suka saya, saya pun boleh macam tu kan?” soal Raisya langsung mematikan kata-kata Zhildan.

   “ Saya tak maksudkan apa saya cakap dengan kawan-kawan saya hari tu. Saya tahu hati abang terluka. Tapi, saya memang tak maksudkannya. Mungkin waktu tu saya rasa tercabar bila mereka provoke sampai macam tu..” Jelas nada kesal di bibir Raisya.

   “ Kita tak ambil hati kalau orang lain yang cakap macam tu. Tapi, awak isteri kita..”

   “ Saya tahu. Sebab tu saya nak minta maaf. Abang maafkan tak?” soal Raisya sambil merenung dalam anak mata Zhildan.

   “ Kita dah lama maafkan awak..”

   “ Cinta abang masih ada untuk saya?” Zhildan kerut kening. Pelik sungguh soalan isterinya itu.

   “ Kenapa?”

   “ Hanya jawab soalan saya.” Lama Zhildan terdiam sebelum buka mulut.

   “ Cinta si mamat sotong tetap ada untuk awak. Kita tak pernah suka perempuan lain. Awak yang pertama dan mungkin akan jadi yang terakhir.” Tulus sekali ucapan Zhildan. “ Tapi, kenapa awak tanya kita macam tu?” Zhildan soal dengan riak pelik.

   “ Supaya saya boleh balas cinta si mamat sotong.” Dan kali ni bibir Zhildan terbuka sedikit. Raisya ambil kesempatan. Wajah didekatkan dan dengan dada bergetar kuat, dia sapa bibir Zhildan dengan bibirnya. Buat kali pertama dia yang memulakan. Melihat wajah terkejut Zhildan, Raisya tahan senyum.

    Mamat sotong yang pemalu!

  

4 comments: