PeNgiKuT sEtiA..

Wednesday, November 20, 2013

Cinta Si Mamat Sotong (Part 4)




PART 4

“ Kau nak pergi mana tu dengan beg?” soal Raisya sudah mula gelisah. Dia nampak Zhildan masih lagi ralit memunggah pakaiannya masuk ke dalam beg sederhana besar yang berwarna hitam. Zhildan toleh sekejap sebelum bagi jelingan tajam. Atau lebih tepat, jelingan orang tengah merajuk.

    Raisya nak soal kali kedua, tapi niatnya mati bila telefon Zhildan dah berbunyi nyaring. Dia nampak lelaki itu capai telefon sebelum menjauh sedikit. Raisya tak tunggu lama. Terus dia ekori jejak si suami. Hendak mencuri dengar.

   Ye.. kita dah siap kemas ni. Hmm.. kejap lagi awak datang ambil..” Suara Zhildan kedengaran. Raisya dah kerut kening. Ambil? Pergi mana? Jangan kata.. Ya Allah, hati Raisya dah berdebar-debar.

   “ Okeylah, Mirza. Kita nak sambung kemas ni..” Mirza? Jantung Raisya mula mengepam laju. Zhildan dah berpusing kembali. Jelas wajah tampan itu nampak terkejut bila susuk tubuh si isteri elok berada di belakangnya. Zhildan pandang wajah Raisya lama. Seketika, keluhan dilepaskan sebelum dia elak sedikit tubuh Raisya dan terus melangkah pergi.

   “ Zhil.. kau nak ke mana dengan beg tu?” soal Raisya untuk kesekian kalinya. Zhildan tetap buat tak endah. Tangan masih ligat dengan kerjanya. Usai saja memunggah pakaian, Zhildan tarik tutup beg miliknya.

   “ Aku cakap dengan kau ni..” Raisya semakin cemas bila Zhildan masih tak menyahut.

   “ Apa dia, awak?” soal Zhildan lemah. Erk! Raisya dah tergigit lidah. Aduhai, gemalainya suara.

   “ Kau.. kau nak pergi mana dengan beg tu?” Zhildan tak terus jawab. Cuma bebola matanya saja bersilih ganti pandang wajah Raisya dan beg di tangan.

   Hmm..” Zhildan masih lagi jual mahal.

   “ Zhil, please. Aku tanya ni..” Merayu.

   “ Kita turun bawah dulu. Mirza dah nak sampai tu..” ujar Zhildan akhirnya buka mulut. Raisya dah bulatkan biji mata. Belum sempat Zhildan nak melangkah, berdesup Raisya peluk sekujur tubuh tegap itu dari belakang.

   “ Kau tak boleh pergi!!” Meledak suara Raisya sebelum dia meluru ke arah encik suami. Kemas dia peluk tubuh Zhildan dari terus melangkah. Zhildan pula dah terkedu habis sampai beg di tangan pun melurut jatuh ke bawah. Jantung mula berdegup tidak sekata. Erk!

   “ Apa pula tak boleh?”

   “ Aku cakap tak boleh tu, maknanya tak boleh!!” Suara Raisya dah serak. Dek rasa takut, tanpa sedar tubir mata dia dah bergenang sayu. Suara pun dah berubah sebak. Zhildan tersentap. Dia perasan sangat suara milik si isteri dah lain macam. Pantas dia mengintai. Raisya pula larikan wajah. Dia pekupkan kemas wajahnya ke dada bidang Zhildan. Menghalang Zhildan untuk mengesan riak wajahnya. Malu!

   “ Lepaskan kitalah, awak..” Nada suara Zhildan kedengaran hambar. Raisya menggeleng-geleng di dada bidang itu.

   “ Kau janganlah pergi. Aku betul-betul tak ada niat nak cakap macam tu.” Tangis Raisya sudah mula kedengaran. Tak mampu nak kawal, tak mampu nak halang. Semua tu tanpa dipinta. Dia rasa sesuatu yang asing tika ini. Dia rasa.. dia takut untuk kehilangan Zhildan.

   “ Kita yang nak pergi ke awak yang nak kita pergi ni?” Mendengarkan soalan Zhildan, Raisya dah terdiam.  

    “ Kita memang sayangkan awak. Tapi, awak yang dah tak perlukan kita..” Sambung suara itu lagi. Langkah dibawa ke birai katil. Dia duduk di situ. Merenung jauh wajah Raisya. Zhildan menunduk. Tubir mata mula bergenang. Ah, manja!

   “ Aku minta maaf..” Raisya bersuara dengan mata yang dikerdip-kerdipkan. Melihat wajah suram encik suami, rasa sayu menyengat hatinya.

   “ Zhil..” Lembut suara Raisya. Dia mula melangkah dekat pada Zhildan. Raisya jatuhkan kedua lututnya. Tangan menggigil hendak menyentuh pangkal paha encik suami.

   “ Aku minta maaf. Ya?” pinta Raisya penuh ikhlas. Zhildan panggung kepala. Direnung wajah cantik milik Raisya. Mungkin betul kita tak layak untuk awak.. hati menggumam.

   “ Awak.. kita cuma nak tahu. Betul ke apa awak cakap dengan kawan-kawan awak tu? Memang awak maksudkannya ke?” Zhildan menanti jawapan Raisya penuh sabar. Hujung tangan milik si isteri dia sentuh perlahan. Raisya tarik nafas panjang.

   “ Aku tak maksudkannya..” Dahi Zhildan berkerut dengar kata-kata si isteri.

   “ Maksud awak?”

   “ Aku tak maksudkannya da aku tak nak kau pergi. Cukup dengan jawapan tu aje.” Tegas. Zhildan mengeluh.

   “ Tak apalah, kita tak paksa awak jelaskan.” Zhildan senyap seketika. “ Kita nak ke bawah dulu..” Zhildan tolak perlahan tangan Raisya.

   “ Tolonglah jangan pergi, Zhil. Aku betul-betul minta maaf ni..” Tangan Zhildan kembali diraih.

   “ Bila awak rasa awak perlukan kita, awak bagitahu kita. Nanti kita balik ke sini..” ujar Zhildan lirih. Raisya dah panik.

   “ Zhil, aku mengandung.. kau dah lupa ke??” Mendengarkan jeritan milik Raisya, kaki Zhildan terpasak ke bumi. Perlahan-lahan dia letakkan kembali begnya di muka pintu. Berpaling dan melangkah pada Raisya.

   “ Jangan pergi.. hmm?” pujuk Raisya lagi bila susuk tubuh itu sudah menghadapnya kembali. Zhildan diam. Kedua-dua lutut dia jatuhkan dengan tiba-tiba.

   “ Anak papa..” Lembut suara Zhildan. Raisya mula terpana. Tangan kekar milik Zhildan dah elok mendarat pada kulit perutnya yang dilapisi baju t-shirt itu. “ Jangan nakal-nakal ye? Papa kena pergi ni. Dia duduk elok-elok, jaga mama. Nanti papa balik lagi..”  luah Zhildan sayu. Sekilas perut milik Raisya dicium. Kemudian dia bangkit kembali. Raisya mula rasa rahang dia jatuh.

   “ Kita pergi dulu awak.” Zhildan luah dengan tenang. Raisya dah pejam mata. nampanya Zhildan tekad.

   “ Zhil..” Suara dia sudah meleret.

   “ Awak kena ingat, sayang. Kita seorang suami. Selembut mana pun kita, selemah mana pun kita.. kita tetap rasa terhina bila awak kata kita macam tu. Kita pun ada maruah, awak. Tapi, awak jangan risau. Kita dah lama maafkan awak. Kita tak nak awak terbeban. Sepanjang ketiadaan kita, awak cari jawapan pada hati awak..”

   “ Aku tak nak kau pergi..”

   “ Dengar dulu kita cakap..” Zhildan pegang pipi Raisya. Nafas ditarik perlahan. “ A flower cannot blossom without sunshine, and man cannot live without love. Macam tu juga kita. Kita tak boleh hidup tanpa cinta awak. Tapi.. kita tak nak hanya kita yang cintakan awak. Kita tak nak sebab kita, awak rasa terpaksa.” Zhildan jeda lagi.

   “ Aku tak pernah rasa terpaksa.” Raisya menyangkal pantas.

   “ Tapi, dekat mereka awak cakap macam tu..” Zhildan bagaikan mengunkit. Raisya terkesima.

   “ Jaga dia untuk kita.” Mata Zhildan melekap pada perut Raisya.

   “ Kau memang nak pergi ke?” soal Raisya gontai. Zhildan angguk.

   “ Nanti kalau kata awak rindukan kita, awak cari kita ye? Kita tunggu awak. Tapi kita yakin, kita pasti rindukan awak dan anak kita ni.” Zhildan bersuara lagi. Raisya dah termati kata. Hendak bersuara, bibir pula dah lumpuh. Hendak dibuka hatta seinci pun dia tak mampu.

   “ Zhil.. please, don’t go..” pinta Raisya bila tapak kaki itu sudah berdiri di muka pintu. Entah bila Zhildan melangkah, dia tidak sedar. Zhildan berpaling. Senyum hambar ditarik sebelum langkah terus diatur pergi. Meninggalkan Raisya yang jelas nampak tergamam. Kali ni, hatinya benar-benar rasa terpukul!

   Benarkah lelaki sotong seperti dia tidak layak untuk dicintai? Hati Zhildan terluka.

******************

“ Mirza, awak ni dah gila ke apa??” Mata Zhildan dah mencerun pandang wajah teman baiknya. Mirza pula nampak terpinga-pinga.

   “ Awak kenapa, Zhil?” soal Mirza balik dengan suara gemalainya itu. Kening dah berkerut-kerut sambil tempek bedak Silky White dekat muka. Untung-untung nampak makin cantik. Boleh juga tutup parut jerawat yang naik sebutir ni.

   “ Awak bawa siapa dekat sebelah awak tu?? Awak saja nak buat kita marah kan??” Rahang Zhildan dah bergerak-gerak sambil tangannya dituding ke arah bersebelahan dengan Mirza. Mirza jungkit kening sebelum menoleh ke sisi.

   “ Oh, ni ke? Okey.. kejap kita perkenalkan pada awak.” Mirza sengih. Baru dia nak buka mulut, makhluk di sebelah dah menghalang.

   “ Hah, tak payah, nyah. Mak Jemah boleh perkenalkan diri sendiri. Nyah pergilah tempek bedak tu sampai sepuluh inci. Serahkan dia pada Mak Jemah.” Tiba-tiba. Zhildan mula rasa kepala dia berpusing. Perempuan?? Oh, ini tidak lawak, Mirza!

   “ Mak Jemahlah sangat..” sahut Mirza meluat. Dia jeling makhluk di sebelahnya sedikit.

   “ Zhil, aku serahkan kau pada Selva..” Mirza terus angkat kaki dan berlalu pergi. Zhildan dah terlopong. Baru dia nak melangkah, suara itu dah bergema kuat. Ya Allah, sikit lagi tiang rumah ni nak bergegar penangan suara itu.

   “ Eh-eh.. nak ke mana tu?? Berdiri dekat situ!” jerkah suara Selvarani kuat. Zhildan dah terkedu. Habislah dia kali ni!

    “ Mak Jemah nak buat apa dengan kita ni?” Zhildan dah gugup. Dia memang alah kalau jumpa dengan spesies garang macam ni. Teringat-teringat dengan Jidin and the geng.

   “ Jangan panggil aku, Mak Jemah.” Tiba-tiba lagi.

   “ Tapi.. tadi kan Mak Jemah..”

   “ Nama aku Selvarani. Panggil aku Selva. Kalau nak sedap lagi panggil aku, honey. Eh, macam tak ada kaitan aje?” Selvarani garu tepi kepalanya sedikit. “ Hmm.. kau ni kan..” Selvarani dah mula mengelilingi tubuh tegap itu. Zhildan mula rasa tidak selesa. Turut terpusing tubuh dia mengikut gerak langkah Selvarani.

   “ Kacak juga orangnya..” sambung Selvarani lagi lalu tersengih. Zhildan dah terpinga-pinga.

  “ Tapi, tu bukan tujuan aku datang ke mari. Tujuan aku..” Selvarani dah mula leretkan suara dia sambil kecilkan biji mata. Jantung Zhildan dah mula berdetuk-detak hilang tempo. Pandangan Selvarani itu boleh membunuh. Dan dia dapat rasa kejap lagi dia bakal dikerjakan oleh Selvarani secukupnya. Matilah kita! Desis Zhildan sambil tepuk dahi.

*******************

“ Langkah pertama!” Selvarani dah mula terjerit macam Pontianak hilang anak. Zhildan yang duduk di atas kerusi itu tersentak sedikit. Ini perempuan ke lelaki ni? Kita yang lelaki pun boleh kalah. Zhildan mengomel sedikit.

   “ Selva, kita rasa kan..” Pap! Tak semena-mena mulutnya sudah dilastik oleh Selvarani dengan menggunakan Marshmallow sebagai peluru berpandu. Zhildan dah merungut. Kalau lastik masuk mulut kita tak apalah juga. Aci kita kunyah-kunyah masuk dalam perut. Wajah Zhildan dah berkerut. Disapu hujung bibirnya yang dilastik itu.

   “ Patutlah bini tak takut. Kita-kita.. hei, tu panggilan budak umur lima tahun aje tahu?? Dengan bini pun cakap kita. Tak pernah lagilah aku jumpa..” bebel Selvarani siap bercekak pinggang. Mirza di hujung sana yang masih ralit tempek bedak gelak sedikit.

   “ Habis, kita nak guna bahasa apa lagi, Selva??” Zhildan mula hilang sabar. Peluh di dahi dia seka perlahan.

   “ Ikut kesesuaian.” Mudah Selvarani jawab. “ Maksud aku, kalau dengan isteri.. guna panggilan romantik-romantik sikit. Kalau dengan kawan-kawan, guna nama kau. Ikut kesesuaianlah. Kalau aku terangkan, mahu sebaldi air liur aku pun tak cukup.” Sempat lagi Selvarani menyindir. Zhildan dah hela nafas dalam. Dekat manalah Mirza kutip Selva ni? Hati berdesis kecil.

   Yelah.. nanti kita..” Pap! Sekali lagi kena penangan Marshmallow. Zhildan dah ketap gigi.

   “ Kita lagi?” selar Selvarani separuh menjerit.

   Yelah.. nanti Zhil cuba.” Selvarani nampak berfikir-fikir sedikit.

   Hmm.. Zhil tu lagi okey daripada kita. Okey, sekarang langkah kedua. Serangan psikologi!” jerit Selvarani lagak komander.

   “ Serangan psikologi?” soal Mirza mula menyampuk. Selvarani angguk.

   “ Ya, serangan psikologi.”

   “ Macam mana?” Serentak Mirza dan Zhildan menyoal. Selvarani dah kecilkan biji mata.

   “ Nak tahu?” soal Selvarani sambil jungkit-jungkit kening. Serentak kedua-duanya angguk.

   “ Kalau nak tahu, diam!” Erk! Kedua-duanya dah telan liur. Ada juga yang kena gulai ni karang.

   “ Awak ni kan, Mak Jemah..” Mirza pula yang nak naik angin. Bedak Silky White di tangan dia katup kemas. Sempat dia jeling wajah selamba Selvarani.

   “ Zhil, sekarang aku nak tahu apa masalah kau. Kau ada masalah split personaliti ke?” soal Selvarani mulai serius. Zhildan terdiam. Lama dia berfikir sebelum dia menjawab.

   “ Zhil tak adalah pula rasa split personaliti. Cuma, Zhil ni jenis lembut sikit. Payah nak marah. Kalau marah pun, marah ala-kadar aje. Tak pandai nak bertumbuk. Bahasa pun lembut-lembut. Itu aje kot. Tapi, naluri masih kepada seorang lelaki tulen.” Petah Zhildan menjawab. Selvarani nampak terangguk-angguk.

   “ Payah nak marah eh?” selar Selvarani. Zhildan angguk lagak bendul.

   “ Okey.. kita tengok takat mana kau payah sangat nak marah orang tu..” Selvarani sudah mula dengan agendanya.

*******************************

   “ Sekarang, kau rasa nak marah tak?” selar Selvarani seakan memerli. Dia nampak anak mata Zhildan dah bergerak-gerak memerhatikan dua susuk tubuh yang sedang elok berada di hadapan banglo mewah itu. Zhildan angguk.

   “ Kalau marah, apa pasal kau tercegat dekat sini? Pergilah bagi sebiji dekat lelaki tu..” hasut Selvarani yang masih menyorok di balik pohon itu. Zhildan kemam bibir.

   “ Zhil tak pandai bertumbuk..” Lemah suara Zhildan. Selvarani mula rasa nak pitam.

   “ Apa yang payah sangat nak bertumbuk?” Selvarani cuba tahan sabar. “ Kepal tangan, angkat dan macam ni..” Dush! Serentak tangan Selvarani dah elok bertenggek dekat pipi Zhildan.

   “ Adoi!!” jerit Zhildan sambil pekup pipinya. Matanya sudah mencerun ke arah Selvarani.

   “ Apa pasal tumbuk Zhil??” soal dia bengang.

   “ Aku bagi demo macam mana nak bertumbuk ajelah.” Selamba jawapan dari Selvarani. Zhildan mula rasa kepala dia berdengung.

   “ Kalau ye pun, janganlah demo dekat Zhil. Sakit tahu tak? Dahlah, Zhil nak balik.” Zhildan mula membentak. Elok kaki dia nak pusing, dia dah terdengar jeritan nyaring di hujung sana. Spontan dia menoleh dan ssat ini kakinya terpasak ke bumi. Satu saat. Dua saat. Tiga saat.. dan..

   “ Hoi!!” jerkah Zhildan sambil berlari anak ke arah dua susuk tubuh itu. Ditarik kuat baju lelaki yang sedang cuba mengheret isterinya pergi. Tak semena-mena lelaki yang membelakanginya itu jatuh tersembam ke belakang. Sebaik saja wajah itu menyapa ruangan mata.. Zhildan dah terpempan.

   “ Mirza??” soal Zhildan kurang percaya. Mirza yang elok pakai sweater bersama topi di kepala itu panggung kepala sambil sengih sumbang. Nasib baik tak buat gaya ‘peace’ aje.

   “ Zhil?” Giliran Raisya pula yang terkejut. Ditarik lengan sasa itu untuk menghadapnya. Dan buat seketika, pandangan mereka beradu. Zhildan dah terkelu.

   “ Ki.. kita tak intip awak. Sumpah!” Akhirnya itu pula yang terluah dari bibir Zhildan. Selvarani yang baru tiba dan Mirza yang cuba dibangunkan oleh Selvarani dah tepuk dahi. Kita lagi?? Nampaknya Zhildan ni memang sukar dah nak dibentuk. Ah!! Rancangan gagal! Detik hati mereka berdua.

7 comments:

  1. bestttttttttttttttt sgttttttttttt

    ReplyDelete
  2. bestttt sesangat . huhu . lakalaka la zhildan ni . asyik lah 'kita' die tu . mcm budakbudak . huhu .

    ReplyDelete
  3. Teramat best ..
    Mungkin zhil dh x jd sotong lpas ni

    ReplyDelete
  4. Ada lagi tak?? Sambunglahh cepat2..♥

    ReplyDelete
  5. Kelas u alls...takut mak...sib baik wife kita terima kita seadanya...kita ni species Zildan jugak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe.. mana2 pun kita, kita ttp manusia. so, pasagn tu kenalah terima seadanya.. :::)

      Delete